Kratos är tillbaka och denna gången som pappa, men vad mer är nytt? Väldigt mycket kan vi avslöja redan nu.

Efter över fem års väntan så är äntligen ett nytt God of War här och detta är kanske inte ett God of War vi annars är vana vid. Denna gången har vi nya vapen, nya fiender, nya gudar att slåss mot men fortfarande samma Kratos som i tidigare spelen, med samma ilska som han nu försöker behärska och samtidigt lära upp sin son.

God of War handlar helt och hållet egentligen om en far och son relation där mor har gått bort och hennes sista önskan är att hennes aska ska spridas ut på de högsta berget och fastän det kanske låter som ett lätt uppdrag så är det långt ifrån lätt. Samtidigt som vi ska göra detta måste man göra Atreus (sonen), sonen redo för att överleva själv utan sin far vid sin sida, men det är här problemet uppstår under hela resans gång.

En stor nyhet hos detta God of War som jag ärligt talat inte alls trodde eller var beredd på är att det nu är en öppen värld vi har att röra oss på, delvis öppen där vi har flera olika världar att besöka såsom Midgard, Alfheim, Helheim m.m. och hos varje sådan ny värld har vi en hel del att utforska, hemliga områden att hitta samt en massa sidouppdrag att ta oss an för att både få ihop material, XP samt valuta som sedan krävs för att kunna uppgradera vapen, utrustning eller annat hos Kratos och Atreus.

Just för att det är en öppen värld som vi har att röra oss på så finns det mycket hemligheter såsom gömda skatter, bossar med stora belöningar, hemliga områden med sin story eller bara så enkelt som att vi får lite mer historia om olika gudar och karaktärer i spelet.

Kratos har även ett helt nytt vapen denna gången som vi inte har sett tidigare, Leviathan Axe som är en yxa hans fru tidigare hade men som han nu har tagit över. När jag hörde om att det nya vapnet är en yxa tyckte jag ärligt talat det lät väldigt tråkigt, enformigt och inte alls lika God of war-aktigt som med tidigare vapnen Blads of Chaos som kunde göra ett och annat och kombos som vi inte kunde vara utan.

Vi har fortfarande en massa kombos att lära oss med Leviathan Axe men en detalj som jag verkligen älskade med detta vapen är att varje gång vi uppgradera vapnet så ändrade det även utseende, främst blev yxan mycket större efter varje uppgradering. Yxan i sig har stöd för både sockets samt andra tillbehör vilket gör att vapnet kan ha flera olika kombos när det kommer till attack och magic-attack.

Men förutom sin yxa så kommer man få vara med om andra vapen som man hittar under resans gång samt att man faktiskt har sin son Atreus som är utrustad med en pilbåge (Talon Bow) där den gör ytterst lite skada men kan däremot stunna fienderna samt dra deras uppmärksamhet från Kratos när detta behövs. Även Atreus utrustning samt vapen behöver man uppgradera under resans gång då man kommer ha stora behov av den lilla pojken då och då.

Grafiken i God of War är det bästa, mest detaljerade, största variationen jag har varit med om för att vara ett Playstation 4-exklusivt spel. Tidigare har vi fått ta del av spel såsom Horizon Zero Dawn samt Uncharted 4 men God of War höjer ribban ytterligare denna gången och lyckats verkligen få fram detaljer som vi inte är vana vid annars. Vi har flera olika miljöbyten i spelet allt från djungel, till vinter till öken. Fienderna är även dom i större variation där vi har olika fiender i olika delar av spelet, fiender som gör att vi måste välja rätt vapen och i vissa fall inga vapen alls utan det är Kratos nävar som gäller.

Men det som fått oss att falla i detta God of War är utan tvekan alla dialogerna, alla rösterna, främst Christopher Judge som gör rösten för Kratos gör ett riktigt bra jobb, mörk röst med betoning på mycket sorg som bara en röst kan ge och i vissa fall även blickar. Det märks tydligt att Santa Monica Studios vill jobba med mycket känslor, mycket kroppsspråk och som sagt rösterna.

Det märks tydligt att God of War är ett helt nytt spel, vi får vara med om samma karaktärer som i dom tidigare spelen men ändå är allting nytt. Stridssystemet är helt annorlunda denna gången där just detta har varit efterlängtat och har varit det beslutet som är nog bland det bästa beslutet hos utvecklarna. Det är svårt att inte fortsätta hylla hur God of War får en rejäl nystart, fem års väntan har helt klart varit värt det.

God of War har en huvudstory fylld med känslor men det finns massor att göra vid sidan av som ger oss material, historier och myter som vi kanske inte ens fanns men som God of War lyfter fram på ett sätt som passar oss bäst, att spela igenom det. Kratos är tillbaka, skäggigare än nånsin men han är tillbaka och denna gången inte ensam utan med sin son och det ska bli väldigt intressant och se hur God of War kommer att utvecklas nu framöver.

[wp-review id=”29382″]

Tidigare artikelTest: TP-Link Deco 5
Nästa artikeliZettle uppköpta av PayPal