Deus Ex: Mankind Divided utspelar sig två efter Human Revolution där vi denna gången har ett välkänt namn och fruktan från fienderna men det varken räcker eller hjälper för att dom värsta fienderna ska göra allt i sin makt att förstöra för allmänheten.

Man spelar alltså ännu en gång som Adam Jensen, specialagent som är mer en Cyborg än en människa och detta har sina fördelar på många sätt. Tyvärr är Adam ingen älskar person i spelet och dom ”vanliga” människorna hatar honom medan andra hatar honom lite mindre, helt enkelt fast i ett samhälle som han inte är omtyckt i men där dem inte kan vara utan honom.

deus-ex-mankind-divided-img02

Deus Ex har tidigare varit kända för sin spelmekanik där man kombinerar ren action med lite RPG vilket varit det perfekta valet för just detta spelet och så även denna gången.  Man får uppdrag efter uppdrag där det ibland kan bli lite tidskrävande men ibland även avgörande beroende på vilka beslut man tar under spelets gång och man har en hel del dialoger att ta sig igenom som både är gott och ont.

Precis som i Human Revolution så kan man denna gången välja olika sätt att genomföra olika uppdrag, om man väljer den tysta och lugna metoden eller om man bara kör pang-på och drar fram sitt vapen för att eliminera alla som är i ens väg. Båda alternativen har sin för och nackdelar men skönt att kunna ha möjligheten att välja.

deus-ex-mankind-divided-img03

Deus Ex är delvis en öppen värld som vi springer runt i för att utforska, hjälpa civila och så enkelt som bli älskad igen av samhället, men det kan snabbt gå snett. Är man behov av en viss detalj som finns hos en civil i lägenheten och man får för sig att stjäla denna kan detta påverka en negativt och man kan få många om inte alla emot sig, så det gäller att dra smarta drag och ibland köpa det som krävs eller stjäla från ”rätt” person.

Grafiken är verkligen av toppklass, in i minsta detalj och detta med tanke på storleken på kartan vi kan röra oss på samt att man nästintill kan lyfta, kasta och röra allt som ligger lite varstans. Grafiken har några mindre buggar och brister men nästan sådant man får räkna med då valmöjligheterna vad man kan göra på kartan är så stora och buggar som de vi hitta slinker förbi.

deus-ex-mankind-divided-img04

Det som vi är missnöjda med är röstskådespeleriet som skiljer väldigt mycket från karaktär till karaktär och från olika situationer. Mankind Divided innehåller väldigt många dialoger så det blir väldigt många diskussioner men det är inte alltid som rösterna håller måttet till ett sådant bra och välgjort spel grafiskt, tråkigt men vi hoppas detta är något som utvecklarna kommer jobba lite mer på i framtida projekt.

Det är inge tvekan om att Mankind Divided har en massa speltimmar att erbjuda och det blir bara mer med inplanerade DLC:n som redan är bekräftat från utvecklarna.

Mankind Divided är rent av en uppföljare till Human Revolution så om man ska spela igenom det första är inget måste men en rekommendation, men när man sedan spelar det och jämför med andra så märker man att det inte skiljer sig allt för mycket när det kommer till spelmekaniken förutom lite lyft när det kommer till det grafiska och några få nya perks, bra eller dåligt får man avgöra själv.

Deus Ex: Mankind Divided är utan tvekan ett välarbetat spel med många bra detaljer och många bra val man gjort som utvecklare, Mankind Divided är utan tvekan en väldigt bra fortsättning på ett redan bra spel, när man inte trodde det kunde bli bättre än i Human Revolution visar utvecklarna rena motsatsen och fortsätter komma med nya överraskningar.

Tidigare artikelGoogle Duo nu tillgängligt i Sverige
Nästa artikelPlaystation 4 Slim läcker ut?