Marios ärkerival (förutom Bowser) är nu tillbaka med sitt nya spel Game and Wario. Vad tycker vi på TeknikHype?

Wario har länge varit en karaktär vid sidan av Mario. De senaste spelen han har haft har varit fulla av minispel som tagit del av Nintendos olika funktioner på konsolerna. I det senaste äventyret träffar vi Wario och hans vänner Mona, JimmyT, Dr.Crygor, Ashely och de andra. I detta spelet har Nintendo verkligen utnyttjat Gamepaden till fullo med skärmen, sensorerna, kameran, mikrofonen och de vanliga knapparna. Detta är ett perfekt spel som varje utvecklare borde köpa in och spela på en kick-off.

Vad går spelet ut på?

Som vanligt så är Wariospelen lite otydliga med vad som är syftet. Det är många roliga och galna småspel som är samlade i ett spel. När vi först testade Game and Wario så kände vi snabbt igen oss hos spelet som finns till DS. Det är samma typ av grafik och humor, men spelen är lite mer avancerade och längre (som de bör vara till en stationär konsol). Vi började också tänka på hur Nintendo utvecklar dessa spel. Det känns som att Wariospelen byggs på de idéer och tankar som det pratas om på lunchrasten eller firmafesten som oftast inte blir nått av. Men med Wario så har Nintendo en liten frizon som de kan leka med utan några direkta krav bakom sig. Detta skrivs dock inte på ett negativt sätt då Game and Wario bjuder på en hel del underhållning.

Game-And-Wario-1

Enspelarläget består av 16 mindre spel som utnyttjar Gamepaden på olika sätt. Här kommer en beskrivning på en del av dem:

Arrow

Man börjar med Arrow, när man klarat första banan på Arrow så låser man upp man upp nästa spel och så vidare. Arrow är ett spel som låter dig använda din Gamepad som ett armborst då du håller din Gamepad på sidan så skärmen blir avlång. Sedan ser du ditt armborst och pil. Under armborstet så finner du fyra jordgubbar. Dessa jordgubbar ska du skydda med all din kraft med hjälp av armborstet och dina fingrar.
På TV:n så kommer det fiender som är ute efter dina jordgubbar. Hinner du inte skjuta ner dem med pilarna så hoppar de in i din Gamepad och du får slå ihjäl dom med din fingrar på skärmen. Får de tag på jordgubbarna så springer de snabbt ut ur skärmen och hoppar tillbaka till TV:n, då missar du ett liv.
Dessa fiender varvas med bossar, och kanoner. Fienderna blir även allt svårare och får olika egenskaper för varje bana du når.

Design

Har du länge drömt om att bli robotdesigner? Eller känner du att du har ett riktigt bra ögonmått? I spelet design så ska du rita olika former med ett visst mått eller vissa vinklar (allt i skala 1:1). Står det, ”dra ett rakt streck som är 5cm.” så ska du dra ett 5cm långt streck och så vidare. Till slut kommer detta bli en robot och ju mer exakt måtten är ju bättre robot gör du.
Det finns också ett annat spelläge där du inte får lyfta pennan från skärmen, du kan alltså inte ångra dig eller göra formen i olika delar.

Detta finns även som multiplayer så du kan spela med en kompis. Då är det turbaserat och bäst poäng vinner.

Gamer

game-and-wario

Är du en riktig gamer? En gamer som sitter uppe efter att din mamma sagt godnatt? I detta spel får vi möta just en sån gamer och en sån mamma. Här tar Nintendo in klassiska Wario Ware spel som ska slutföras inom några sekunder. Spelet går ut på att du sitter och spelar på en protabel konsol via din Gamepad medans TV:n visar en överblick över ditt sovrum. Här ska du matcha spelskicklighet med din energi för att klara sista banan utan att mamman ser dig spela. Mamman kommer från dörren, fönstret och även TV:n i ditt sovrum. Du lägger dig under täcket genom att trycka in ”ZR”, men då förlorar du samtidigt energi.

Detta är ett spel som kan låta väldigt lätt, men kan vara rätt nervkittlande när det väl gäller.

Kung Fu

Ditt mål är att bli Kung fu-mästare, men för att bli det ska du klara ett antal övningar utan att förlora allt för mycket energi. Vill du ha pluspoäng så finns det tre gömda rullar på varje bana.
Spelet går ut på att du ska, via Gamepaden, styra din karaktär med sensorerna (luta Gamepaden fram, vänster, höger och bak). För att hålla uppe energin så måste du fånga lökar som finns utlagda på banan.

WUPP_GameWario_Ev05_scrn05

Patch Work

Här är ett spel för den som gillar pussel, Patch Work består av Pussel i olika svårighetsgrader. Pusslet lägger du på Gamepaden och är tidsbaserat, dock inte nedräknat utan räknas uppåt. En sak som är lite tråkig med Patch Work är att du låser upp ett nytt pussel åt gången vilket gör att du måste klara alla lätta pussel för att låsa upp en svårare nivå och så vidare.

Till en början så är detta ett väldigt simpelt spel, men ju längre man kommer så blir pusslena allt mer utmanande och det krävs en hel del mer engagemang.

Ett partyspel för den ensamma

När vi först läste om Game and Wario så fick vi uppfattningen av att detta var ett spel som bör avnjutas med kompisar. Men till en viss besvikelse så är Game and Wario ett partyspel för den ensamma. Det finns som sagt 16 spel för singelplayer-läget och endast fyra spel om du vill tävla mot dina kompisar. I singelplayer-spelen finns det ett par spel som även kan spelas två spelare som exempel ”design” som vi skrev om ovan.

Men gillar man att spela själv är inte detta ett problem för dessa 16 spel för singelplayer-läget ger en hel del utmaning för spelaren. Men Game and Wario hade gjort sig riktigt fint som ett mer multiplayer-baserat spel för fester och spelkvällar. Även ett onlinestöd skulle vara en trevlig del av spelet. Game and Wario ger en känsla av att det har mycket mer att ge. Därför hoppas vi starkt på att Nintendo fortsätter att släppa DLC:s likt New Super Luigi Bros U (NSLBU). Lite fler multiplayer-spel och ett onlinestöd så når Game and Wario betydligt längre.

Game_and_Wario_Box_Art_highres

Game and Wario är ett spel som ger en fantastisk energi och utstrålar humor och glädje. Blandningen mellan löjlig humor och utmanande spel är suverän, dock skrämmer det bort de som inte har barnasinnet kvar. Spelen i Game and Wario känns som tagna från idéer på fikapausen (på ett bra sätt). Att Nintendo fortsätter satsa på denna serie är grymt roligt.

Men allt roligt har tyvärr baksidor. Tyvärr blir partyspelet en enmansshow och onlinestöd saknas vilket är väldigt synd. Men nu när även Nintendo erbjuder DLC så hoppas vi på ett paket som ger mer av det goda framöver. För det som finns är underhållande, skrattretande och på sina håll utmanande. Med denna sammanfattning så ger vi Game and Wario en ”bra-stämpel”.

Tidigare artikelRyssland bojkottar Iphone
Nästa artikelNyhet: Acer ger upp Thunderbolt och satsar på USB 3.0