Recension: God of War: Ascension

Är Kratos fortfarande lika sur som tidigare? Eller har han mjuknat lite? Kommer vi ifrån dom grekiska gudarna nån gång? Många frågor är det och vi hoppas ha svaren.

Sony Santa Monica har varit i farten igen och denna gången har vi fått ta del av fjärde delen av God of War-serie. Kratos verkar inte kunna bearbeta sin sorg för kvinnan i hans liv och fortsätter att vara arg och förstöra alla fiender och bossar i sin väg.

gow-ascension-1

Det känns ganska snabbt att man kastas in i en handling som man inte riktigt hänger med i från början men som klarar upp sig allt mer och mer med tiden. Denna delen av God of War är en prequel vilket betyder att detta utspelar sig 10år innan första God of War (GoW) vilket ska ge en liten större inblick på vad som egentligen var bakgrunden till allt som hänt innan dom tidigare spelen.

Det märks ganska snabbt att studion har velat få en mer “mänsklig” kratos som inte är lik från dom tidigare spelen som man lyckats bra delvis men haft svårt att hålla i detta och det lätt spårar ur.

Har man tidigare spelat God of War III så kommer man känna igen sig en hel del även i Ascensions men med en verkligen helt underbar grafik där varje detalj är på plats och det flyter på bra utan några som helst hinder. Det är nog så snyggt att det var längesedan (om någonsin) man såg ett såpass snyggt konsolspel och det är ju ingen större nyhet att Santa Monica lyckats gällande grafiken hos God of War tidigare. Det är många mindre detaljer som gör det så bra såsom med ljus samt vid blodigare strider får vi se en blodigare kratos.

gow-ascension-2

Men fastän så underbar grafik så är själva stridssystemet bristande och kameravinklarna kan vara riktigt svåra fastän utvecklarna bekräftat att man gjort om detta så är det ibland omöjliga att se vad Kratos egentligen gör med sina “blades” och någon större förändring märks tyvärr inte av. Men något man kanske inte kunnat ändra på allt för mycket då det är lite just detta som kännetecknar God of War.

Men kontrollerna är fortfarande lika lätta och skapligt lätt att göra olika kombos för att få till riktigt snygga attacker och ibland extremt brutala avslut.

Bossarna allt större och större

Något man inte har snålat med i Ascension är bossarna, dom är större än man tidigare och ibland undrar man verkligen hur arge Kratos ska få ner en boss som är 10-20 gånger större än honom. Men finns det några hinder för Kratos?

Precis som i God of War III kan man uppgradera Kratos med sina olika vapen samt få till fler attacker och liknande vilket gör spelet brutalare ju längre man kommer.

Som tidigare spel i serien så får man även här lösa en hel del pussel som uppskattas då man ibland verkligen får tänka till lite men som löser sig i slutändan, även bossarna blir som ett litet “mini-pussel” då det gäller att hitta dess svaga punkt för att få ner dom. Något man ganska snabbt listar ut speciellt om man spelat tidigare GoW.

gow-ascension-3

För att gå in lite på ljud och musik så känns det fortfarande inte helt genomarbetat men vi får fortfarande samma arga Kratos-röst som följer oss som i tidigare spelen med kvinnorna runt om honom. Musiken är betydligt bättre och passar in i dom olika situationerna perfekt vilket ökar spänningen och intresset för spelet.

Äntligen en multiplayer…

En av dom största nyheterna i fjärde God of War är utan tvekan att man lyckats få in en multiplayer-del nu som vi testat ytterst lite men det vi fått chansen att prova på är underhållande men tyvärr inte allt för långvarigt. Det kan nog vara kul om man sitter tillsammans i samma rum men att köra online blir tveksamt.

gow-ascension-4

Dom olika lägen som finns är:

  1. Favor of the Gods – Herkules arena strider mot andra tills siste man lever
  2. Team Favor of the Gods – olika lag ska ta över kontrollpunkter för att samla poäng och i stort sett “no rules”
  3. Trial of the Godsdär man ska överleva tillsammans med en annan partner “waves” med fiender och bossar
  4. Capture the Flag – klassiska läget där man ska överta flaggan

Det är kul och spännande att multiplayer äntligen nådde även God of War men något vi gärna hade velat se i tredje delen redan, men bättre sent än aldrig.

Så slutligen är God of War: Ascension värt att spendera sina timmar på?

Har man gillat dom tidigare God of War så är det nog ingen större överraskning att även detta kommer falla en till smaken. Gillar man se och styra Kratos och se hur brutalt han får ner sina fiender samt möte bossar som överraskar för varje gång är även detta GoW ett utmärkt val av spel, nu får man även ännu mer speltimmar när det erbjuds multiplayer och kan visa sina skickliga stridsstil där.

När det gäller handlingen är det intressant och man blir egentligen inte tvungen tt spela dom tidigare spelen då detta är tvärtemot tidigare och vi får se vad som händer först innan GoW 1,2 & 3.

Omdöme:

Varför det inte blir någon “stämpel” till God of War: Ascension är för att jag inte fick mig någon större överraskning förutom grafiken som fixats till ännu mer. Det är samma gamla arga Kratos fast lite tunnare. Kameravinklarna är fortfarande det som är det största problemet och ibland kan det bli riktigt svårt att egentligen se vad som händer samt kontrollera Kratos.

Vi får nu hoppas att detta kan vara slutet på Kratos-eran och att Santa Monica nu lägger denna serien på hyllan för att istället satsa på något helt nytt och kanske ännu argare.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


8 + 4 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.