Recension: Days Gone

MC-klubb, zombies, stor värld att utforska vad kan egentligen gå fel tycker man, men tyvärr går alldeles för mycket fel denna gången.

När jag fick syn på Days Gone första gången på E3 2016 blev jag helt klart nyfiken, främst för att det var året då just zombies hade en stortid men även att en MC-klubb som vi så sällan får se i spel idag har en stor roll, trodde jag. Samtidigt som spelet visades upp då trodde jag inte det skulle ta ytterligare tre år för spelet att släppas, när allt med zombies i stort sett har svalnat.

Men tillslut så kom Days Gone, tre år efter att spelet visats upp för första gången och känslorna är väldigt blandade. Till en början, första scenerna i spelet är väldigt dramatiska, man kastas rakt in i denna värld, drama direkt och två av mc-knuttarna är med i detta, men vad har egentligen hänt? Varför är världen som den är? Vilka är dessa karaktärer?

Detta är bara några av frågorna som jag får upp när jag bara spelar 10-20 minuter av spelet och jag ser fram emot detta äventyr. Karaktären som man spelar är Deacon tillsammans med sin närmaste vän/medlem Boozer. Det första vi får vara med om är hur Deacon försöker “rädda” sin älskade och skickar iväg henne till en, vad han tror är säker plats. Det är mycket känslor redan från start men det uppstår så många frågetecknen och det som egentligen gör att man nu vill se vad har egentligen hänt.

Jag vill inte avslöja allt för mycket gällande storyn då hela spelet bygger runt detta, men det finns så mycket mer jag vill ta upp förutom själva storyn i spelet. Karaktärerna i Days Gone är många, man träffar på många karaktärer och då handlar det både om de som vill en det bästa men även dom som utnyttjar en. Problemet som jag ser med alla karaktärer i spelet är att dom försöker vara en badass karaktär oftast men gör ett katastrofalt jobb gällande det. Ett bra exempel är Deacon själv som försöker vara en tuffing, en hård MC-klubb medlem men som misslyckas något enormt, såpass mycket att det ibland känns lite pinsamt. Problemet här är inte hur karaktärerna ser ut, problemet är röstskådespelarna som i lugna dialoger gör ett toppenjobb, men så fort dom ska vara lite tuffare fallerar det. Detta gäller i stort sett alla karaktärerna jag stött på i spelet, den bästa karaktären enligt mig var då Boozer som lyckades hålla en tuffare ton och även se lite hårdare ut.

 

Av någon anledning så har man valt att få in lite RPG i Days Gone såsom ett levelsystem lite likt det vi har i Tomb Raider men det som får spelet att sticka ut lite och som jag verkligen gillar är fordonet, motorcykeln som spelar en stor roll i spelet. Förutom att man ska samla på sig XP för att göra sin karaktärer starkare samt bättre så kan man även uppgradera sin motorcykel i olika steg. Detta blir i slutändan nästan ett måste då man behöver till exempel större bränsletank för att kunna använda fast travel längre sträckor. Det kommer även komma upp uppdrag där man måste få ner fiender och dylikt i farten vilket gör att motorcykeln tar skada och här vill man uppgradera själva ramen i sig för att kunna klara av denna skadan. Men för att kunna uppgradera sin motorcykel måste man få tillit i dom olika områden, dom måste helt enkelt lita på en för att kunna mecka med motorcykeln, denna tillit (trust) ökar när man gör uppdragen, förutom XP så får man alltså även pengar samt tillits-XP.

Dialogerna annars i Days Gone är bra, välskrivna och intressanta. Detta gäller då så länge man håller sig till Story uppdragen och inte gör sidouppdrag för just dom är det noll fantasi på och det handlar oftast bara om att rädda någon eller ha ihjäl någon. Jag skulle ärligt talat klarat mig alldeles utmärkt utan alla dessa sidouppdragen och ha all fokus på just storyn för där fanns allt mitt intresse och se hur karaktärerna utvecklas samt går vidare i denna värld.

Grafiken i Days Gone var till en början imponerande, eller det är fortfarande imponerande med tanke på att vi spelar på Playstation 4, en konsol som är en sex år gammal konsol. Detaljerna finns där, man får verkligen känslan av dom olika miljöerna som man får vara med om men tyvärr så märks det av att konsolen är gammal. Jag spelade Days Gone på en vanligt Playstation 4 och spelet hade stora problem grafiskt att hänga med. Det var såpass problematiskt att min FPS gick ner till långt under 15 att det tillslut inte längre var spelbart. Ett spel som varit i utveckling så många år, som har Sony bakom sig då spelet endast släppts på Playstation 4 ska inte ha dessa problemen och tyvärr så sänker detta betyget rejält.

Days Gone har haft tiden på sig, kanske inte byggt upp någon hype precis men har fortfarande varit ett spel som vi vetat om och som säkert många där ute har väntat på. Hur Bend Studio kunde misslyckas med att skapa karaktärer som är helt ointressanta, att inte lyckas få till en känsla i spelet som gör att vi faktiskt vill fortsätta och blir nyfikna på vad för karaktärer vi har att göra med. Allt detta fallerar och att sedan grafiken inte hänger med heller gör inte saken bättre tyvärr.

När det gäller ljud och dialoger i Days Gone så är dom som sagt bra, ända problemet med ljud till exempel kunde vara att det buggar ur ibland eller att ljuder inte är synkat hos till exempel vapen eller motorcykeln. Det finns mindre brister lite här och var tyvärr vilket gör att helheten fallerar ganska snabbt, fastän att det finns en någorlunda intressant story bakom Days Gone så är det fortfarande svårt att blunda för alla andra problem i spelet. Fördelen med dessa problemen är dock att det mesta går att patchas bort, med hjälp av uppdateringar och polering går det att få bort mycket av problemen. Att karaktärerna känns svaga och inte så tuffa som dom försöker vara kanske är svårt, men allt annat som har med grafik och ljud att göra kommer garanterat försvinna med tiden.

Days Gone är ett spel som jag tyvärr tror kommer hamna som i en dimma, det har släppts men kommer lika snabbt att glömmas bort och jag tror mycket har att göra med förseningar och att dom visade upp spelet alldeles för tidigt. Många hade hoppats på att få spelet redan 2017, senast 2018 men så blev aldrig fallet och många andra stora titlar släpptes som visade upp ett betydligt mer välpolerat resultat såsom Shadow of the Tomb Raider och Red Dead Redemption 2.

Jag hoppas att Bend Studio har lärt sig ett och annat med Days Gone men även Sony. Sony som annars brukar leverera stora titlar med hög kvalitet har denna gången misslyckats men vi kommer garanterat få se nya titlar från Bend Studio till Playstation 5 om några år. Days Gone kommer bli både spelbart men kanske även något som är värt att uppleva om några månader eller vid nästa stora prissänkning på PS Store.

Days Gone
  • 3/10
    Grafik - 3/10
  • 4/10
    Ljud - 4/10
  • 5/10
    Miljö - 5/10
  • 5/10
    Story - 5/10
4.3/10
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


7 + 1 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.