Far Cry 6 är äntligen här i Kuba inspirerade Yara. Man spelar som den föräldralösa Dani Rojas som blir en del av revolutions gruppen Libertad genom en vän.

Storyn i spelet utgår från att Diktatorn Antón Castillo har blivit vald till ledare över Yara. Hans mål är att göra mirakelmedicinen Viviro för att sälja och på så sätt garantera framtiden för Yara. Hans metoder är dock extrema och inkluderar kidnappning och slaveri av dom fattiga runt om Yara. Och detta får Dani som själv är fattig att vänta med flykten till USA och gå med i kampen mot Castillo.

Far Cry spel brukar ha ett stort fokus på diktatorn eller ledaren av någon sorts grupp men själv tycker jag att dom inte tagit chansen med Antón Castillo utan bara kastat iväg den här intressanta diktatorns potential genom att bara ha honom i ett fåtal cutscenes och röstmeddelanden i FND baser. Han vet inte ens att du finns för mestadels av spelet vilket resulterade i en skurk man inte riktig visste något om. Ubisoft har istället fokuserat på huvudkaraktären, Dani Rojas vilket resulterade i en karaktär full med charm och personlighet.

Far Cry 6

Gameplay loopen i Far cry 6 är mycket friare än äldre Far Cry spel. Ubisoft har valt att nästan helt ta bort nöden att leta efter material och ammunition och istället bara ge dig ett överflöd av material från FND baser och döda soldater. Detta gör att det känns som en hybrid mellan Just Cause och Far Cry men spelet är ändå väldigt tydligt ett Far Cry spel.

Kartan är enorm och fylld med saker som checkpoints, FND baser och collectibles vilket gör att man aldrig går mer än 5 minuter utan något att göra. Men detta känns lite som ett typiskt Ubisoft-spel, en karta som är fylld med saker att göra, men som snabbt blir uttjatat och repetitivt.

Kartan är proppfull med med saker att erövra mycket som andra Far Cry spel, man tar över baser och checkpoints för att låsa upp fast travel för att ta dig till dina mål snabbare.

Det finns många olika vapen som man låser upp genom att hitta dom i crates eller att köpa dom i en av dina kamper. Det finns perfekt mängd vapen för att inte kännas som ett överflöd av vapen som snabbt kan bli uttjatat och tråkigt. Far Cry 6 har tagit bort det traditionella “skill tree” som brukar användas för att få uppgraderingar och förmågor till din karaktär. Istället så gör man saker som silencers och sikten för dina vapen genom att helt enkelt tillverka dom själv genom att använda material som man förmodligen redan har vilket gör det enkelt att få ett bra vapen från början. För att få buffar som rörelse hastighet och mildare eldskada så ändrar man sina kläder som man hittar i crates runt om på kartan.

Far Cry 6

Även fast man får många olika vapen att välja mellan så har Ubisoft misslyckats med att balansera alla vapen. Assault rifles är så starka att man kan klara sig med det första vapen man för genom hela spelet och fortfarande one shotta allt.

En stor säljpunkt var tillägget av “Amigos” vilket jag var väldigt exalterad om. Men jag insåg snabbt att dom var helt onödiga. Även fast det kan vara roligt att se en krokodil springa runt på ett slagfält så går det inte att bortse från att man glömmer bort dom för att dom helt enkelt inte gör något till punkten att efter 10 timmars speltid så hade mina amigos bara 16 kills totalt.

Soundtracket är något av det bästa jag någonsin hört. Något med att lyssna på upbeat musik medans man bränner ner tobak plantag eller flyger runt i en helikopter och kollar ner på kartan ger dig bara en “feel good” känsla som inte går att beskriva.

Far Cry 6

Grafiken är bra med stora landskap och skogar som man skulle kunna kolla på i timmar, men det känns som något man har sett förut. Det är något man skulle kunnat se i ett spel för 2-3 år sedan med gräs och träd som nästan ser “platta” ut. Utan någon förbättring sen förra spelet så lämnar inte grafiken mig imponerad. Man har försökt sig på att lägga in Ray tracing och dylikt, men det är inte där spelet faller, det finns saker som Ubisoft måste börja jobba på och förbättra i kommande spel.

Ubisoft är välkända för att släppa buggiga och dåligt optimerade spel och detta är inte något som Far Cry 6 klarade sig undan. Det var flertal bugger som inte bara störde i ditt spelande men ibland också gjorde spelet ospelbart. Det var flera tillfällen där jag var mitt i ett 20 minuter uppdrag och jag insta dog efter en loading screen vilket fick mig att starta om spelet och starta uppdraget från början. Spelet är också laggigt med många framedrops och kraschar som inte direkt hjälpte min frustration.

Med allt i åtanke så är det ett Far Cry spel med bra gameplay och buggar som så småningom kommer fixas och om du gillar gameplay loopen i tidigare Far Cry spel så kommer du älska Far Cry 6.

7
10
8
6
Tidigare artikelNy trailer från Suicide Squad: Kill the Justice League
Nästa artikelAlienware har gjort om designen på Aurora R13
recension-far-cry-6Far Cry 6 är långt ifrån ett dåligt spel, men som vanligt när det kommer till ett spel från Ubisoft i denna storlek så blir det buggigt och ibland såpass mycket buggar att det blir ospelbart. Allt fixar sig med tiden men när ska vi få ett spel som är 100% från dag ett?