Nytt år och nytt FIFA men blir det verkligen bättre med åren, tyvärr inte och i vissa fall blir det till och med sämre tyvärr.

Varje år får vi ett nytt FIFA och NHL av EA, men dom senaste åren så har vi bara blivit mer och mer besvikna tyvärr och vi fortsätter att ställa oss frågan om vi kommer bli det även i år.

EA försöker få in lite nya spellägen, försöker få till en story i spelet men vi vet alla att det är inte därför folk köper FIFA-spelen, all fokus ligger på multiplayer och att skapa sina egna lag kort och gott i Ultimate team.

Jag valde att hoppa över FIFA 20 och detta främst för att det är såpass små uppdateringar och såpass lite som händer med spelet, i år tänkte jag att jag ändå ska ge det en chans för att se om det kan finnas en liten uppdatering på två år.

Kan säga direkt att jag inte märker någon större skillnad på spelet, inte ens grafiskt. Det som kanske fått ett lite mindre lyft är anfallarna i spelet, AI:n spelar en enorm viktig roll så just anfallarna är enligt mig lite bättre och lite roligare att spela med. Men sen kommer vi till det stora problemet, medans anfallarna fått sig ett lyft så verkar det som att man har glömt bort dom defensiva spelarna som har blivit en riktigt röra och kan ställa till det rejält.

FIFA 21

Men när det gäller just AI:n så kan detta alltid uppdateras med tiden, men tycker ändå det är konstigt att inte detta är med från dag ett, att EA har godkänt denna AI tycker jag är konstigt.

FIFA 21 kommer även med en ny funktion, en funktion som jag aldrig riktigt förstått mig på varför den finns, Rewind. Man kan alltså backa tillbaka tiden några sekunder om man skulle göra något tabbe, fel eller bara vill testa något nytt. Detta är ganska vanligt i bilspel där jag faktiskt tycker att om man gjort en tabbe ska man ta lärdom av den och inte med ett knapptryck backa tillbaka tiden för att få ett nytt försök, stort minus.

EA kämpar verkligen med att uppdatera FIFA för varje år med dom små grejerna, ofta så går det inte vägen och det var bättre i spelet året innan. Storyläget som jag aldrig spelade förra året men som jag tydligen inte missade något på heller följer med i år och jag kan säga att det är nog bland den tråkigaste storyn jag varit med om på länge. Dock är det ingen lång story vilket kanske är tur denna gången.

FIFA 21

FIFA 21 fortsätter dock att vara den som leder fotbollsspelen på marknaden, Konami tog i år en paus med sitt PES och släppte PES 2021 i en lite större uppdatering från förra årets spel vilket jag tycker är helt genialiskt. Men detta kommer nog EA aldrig att göra och detta främst för att såpass många fortfarande köper spelet och ännu fler spenderar pengar på mikrotransaktioner och EA vet om detta så populära FUT har utökat sitt utbud och detta med riktigt löjliga nyheter, såsom nya färger på stolarna i arenan eller varför itne nya sånger när man gör mål.

Nu har vi inte ens kommit in på det grafiska hos FIFA 21 som är utdaterad, här har det inte hänt mycket på flera år och kanske dags att faktiskt ge det grafiska ett litet lyft också, dock tror jag inte deras mest trogna spelare bryr sig om detta så därav kommer det nog inte hända något på länge.

Jag hoppade över ett år och tyvärr så har inte FIFA 21 precis blivit bättre, tvärtom med en hel del brister från dag ett vilket leder till en besvikelse. Jag hoppas verkligen att EA kommer börja se över hur framtida FIFA skulle kunna bli ett riktigt bra spel, hur dom ska göra det vet jag inte och heller inte mitt jobb. Jag tror dock att vi kommer fortsätta vara besvikna och med tanke på hur mycket dom tjänar på spelet så är det inte så konstigt att man engagerar sig till minimum med sina spel.

FIFA 21

3
4
Kontroller
5
4
Tidigare artikelTest: Foreo UFO Mini, Halleluja moment
Nästa artikelApparna som kommer med Playstation 5
recension-fifa-21FIFA 21 har kört på samma spår nu i många år och jag vill verkligen hoppas på att EA kan ge spelet en nytändning framöver, men jag är skeptisk då fansen verkar gilla det dom får redan nu och nöjer sig tydligen med det.