Recension: Dead Space 3

Fem år har gått sedan första spelet och än skrämmer oss rymden och dess infektion mer än någonsin.

Redan när jag spelade första Dead Space blev jag positivt överraskad då jag inte hade några som helst förväntningar på första delen. När vi sedan fick ta del av Dead Space 2 under 2011 som självklart även då hade kvar dom höga förväntningarna blev det ett bra spel med en del missar som vi kunde leva med.

Nu är det äntligen dags för tredje delen som vi fått vänta i två år på och även denna gången är det Isaac Clarke som är vår huvudperson som först överlevde rymdstation Sprawl med nöd och näppe och därefter även fick reda på en hel del hemligheter på en planet vid namn Tau Volantis.

Nu får man reda på vad som egentligen hände på planeten av Necromorphs och att allt som hände kunde förhindrats och inte nog med det så ska man nu även behöva hjälpa dom som gör allt för att förgöra en och samtidigt rädda tjejen som en gång i tiden dumpade Isaac, komiskt men sant.

dead-space-3-2

Efter att varit med om en del action och extrema explosioner dröjer det inte länge innan man åter är uppe i rymden för att hitta sitt ex Ellie som kan låta betydligt sagt än gjort.

Precis som i tidigare Dead Space så får vi även i tredje delen ta del av att då och då hoppa till i spelet då fienden kan komma från tak,väggar,golv m.m. Men det är inte samma överraskningar som vi bland annat var vana vid första delen men det finns kvar för att påminna oss om hur Dead space ska vara. Isaac ser ut att hålla sig kvar vid klassiska “plasma cutter” som oftast blir det vapnet man använder från början till slut.

När det gäller variation av vapen så finns den men inte mycket större än tidigare, men det som utvecklarna gjort istället är att man får möjligheten till att istället uppgradera sitt vapen med hjälp av någon typ av arbetsbänk som finns lite här och var i spelet. Det är långt ifrån svårt att göra detta och dom olika uppgraderingarna visar tydligt vad som förbättras samt försämras på vapnet. Med hjälp av dessa uppgraderingar/kombinationer av vapenstommar, tillbehör och “upgrade circuits” finns det en hel del man kan göra med dom olika vapnen. Även dräkten som man har på sig går precis som i tidigare spel att förbättra, ingen större nyhet för dom som spelat dom två tidigare spelen.

Men nog om vapen och över till ljud & bild. Redan vid den första filmfrekvensen i spelet så var min första tanke, “Mass effect 3” vilket resulterar till något snyggt och realistiskt. Det är som vi alltid har sagt så är det dom små detaljerna som oftast gör helheten och Dead Space 3 är full av just dessa detaljer.

dead-space-3-5

Röstskådespeleriet är precis lika bra som i dom två tidigare spelen om inte ännu bättre. Det blir mer som en känsla att man tittar på en film än att man spelar ett spel som enligt mig gör det hela ännu mer spännande. Musiken och ljudet i dom mörka och ödelagda partierna i spelet har man fått fram precis som ett skräckspel ska vara och när action-scenerna kommer igång igen är ljud på rätt plats och skapar spänningen utan att man tänker på det.

Dead Space 3 är enligt mig inte att styra Isaac och vara med om allt läskigt som gör det spelbart utan det är handlingen och spänningen som gör spelet intressant för mig, visst kan det vara väldigt enformigt där man fastnar i hissar, gångar och fienderna från ingenstans plötsligt vill skrämma livet ur en, men är det skräck så är det skräck som gäller.

En av dom större nyheterna i Dead Space 3 denna gången är co-op läget som ger möjligheten till att spela två stycken samtidigt och förutom det så förändras både story och dialogerna vilket skapar ett större intresse och ibland känslan av en ny story. Man kan här välja mella natt spela med någon över nätet eller om man istället vill spela “split-screen”.

dead-space-3-1

Nu efter ett X antal speltimmar med Dead Space 3 finns det både gott men även ont tyvärr. Spelet blev i slutändan ganska enformigt och många av scener repeteras vilket tillslut blev ganska förutsebart och uttjatat tyvärr. Man får lite av känslan att man tvingade fram tredje delen där man egentligen inte hade någon bra story bakom som man hade i första och andra delen. Om man väljer att kalla det skräckspel eller action får man avgöra själv men just trean är långt ifrån lika läskigt som första delen.

Dead Space 3 är ett skräck/action spel med en grafik som är acceptabel och ljud som är perfekt men tyvärr en handling som inte håller måttet och tappar redan i början av spelet. Nu hoppas jag bara att EA inte väljer att göra en fjärde del för då kommer man tyvärr bara gräva ner Dead space allt mer då det en gång i tiden var en titel som levde upp till sitt namn.

dead-space-3-bra

Omdöme:

Dead Space 3 får stämpeln “bra” för att lyckas skapa den nyfikenheten som dom flesta spelen saknar idag och för att fortfarande hålla den kvaliten som spelet fortfarande gör vid tredje delen av ett spel. Dagens spel brukar tyvärr oftast bli en besvikelse ju fler delar av dom som kommer men Dead space håller i sig men kunde fortfarande skapat en bättre handling än att rädda sitt ex.

Ljudet i spelet är utan tvekan toppklass och något som kanske inte alla tänker på men påverkar en hel del i spelet. Grafiken gillade vi och det var precis på den nivån som krävs för ett spel i dead space-klass. Nu hoppas vi bara att inga fler Dead space-spel kommer utan att tredje delen får vara slutet för denna serie men tveksamt då tyvärr pengarna styr över detta.

Recensionen är baserad på PS3-versionen av spelet.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


9 + 4 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.