Att spela massiv-online spel börjar bli allt populärare men frågan är om bilspel kan kombineras med denna online del? The Crew kan vara svaret.

När Ubisoft första gången visade upp The Crew på E3 för något år sedan blev det en hel del intressanta diskussioner kring detta spel. Ett massivt-online spel med bilar i fokus, hur skulle detta funka? Är det något vi har saknat? Hur mycket buggar ska vi behöva stå ut med nu då Ubisoft inte är särskilt kända för att göra buggfria spel?

Många frågor var det och svaren fick dröja, fram tills nu. Vi fick chansen att prova på betan några månader innan det var dags för lansering och det blev besvikelse efter besvikelse, men vi levde fortfarande vidare på att det bara är en ”beta”, alltså inget färdigt spel så mycket kunde fortfarande fixas till trodde vi.

Ett spel som självklart har en story där man ska hjälpa sin bror och mycket mer under denna resans gång. Alex som är huvudkaraktären i spelet precis avtjänat ett fängelsestraff som han självklart inte var skyldig till vill nu hämnas och istället sätta ditt rätt person. Som nämnt tidigare är brorsan med i bilden och ska ”hjälpa” till, men som inte alltid går enligt planerna. Som kanske väntat är den skyldige stor inom just street-racing och det gäller att jobba sig upp förtjäna respekten bland gatorna i nordamerika.

Vart tog körkänslan vägen?

Men den första negativa reaktionen som vi la märke till var hur körkänslan var i spelet och ett bra exempel är hur känslan är vid höga hastigheter, då menar vi när man kör i ca 150-160 km/h och det fortfarande ger känslan av att man kör under 100 km/h, en detalj som enligt oss är väldigt viktig och i slutändan irriterande att man inte kan ordna de som alla andra utvecklare med bilspel har gjort. Även bilduppdateringen påverkas en hel del när man väl kommer in i städerna med mycket bilar och mycket som rör sig sjunker bilduppdateringen till lång under 30 fps tyvärr.

the-crew-1

En detalj som uppskattades var när man väl gjorde uppgradering fick man vara med om en ”cutscene” där bilen mer eller mindre ”plockas isär” och lägger till den uppgraderade detaljen, s

AI:n i spelet måste vara bland det värsta vi varit med om när det gäller current-gen konsolerna. Det är inte svårt att märka att alla AI-bilar kör en förbestämd bana och detta märkte vi enkelt när vi körde in i dom hur dom rättar till bilarna för att komma på rätt bana igen. Bilarna i trafiken kör minst sagt perfekt, inga krokar, ingen som göra några fel utan det är den perfekta staden utan några som helst trafikolyckor tills man själv kommer in i bilden.

Körkänslan även den förstår vi inte ska vara allt för inspirerat från simulator-spelen men att ha ett arkad-spel där känslan helt enkelt försvunnit helt vid körande gör att spelet blir enkelt men även tråkigt då variationen mellan bilarna inte är såpass stor.

the-crew-2

The Crew som är ett MMO fast med bilar har självklart en stor karta att röra sig på, hela Nordamerika är inblandat där de första man får se på kartan är alla uppdragen och extra-tiden man kan spendera på spelet om man inte vill ta sig igenom storyn. Något som inte kom som någon större överraskning precis och ger till de positiva bra många timmar speltid att se fram emot.

Grafiken är det inget fel på, karaktärerna ser bra ut med tanke på hur stort spelet är. Bilarna precis som hos många andra bilspel är detaljerade och ser riktigt bra ut. Miljöerna i att köra i öken till att köra i storstäderna har man kombinerat riktigt bra och man får ändå en liten känsla av att köra i olika städer i USA. Man har lyckats få med en del detaljer när man t.ex kör i öken eller i en ”djungel”, små detaljerna som gör väldigt mycket i slutändan enligt oss.

the-crew-3

Ljudet ger blandade känslor, ljudet från bilarna är helt klart bra där det till en viss del är detaljerat och passar in till just denna typ av bilspel. När det gäller dialogerna samt rösterna är dom väldigt stela och de känns inte som att dessa röstskådespelarna gjort detta med känsla utan mer som ett tvång. Tråkigt manus där dialogerna är egentligen ganska självklara och det känns inte som en ”vanlig” dialog mellan karaktärerna.

Då detta är ett MMO så kan man ta sig igenom uppdragen tillsammans med nån vän eller liknande via co-op där vi försökte oss på detta men blev tyvärr frånkopplade flertal gånger. Något som inte får hända och speciellt inte när ett spel är så beroende av just online-delen som The Crew. Vi fick även vara med om visa lopp som var väldigt obalanserade där vi fick tävla mot andra som är betydligt högre level vilket betyder snabbare och bättre bilar, man kan självklart välja lite vilka man vill köra mot men just att de är obalanserat vid såpass låg level får en att tröttna snabbt tyvärr.

Efter alla förseningar som The Crew varit med om så har spelet fortfarande väldigt mycket brister i både känsla men även grafik samt ljud. När vi hörde iden första gången skapades de ett stort intresse och kanske var förväntningarna alldeles för höga. Man har lyckats med att få ett ”öppet” spel där man kan röra sig på stora ytor men det är egentligen nästan bara det som är de positiva.

the-crew-betyg

Omdöme:

Tanken är god men resultatet är väldigt tveksamt och ett spel som ska försöka in i MMO måste ge oss något lite extra och definitivt inte ha ”nätverksproblem” ständigt. The Crew inte något betyg av oss då bristerna tyvärr är allt för många samt det kan bli svårt att få tillbaka spelare som en gång försökt sig på det och sedan tröttnat. Vi hade hoppats på att ett MMO inom bilvärlden skulle vara de mest ultimata men kanske är det helt enkelt för mycket och man ska hålla bilspel till det dom varit tidigare, simpla och fokus på just att köra fort.

Ubisoft som är såpass stort kommer nog garanterat att lära sig av alla misstagen som gjort denna gången och ta detta vidare, kanske får vi se något helt annat i framtiden men just The Crew blev inte som tänkt.

[column size=one_half position=first ]Positivt
+ Bilar!
+ Miljövariationen[/column][column size=one_half position=last ]Negativt