Dags att gå ut på monsterjakt eller om man istället vill människojakt. Ett nytt koncept med 4v1 som har varit en lång och spännande resa, är vi i mål än?

Gänget bakom Left 4 Dead-spelen har äntligen kommit tillbaka och denna gången har man jobbat på en spelstil som kanske inte är något vi är vana vid sedan tidigare.

Fyra soldater med fyra olika egenskaper mot ett stort monster som även det har en hel del fördelar, förutom sin storlek. När vi för första gången fick höra om Evolve och hur man skulle spela det var det inte många som var negativa men heller inte särskilt positiva.

Skapa en perfekt balans

Svaret man fick efter presentationen var att man vill testa det och att det gäller verkligen för utvecklarna att lyckas få till en balans i spelet där inget egentligen har någon typ av fördel. Efter att utvecklarna valt att släppa beta av spelet ett par gånger innan lanseringen där spelarna egentligen inte var nyfikna på grafik och ljud utan istället spelstilen samt balansen mellan fyra soldater/jägare mot ett stort monster.

Spelet inleds med att man får lära sig monstrets alla egenskaper samt hur det är att ha kontroll över en sådan stor bjässe. Vi provade PS4-versionen och kontrollerna var lätta och det tog inte lång tid innan man kom in i det. Man får även lite hjälp hela tiden då det står vilka attacker dom olika knapparna gör, en stor hjälp i början men kanske störande moment längre fram.

evolve-monster1

Första tanken som nog slår många är hur stor fördel dessa fyra spelarna har mot en, men även monstret har en hel del egenskaper som hjälper en på vägen, bland annat med hjälp av luktsinnet kunna se vart allt levande befinner sig på kartan en kort stund. Man har även flertal attacker som gör skada på olika sätt samt kan användas på olika fiender. Monstret kan även bli större och starkare där man kan gå upp i tre olika nivåer som gör att monstret tål mer samt gör betydligt mer skada, så jägarna har bara ett mål och det är att få ner detta monster så fort det bara går för att inte låta monstret växa till sig.

Monster förblir monster

När det gäller som fyra soldaterna så är det en medic, support, assault och trapper. Det är nog inte så svårt att lista ut vad dom olika karaktärerna gör med tanke på deras namn och även här har utvecklarna gjort det riktigt lätt att komma in i det samt att dra nytta av enskildes egenskaper.

evolve-karaktar

Det första som uppmärksammades vid start av spelet och då man fick vara med om hur monstret fungerar var ljudet. Ett ljud som är väldigt detaljrikt, monstret låter verkligen som ett…monster. På kartorna man får spela på finns det även olika djur som springer omkring, är rädda eller helt enkelt försöker sig på en (fastän man är 5ggr större). Spelar man som soldaterna så är det såklart rösterna och detaljerna kring vapnen som ljudet koncentreras på och även här har utvecklarna lyckats göra ett riktigt bra jobb. Det som gör spelet lite roligare och får en att skratta till lite är hur olika dialekter varje karaktär har, allt från rysk brytning till riktiga ”rednecks” som bara vill en sak, leva farligt.

När det gäller banorna som man spelar på så har utvecklarna gjort så att om antingen monster eller dom andra fyra karaktärerna vinner om och om igen så förändras banan så att de förlorande ”laget” får en karta som ger dom klart mer för del, detta för att skapa en bättre balans och inte enbart ge fördel till en sidan. Banorna är helt klart välgjorda, djungel och skog i fokus men vi kan nog få se en hel del nytt i framtida DLC-paket som det redan nu varit en stor snackis om.

evolve-1

Hur man har skapat dessa monster grafikmässigt är ett mästervärk och man har verkligen gått ner i detalj för att få dom så bra gjorda som möjligt. Som vi nämnt tidigare är det en hel del fokus på DLC där varje karaktär kan ha olika ”skins” vilket ger dom helt nytt utseende samt förändras röster m.m. Att just ge möjligheten till skins och liknande är Evolve inte ensamma om då vi har t.ex CS:GO från Valve som tjänar stora summor pengar på sina skins till vapnen i spelet. Om man vill ändra sitt utseende på sin karaktär i spelet så kan man göra detta utan att behöva betala något utan måste istället klara vissa ”achievement” sin ger en ett mål att sträva efter om man nu är beroende av att se annorlunda ut.

Underhållande och lätt att förstå

Det som varit bland det viktigaste hos Evolve är att få en bra balans i spelet för att varken ge någon typ av övertag för att man är fyra spelare mot en och att heller inte ge monstret för mycket övertag, något man har lyckats med riktigt bra och även som nybörjare i spelet kommer man snabbt in i det och det blir snabbt underhållande. Utvecklarna har i ett tidigt skede lovat att man kommer hålla spelet vid liv relativt länge med nya banor, skins, vapen och mycket mer.

Största besvikelsen och något man kunde skippat helt hos Evolve är Solo-kampanjen som man kan ta sig igenom men känns inte som att man får mycket mer kött på benen för det och egentligen bara tidsfördriv samt möjligheten till att låsa upp fåtal saker.

evolve-2-betyg

Att tänka i nya banor är helt klart uppskattat och äntligen får vi ta del av ett spel ”som inte är som dom andra”. Vi hoppas att fler ska hoppa på detta tåget nu och ta fram något ännu mer unikt med just 4v1.

Bättre-stämpel var det inge tvekan om, att det inte kom ett steg längre var att man fortfarande hade besvikelsen med solo-delen samt att man kommer lägga mycket fokus på DLC vilket gör att spelet blir extremt dyrt i slutändan om man skulle köpa alla dessa paket. Vi tycker att man borde bjuda på nya kartor gratis utan att ta betalt för det för att hålla spelet vid liv samt att hålla spelarna intresserade.

• Grafik
  • Toppklass ljud
  • Multiplayer för alla