Dags för en ny expansion och detta är lite av en nystart för Destiny 2, enligt Bungie själva men frågan är om vi tycker samma sak.

Första Destiny var ett spel jag la bra många timmar på, extremt många timmar och detta på Playstation 4 fastän jag hatar att spela FPS på konsol. Destiny 2 blev inget undantag till en början, många många timmar men denna gången på PC där man fick avnjuta 120+FPS och knivskarp grafik som verkligen höll bra länge.

Men sen kom det många andra spel och tyvärr hamnade Destiny 2 lite i skymundan men det största problemet enligt mig var att det blev rörigt, man gjorde allt tyckte man men ändå fanns det mer att göra, mer som inte spelade någon större nytta egentligen.

Men det har kommit en hel del expansioner och större uppdateringar i form av säsonger till Destiny 2 vilket gjorde att jag valde att hålla mig borta, man var så himla efter och det fanns alldeles för mycket att göra, kort och gott rörigt vilket avskräckte en från att spela. Men med The Witch Queen skulle det vara annorlunda, detta skulle bli lite av en ”nystart” för Destiny 2 så både gamla och nya spelare skulle kunna komma tillbaka.

Destiny 2: The Witch Queen

The Witch Queen tar vid strax efter där senaste säsongen, Season of the Lost tagit slut. Många karaktärer gör lite av en comeback på ett eller annat sätt så vi känner igen vissa karaktärer men får oss även en del överraskningar. Är man insatt i storyn i Destiny 2 vilket faktiskt är en intressant story om man lyckas hänga med så är The Witch Queen ett måste.

Är man dock helt ny spelare till Destiny 2 så är det mer eller mindre ett måste att spela från början för att kunna hänga med i spelets story då det finns många karaktärer man inte känner till eller ens vet vem detta är. Det kan bli en lång resa men en resa som rekommenderas.

The Witch Queen bjuder denna gången äntligen på lite nya områden att utforska, till en början trodde jag Mars var ”nyheten” men vi tar oss ganska snabbt till Savathûns tronvärld, när man öppnar kartan känns detta som en liten värld, men tro mig när jag säger att det finns mycket som döljer sig som inte syns på kartan och som helt klart skapar en nyfikenhet i en.

Destiny 2: The Witch Queen

Lite av uppdragen och syftet med denna expansion är att utforska och hitta hemligheter om vad som egentligen händer i Savathûns värld, så man får leka lite detektiv på sitt sätt och med lite tyngre vapen. Som vanligt finns det mycket sidouppdrag också att ta del av, detta främst för att hitta annan utrustning men just dessa sidouppdragen har Bungie jobbat genom att ge även dessa en liten story samt att dom är lite större och med mer innehåll än tidigare expansioner.

Förutom att vi får massa nya vapen, nya områden att utforska och nya karaktärer så får vi även ny Subklass som heter Subklass 3.0 som bland annat gör det möjligt att skapa sitt egna vapen på olika sätt, en trevlig mekanik där det märks att Bungie jobbat hårt med balanseringen här.

Men det som jag fortfarande inte gillar med Destiny 2 som Bungie fortsätter att envisas med är att man ska samla på sig olika material, olika valutor och dylikt för att kunna köpa eller slumpa fram olika vapen som man verkligen vill testa och ge en chans. Detta är något Destiny alltid haft i sig men som nu börjar bli lite uttjatat fastän att jag vet detta är lite det som MMO-spel går ut på. Men det är kanske bara jag, detta är kanske just det som spelarna vill ha.

Destiny 2: The Witch Queen

Det finns fortfarande många frågetecken som vi vill ha svar på, till exempel älskade Cayde 6 som varit död bra länge nu, men som nu börjar höras i olika strikes då och då, vad betyder detta?

Destiny 2: The Witch Queen är en expansion som helt klart går åt rätt riktning, äntligen har vi en expansion och ett Destiny 2 som vi så länge väntat på, nu hoppas vi bara att Bungie fortsätter i samma fotspår och inte ballar ur helt som dom gjort flertalet med gånger tidigare. Jag har fått suget för att återgå till Destiny 2 som et en gång var, men denna gången blir det bara lite då och då. Jag hoppas nu att Bungie inte komplicerar spelet för varje stor uppdatering eller säsong så att man tappar suget igen eller hamnar alldeles för långt efter.

9
8
8
8
Tidigare artikelLEGO Star Wars: The Skywalker Saga nya trailer
Nästa artikelHomePod Mini finns nu i fler länder
recension-destiny-2-the-witch-queenDestiny 2: The Witch Queen är en expansion som helt klart går åt rätt riktning, äntligen har vi en expansion och ett Destiny 2 som vi så länge väntat på, nu hoppas vi bara att Bungie fortsätter i samma fotspår och inte ballar ur helt som dom gjort flertalet med gånger tidigare.