Äntligen har det PS4-exklusiva racingspelet släppts, men har det varit värt allt väntan? Har vi fått nog av racing?

Evolution Studios som är gänget bakom Motorstorm och World Rally Championship-serien tog på sig jobbet att skapa ett PS4-exklusivt racingspel som till en början såg lovande ut och något som många PS4-användare såg fram emot.

Med fokus på just multiplayer och skapa sin egna ”club” med polare eller bara slumpmässigt folk på internet lät lockande men ändå tveksamt. Förseningar efter förseningar så släpptes äntligen Driveclub som inte fick sig den bästa starten då servrar man skulle koppla upp sig på blev överbelastade, spelet krascha flertal gånger och utvecklarna själva meddelade att en större uppdatering var nära som skulle lösa allt detta.

När man väl får igång spelet och lyckas logga in blir ens första race i Indien med en Mercedes Benz B-klass AMG som har fart i sig men inte tillräckligt för att göra en nyfiken. Men de två faktorerna som brukar vara viktigast i spel som Driveclub är körkänslan samt grafiken.

Idag finns det nog inga spel med bilar i fokus som ser dåliga ut eller ens mindre bra då alla verkligen får till en känsla av verklighet när man ser på bilder av bilarna eller dom olika miljöerna man får köra runt på. Vädereffekterna har varit något som uppmärksammats en hel del hos Driveclub och det är utan tvekan imponerande. Att kunna spela samma bana fast med olika väderförhållanden kan ge alla både fördelar samt nackdelar.

driveclub-1

Första reaktionen man fick var hur körkänslan kändes och det gav en blandande känslor. Det kändes inte som ett typiskt arkad men heller inte heller ett simulator när det kommer till körkänslan. Det är inget negativt men som i många andra bilspel så tar det lite tid att vänja sig men i slutändan blir man ändå aldrig riktigt nöjd.

Arkad eller simulator?

Det känns som att det var tanken att vara mer inriktat på ett bilspel med arkad-känslan men att man istället tappat det och inte riktigt får till just den känslan. Ett bra exempel är att drifta, som även är något som man uppmanar en hel del i spelet inte alls fungerar som det är tänkt och man får aldrig riktigt klarar av det då det inte borde vara allt för komplicerat om man har arkad i tankarna.

Efter att nyligen spelat Forza Horizon 2 så känns det som att Sony velat göra något liknande som Horizon 2 fast till PS4

Marknaden har saknat när det kommer till just bilspel ett tag och när dom väl utvecklas så kommer flera av dom samtidigt, Forza Horizon 2, Driveclub, The Crew och nästa år även Project Cars. Känslan blir lite att marknaden för just dessa typ av spel blir mättat och spelarna väljer förmodligen bara ett av dessa spelen med tanke på dagens priser på spel som man köper.

I Driveclub är målet att samla ihop så mycket poäng (Fame) som möjligt genom att lyckas med dom olika målen som varje race har och samtidigt tjäna sin bonus för varje race. För en gång skull så kunde man få minuspoäng för att spela ”fult” genom att ta genvägar, krocka in i varandra och annat som kan förstöra loppet för någon annan. Högre level ger nya och svårare lopp samt att man får nya och snabbare bilar, helt enkelt blir spelet roligare ju längre tiden går.

driveclub-2

Fastän att spelet försenats nästan 11 månader så saknas det fortfarande en hel del. Motorljud är alltid uppskattat speciellt för oss som älskar bilar, men att köra flera lopp i ett par timmar så tröttnar man och vill gärna ha musik, något som saknas. Det blir heller inte många dialoger i spelet med varken text eller röster som gör att spelet känns ”dött” och inte alls livat som man hade hoppats på.

När man försenat spelet såpass mycket vill man att det nästintill ska vara perfekt utan några som helst problem vid lanseringar och ännu mindre när man har konkurrenter som skapat något liknande fast till annan konsol. Då Forza Horizon 2 kom innan Driveclub men tyvärr är Xbox-exklusivt så känner vi igen flera moment från det spelet och vi hade hellre velat se att utvecklarna utvecklat spelet till något exklusivt och inte något vi redan testat tidigare.

Driveclub har det klassiska att man börjar med ”långsamma” bilar och får jobba sig uppåt till dom snabba maskinerna, något som kan få folk att tröttna och med alla problem när det kommer till online-läget som var den delen i spelet som lyftes fram mest inte fungerar tröttnar man tyvärr snabbt på det.

Man säger att man alltid ska ge spelen sin tid men efter att ha spelat ett bilspel 5-6 timmar och fortfarande är väldigt enformigt utan några större förändringar så tröttnar man, speciellt när online-delen funkar lite när det vill.

Driveclub får tyvärr ingen stämpel alls då förväntningarna var enorma efter 11 månaders försening, sen att även online-delen inte fungerade allt från början trots denna försening gör inte att spelet riktigt växer. Variationen av bilar finns men det dröjer länge innan man får chansen.

Största plus och något som helt klart är en stor fördel är miljöerna man kör i då man i stort sett är över hela världen och hur vädereffekterna påverkar en hel del, precis som det ska vara.

Positivt

– Grafiken