Gears of War är inne på sitt femte spel och denna gången går vi verkligen in på djupet när det gäller storyn och helt plötsligt vill vi bara ha mer mer mer.

Som jag har längtat och som jag verkligen tycker om Gears of War-serien och den verkar heller inte avslutas eller avta på något sätt, tvärtom skulle jag säga nu.

Det är kanske inte så konstigt men Gears 5 är en fortsättning från Gears of War 4 där vi fick vara med om lite nya som gamla karaktärer och nu är detta en fortsättning som får en helt annan vändning som jag inte alls hade väntat mig. Vi får vara med och se hur vissa karaktärer utvecklas och faktiskt kämpar med sig själva, jag skulle inte säga psykisk ohälsa men lite om vad dom varit med om, hur detta påverkar deras psyke men hur dom fortfarande måste kämpa på i detta krig som dom hamnat i.

Vi får till en början se samma karaktärer som i fjärde delen men ju längre in i storyn vi kommer desto fler kända karaktärer kommer med och plötsligt får vi se karaktärer som man saknat i dom senaste spelen som finns kvar och som lever upp till ens förväntningar precis som första dagen man såg dom.

Jag vill inte avslöja allt för mycket av storyn då jag tycker man ska få uppleva minsta lilla detalj helt själv och ännu mer om man har spelat dom tidigare spelen.

Gears 5

Gears 5 kommer till början vara ganska så linjärt precis som tidigare Gears of War-spelen men efter ungefär halva spelet kommer vi har lite mer öppna världar att utforska vilket vi kanske inte är så vana vid men som välkomnas till en början. Det finns en mindre öppen värld att utforska sedan med några mindre sidouppdrag för att samla på sig olika delar till nya modifikationer som kan underlätta längre fram. Men även den öppna världen har en historia bakom sig som vi får berättat för oss under tiden som vi utforskar olika områden, grottor m.m.

Fastän det är en öppen värld så finns det en del begränsningar och det känns som att utvecklarna har slängt in just detta öppna för att kunna säga att det finns med i spelet nu, jag skulle dock klara mig utan och istället berätta alla dessa bakgrundhistorier samtidigt som vi tar oss igenom dom ordinarie uppdragen.

Grafiskt så är Gears 5 inte helt oväntat det snyggaste spelet i serien, väldigt mycket detaljer, flyter på bra både i 4K men även lägre upplösning om man vill få upp sin FPS mer än 60. Min recension baseras på PC-versionen där just det grafiska hade lite mindre buggar då och då som tvingade mig att starta om spelet, var även tvungen att pilla lite mer i detalj för att låsa upp FPS mer än 60 men när det väl var i sin ordning flöt spelet på riktigt bra.

Gears 5

Röstskådespelarna gör ett riktigt bra jobb precis som i dom tidigare spelen, det bästa är att flera av dom äldre karaktärerna har samma röster som i första spelen vilket är ett stort plus och man får verkligen en känsla att dessa veteraner när det kommer till karaktärerna vet vad dom pratar om.

Det finns några få nyheter bland vapnen men det är just klassikerna som jag använder mig mest utav och detta med nöje. Det finns även klassiker som jag hatar som fortsätter att dyka upp lite då och då men som jag bara väljer att undvika. Spelstilen är densamma precis som i dom tidigare Gears of War men det finns några få nyheter som inte tillför mycket till spelet men ändå fräschar till det på något sätt.

Det finns väldigt mycket jag tycker om med Gears 5 men framför allt är det storyn i spelet som jag fastnar för, en story som blir bara mer och mer intressant fastän detta är femte spelet i serien. Nu hoppas jag bara på att vi kan få se lite DLC som fokuserar på story men att vi får se ett Gears 6 är nästan garanterat, dock får vi vänta några år nu.

Gears 5

Det finns även en ganska så stor fokus på multiplayer i Gears 5 men som jag denna gången valt att inte lägga tid på tyvärr mest för dålig erfarenhet från tidigare spelen. Har dock hört en del bra spellägen och att det finns några timmar att spendera på just multiplayer men som just nu inte föll mig i smaken.

[wp-review id=”38173″]

Tidigare artikelRed Dead Redemption 2 bekräftat till PC redan i november
Nästa artikelSonos börjar hyra ut sina högtalare