Äntligen, äntligen efter sju års lång väntan så får vi ta oss an ett nytt Borderlands 3 och kan säga att väntan har helt klart varit värd, men nu vill vi ha mer.

Borderlands 3 har varit ett spel som fansen länge frågat efter, det har ständigt frågat och tjatats på Gearbox när vi ska få se en tredje del och nu äntligen, sju år efter Borderlands 2 så är det alltså dags och kan säga att spelet kommer verkligen under perfekt period där jag tror dom flesta håller med.

Så fort Borderlands 3 utannonserades tog jag beslutet att för första gången spela igenom Borderlands 1 och 2 vilket nästan var ett måste, främst för att lära känna flera av karaktärerna som kommer även dyker upp i Borderlands 3 som ganska viktiga karaktärer och det blir genast helt annorlunda att man kan bli riktigt glad att se vissa av karaktärerna, man ha liksom skapat som en relation med vissa av dom och hjälper mer än gärna till.

Borderlands 3 Fl4k

Innan jag började med Borderlands 3 var jag lite orolig att det skulle bli samma historia som Borderlands 2, att vi skulle få nöja oss med en typ av värld, i Borderlands 2 är det mest bara öken som vi får röra oss på. Det må vara en öppen värld men att bara vara i ökenområden kan snabbt bli tråkigt, uttjatat och lite så var även uppdragen. Borderlands 3 är en helt annan historia där vi får utforska flera olika planeter från Borderlands-världen, allt från öken, till stora städer, till djungel. Ni hör att variationen som Borderlands 3 världen bjuder på denna gången är betydligt mycket större och variationen av uppdrag, karaktärer och kanske det viktigaste och roligaste av allt vapnen är enorm!

Just vapen har alltid varit ett stort fokus hos Borderlands 3 där man inte kan uppgradera sitt vapen utan här byter man istället ut dom och som det annars brukar vara i andra spel att man har en pistol, hagelbössa eller något annat så är det fortfarande till exempel pistoler som gäller i Borderlands men dessa vapnen har oftast en tvist och inget vapen är det andra likt. Det finns hundratals om inte tusentals av vapen i Borderlands 3 där jag aldrig någonsin i ett tidigare spel har testat varenda vapen som jag plockat upp bara för att se vad som är så unikt med det.

Borderlands 3 är utan tvekan det största Borderlands hittills och jag får känslan av att detta är bara början och fler delar av dom olika planeterna som vi besöker kan utökas och perfekt anledning till att släppa DLC och expansioner till spelet framöver där storyn kan fortsätta eller bara enkelt ha flera storys vid sidan av då vi har så många karaktärer. Något som jag gissar på att vi garanterat kommer få se är olika events i spelet med olika teman som t.ex halloween, jul m.m. Men förutom att det finns sidouppdrag så har vi även olika hemliga uppdrag från olika karaktärer i spelet, vi kan ibland hitta dörrar som vi inte kan öppna än eller helt plötsligt hitta ett hemligt rum som leder till ett uppdrag och plötsligt så är man 40 minuter in i ett uppdrag bara som är ett sido-sidouppdrag.

Men med tanke på att det är såpass stor värld som vi har att röra oss på, hur är då uppdragen samt alla sidouppdrag? Märks ganska tydligt att Gearbox har tänkt på detta och vill ha en variation av uppdrag, fastän det oftast handlar om att ha ihjäl fienderna eller rensa ett område på fiender så kan det vara mycket mer än så, inte helt oväntat så handlar det ju självklart om att använda sin vapen och genomföra olika slags uppdrag mot belöning där just XP är nog det som dom flesta är ute efter i början. Precis som i tidigare Borderlands-spel så har vi ett ”skilltree” att jobba oss igenom där varje karaktär är unik på sitt sätt och har sina olika förmågor, vi får välja en karaktär men vi har totalt fyra att välja mellan

1. Amara ”The Siren”
  2. Fl4k ”The Beastmaster” (karaktären jag spelade)
  3. Moze ”The Gunner”
  4. Zane Flynt ”The Operative”

Det är nog första gången på länge som jag faktiskt vill spela om ett spel och detta främst för att jag vill spela dom andra karaktärerna i spelet och alla är både intressanta och har sin unika förmågor som man vill ge sig på och använda i den enorma världen vi har att utforska.

Grafiken får jag känslan av har det inte hänt mycket, det flyter på extremt bra i alla lägen men det är även lite grafiken som kännetecknar just Borderlands. Jag gillar den stilen som Gearbox valt för Borderlands-spelen och exakt den stilen håller i sig även i Borderlands 3 som jag ser som ett plus, varför ändra och byta ut något som faktiskt funkar och fansen tycker om.

Dialogerna i spelet håller precis lika hög kvalitet som i tidigare spelen där vi ha röstskådespelare i dom flesta fallen får känslan av att dom faktiskt är passionerade för detta och man får inte bara känslan av att spela ett spel men faktiskt är med om mycket mer tack vare karaktärerna, dialogerna och ett välskrivet manus. Det som jag tycker minst om i Borderlands 3 är skurkarna som är Calypso syskonen som försöker vara lite för mycket ”badguy” och blir istället bara överdrivet, platt och i slutändan tråkigt. När dessa syskonen dyker upp i spelet vill jag bara att den delen ska passera tyvärr och det är sällan man känner så tyvärr. Jämför man dessa badguys i dom två tidigare spelen är det enorm skillnad och denna gången känns allt bara så framtvingat och man får känslan att man mer vill att dessa två ska vara en sidouppdrag skurk än en stor huvudkaraktär i spelet.

Borderlands 3 Calypso twins

Jag hyllar mycket med Borderlands 3 och måste säga att spelet förtjänar det verkligen, det var längesen jag spelade ett såpass bra och välpolerat spel fastän många haft problem med just Epic Games Store men för mig har det fungerat felfritt och spelet flyter på riktigt bra på PC både med hårdvaran samt skärmen som jag sitter med. Jag önskar ibland att fler spel kunde ha samma prestanda som Borderlands 3 faktiskt bjöd på denna gången och detta utan att egentligen behöva pilla på allt för många inställningar.

Borderlands 3 är utan tvekan en enorm favorit i år och fastän jag inte hade särskilt stora förväntningar så har Gearbox gjort ett riktigt bra jobb, nu vill vi bara se att Borderlands 3 lever vidare ett tag till med nytt material i både expansioner men även t.ex events. Min rekommendation är att spela igenom dom två första Borderlands innan man ta sig an detta, främst för att lära känna karaktärer men även för att faktiskt följa med i storyn och veta dom olika områden som vi kan utforska och förstå vart vi faktiskt är istället för att bara ha ihjäl alla fienderna.

[wp-review id=”38152″]

Tidigare artikelHuawei Mate 30 Pro presenterat utan Google tjänster
Nästa artikelOnePlus 7-serien har redan fått Android 10