Sim City blev långt ifrån en succé, men var inte hoppet ute och Cities: Skylines visade istället hur Sim City borde varit och tagit detta till en helt ny nivå, äntligen!

Det var längesen vi fick chansen att leka borgmästare, president eller kung, helt enkelt chansen till att bygga sin egna stad på ett både snygg men även enkelt sätt.

Sim City som blev en enorm besvikelse gjorde att man började tveka även denna gången, finns det någon chans att så stadssimulatorer att överleva?

Men finska Colossal Order har motbevisat detta och har alltså släppt sitt svar på Sim City med Cities: Skylines. Cities-serien är inte ny utan har redan ett flertal spel i bagaget som kanske inte fått riktigt samma uppmärksamhet då man oftast fokuserat på transportmedel och dylikt.

cities-skylines-3

Med Cities: Skylines har man istället satsat på att bygga en hel stad från början och detta med många enkla hjälpmedel. Man får sig en snabbguide i början av sitt spelande sen gäller det mest att tänka ”logiskt” när det gäller att man behöver vatten, el, avlopp samt kanske inte bygga bostäderna allt för nära industrin och kolverket. För att låsa upp nya byggnader, nya möjligheter gäller det att bygga så att nya invånare flyttar in till sin stad. Hur man gör detta får man komma på själv samt ha en strategi till hur man ska behålla dessa invånare med t.ex utbildning, jobb eller bara något lite mer exklusivt som kan saknas.

Hur bygger man på Cities: Skylines?

Vägarna är det mycket fokus på. Man bestämmer vart man ska dra sin väg och utefter det så väljer man vad för byggnader som ska byggas i detta område. Industri, vila-område, lägenheter, kontorsområde osv. Väldigt enkelt att bygga samt att tänka på i början är att få ordning på både vatten och avlopp samt el, då man lätt kan glömma detta i början.

En stor brist som Sim City hade var ytan man får bygga sin stad på som väldigt snabbt var för liten, i Cities: Skylines (CK) så får man börja på en yta som man sedan kan expandera genom att ”köpa” upp marken runt om till en relativt låg peng och fortsätta sitt bygge, helt klart uppskattat och gör att timmarna utökar betydligt till många fler och antal invånare ser ut att aldrig ta slut.

cities-skylines-1

Men ett stort plus som CK har är modverktygen som skapar nästintill oändliga möjligheter, som vi nämnde sist gällande ytan att bygga på kan alltså med hjälp av moddar utökas denna ytan ännu mer och nästintill bli oändligt stort. Ytan att bygga sin stad på har varit ett stort problem hos Sim City, CK motbevisar detta och gör det både bättre och större.

Med hjälp av modverktygen kan man även ladda hem nya byggnader och liknande, eller om man helt enkelt bara själv vill skapa sig sina byggnader till dom olika områden som spelet erbjuder.

När det gäller grafik på spel som CK så kan inte klaga på mycket mer än att det inte är grafiken som gör att spelet blir underhållande, man har ändå lyckats få till en massa detaljer i spelet på både byggnader men även varje karaktär, varje bil, varje hushåll har sitt namn med sina problem som man kan hjälpa till med. Allt från att hjälpa hushållet med jobb till utbildning eller bara ge någon dom någon typ av underhållning.

cities-skylines-2

Det som gör att CK är såpass underhållande som det är alla kombinationer man kan göra i spelet från att bygga stad till att hjälpa sina invånare med problem eller bara njuta av hur allt fler och fler vill flytta in i sin stad. Men det gäller hela tiden att vara uppmärksam om vad staden kräver från industri, kontor eller bara enkelt som en skola, sjukvård eller liknande. Man måste helt enkelt underhålla staden hela tiden och förbättra den med tiden och inte ”glömma” bort sådant som kan vara väsentligt.

Bristerna finns men dom är få

Man ska inte tro att CK är helt buggfritt eller inte har sina brister då det finns, t.ex att trafik-AI kan ibland balla ur helt men då gäller det att man ordnar upp det på bästa sätt. Finns några mindre brister här och var, men inget som påverkar spelandet och det blir fortfarande lika underhållande. Största fördelen och något som utvecklarna gjorde rätt i var att ge möjligheten till moddar där det redan efter bara några dagar fanns massvis med kartor på större städer, nya byggnader, nya vägar och mycket annat. Att ett modverktyg finns till spelet och att det är såpass enkelt att använda via Steam Workshop gör att spelet kommer hållas vid liv ett bra tag till.

Colossal Order har utan tvekat skapat vad många hade hoppats Sim City skulle erbjuda, Cities har fått en helt ny betydelse och nu kan vi bara hoppas att vi får se fler liknande spel med fler förbättringar från tidigare spel.

cities-skylines-betyg

Vi kan inte annat än ge spelet en bäst-stämpel. Det är precis så som en stadssimulator ska vara med en gränssnitt som man lätt förstår sig på och man får tillräckligt mycket guide i början som gör att man inte tröttnar direkt. När man samtidigt kan få nästan oändlig med yta att bygga på tar spelet egentligen aldrig slut och med hjälp av flera olika moddar man bygga precis så som man själv vill ha det eller alltid fantiserat om.

Äntligen kan vi bygga en stad utan att behöva begränsa oss på något sätt och få de byggnader man själv velat ha. Visst finns det mindre brister med t.ex AI och att för riktiga nybörjare av spelet kanske blir skrämda om hur svårt det är till en början, men ge inte upp utan gör om din stad om och om igen tills man lyckas. Tips är att börja litet och inte bygga för stort till en början.

Största fördelen hos Cities: Skylines är möjligheten till moddar som gör att spelet växer enormt mycket mer och nästintill inte har några begränsningar alls utan man skapar den modden som man tycker behövs eller saknas i spelet.

En annan väldigt stor fördel är även priset, med ett pris på endast ca 250kr och kompatibelt till Windows, Linux och Mac gör att spelet får ännu fler spelare och det var längesen man fick såpass mycket underhållning av ett spel med såpass lågt pris.

Cities: Skylines är helt enkelt det som många hade hoppats på att Sim City skulle vara men inte blev, Cities är det nya namnet att komma ihåg.

• Gränssnittet
  • Detaljerat