Är det möjligt för Back 4 Blood att leva upp till Left 4 Dead? Håller det hela vägen eller tar zombies över på riktigt efter ett tag?

Jag måste säga att jag har spelat Left 4 Dead för bra många år sedan, känns ärligt talat som en evighet sedan men fastän det så minns jag att det spelet var OK. Jag har aldrig riktigt fattat grejen med Left 4 Dead, att det är en klassiker, ett spel som sticker ut m.m. För mig var det en titel som bara hamnade i mängden.

Back 4 Blood som utvecklas av Turtle Rock Studios som är gänget bakom bland annat Left 4 Dead så var förväntningarna skyhöga, hos många, men inte mig tyvärr. Jag såg Back 4 Blood som ännu ett zombieslaktar-spel som helt enkelt går ut på att överleva.

Back 4 Blood bygger i stort sett på samma koncept som Left 4 Dead gjorde, man är en grupp på 4 spelare, antingen andra spelare eller AI. Man ska oftast ta sig från punk A till punkt B, båda fallen saferooms och däremellan finns det i många fall lite sidouppdrag såsom att rädda folk som låst in sig eller bara hitta olika föremål som man ska ta till dessa saferooms, enkelt upplägg som jag gillar och alla fyra spelarna kommer snabbt in i det.

Fördelen och som är smidigt med Back 4 Blood är att spelet har stöd för crossplay vilket gör att det inte spelar någon roll vilken plattform man spelar på, man kan spela tillsammans oavsett. Så medans jag spelade på PC lirade kompisarna på PS5 och Xbox Series X, inga som helst lagg, långa ladd frekvenser eller dylikt.

Back 4 Blood

Det finns en hel del akter att ta sig igenom, variationen på banor är väl lite sisådär, ibland får man spela om samma bana fast med lite andra förutsättningar samt att världen kanske är lite mer ”död” än tidigare. Det är på gott och ont, det har ju en del med storyn att göra kartorna i sig man spelar på. Banorna var i många fall ganska långa, det tog tid och ökade man upp svårighetsgraden lite får man räkna med att spela om vissa utav dom några gånger. En detalj som jag gillade med Back 4 Blood och kartorna är att utvecklarna valde att avgränsa kartan genom att blockera vägar istället för en osynlig vägg, blir betydligt mer trovärdigt och visar att man inte är lat som utvecklare.

Storyn i Back 4 Blood går helt enkelt ut på att överleva och hjälpa andra, det finns inte så mycket mer än så att säga, eller det kanske det gör men jag var ärligt talat inte det minsta nyfiken på storyn då det oftast i zombiespel handlar om samma saker, rädda folk, överleva.

Back 4 Blood

Något som jag dock gillade med Back 4 Blood var helt klart zombiesarna, variationen av fiender som verkligen kunde ställa till det för en och i många fall faktiskt göra så att man ”förlorar”. Det finns olika typer av fiender, stora, små, snabba, långsamma, tåliga, mindre tåliga osv.

En nyhet som Back 4 Blood som Left 4 Dead saknade helt är ett kortsystem, man kan välja olika kort att ha på sin karaktär eller under en karta. Dessa kort kan vara allt från att ladda om snabbare, till att få börja med specifika vapen eller bara kunna ha mer hälsa. Stor variation och man kan skapa sina decks vilket kan vara nyttigt beroende på vilka typer av fiender man kommer att möta.

Back 4 Blood

Back 4 Blood bjuder på nytt, inte mycket men det finns där, men dock finns det mycket med spelet som är oslipat, bland annat kan svårighetsgraden variera extremt, ena stunden kan det vara galet lätt varesig man spelar själv eller med AI, andra sekunden på samma karta och samma akt kan det helt plötsligt blir grymt svårt, såpass svårt så det känns omöjligt.

Grafiskt sätt så har Turtle Rock Studios gjort ett grymt jobb med Back 4 Blood, mycket detaljer, grymt snygga karaktärer och det viktigaste av allt är att bilduppdateringen är stabil oavsett hur mycket som sker på skärmen. Jag spelade på PC med en ganska så bra maskin och det fungera utan några som helst problem.

Det finna dialoger i Back 4 Blood, främst i storyn. Karaktärerna har vissa rader dom säger om och om igen, något vi känner igen från Left 4 Dead också, kan lätt bli uttjatat och man vill bara egentligen be dom att hålla ……

Men enligt mig så är det bästa med Back 4 Blood helt klart känslan, känslan att slå eller skjuta ihjäl stora som små zombies är obeskrivlig och något som märks att utvecklarna jobbat mycket med. Det finns en relativt stor variation av vapen både skjuta och melee-vapen så man kan slå ihjäl om någon är i vägen. men det finns även möjlighet till bland annat molotovcocktails eller pipebombs som samlar en massa zombies i en klunga för att sedan sprängas, tillfredsställelsen är på hög nivå här.

Back 4 Blood

Back 4 Blood är långt ifrån ett dåligt eller tråkigt spel, jag kan låta negativ men med tanke på hypen från Left 4 Dead så tror jag att väldigt många har stora förväntningar på Back 4 Blood och med all rätt. Back 4 Blood levererar på det den gör bäst och det är att slakta och överleva mot enormt många zombies. Det finns en story där nånstans, i bakgrunden, långt bak men inget som är varken intressant eller som man fastnar för, man har bara ett mål med Back 4 Blood, överleva och förinta zombies.

Back 4 Blood är helt klart en värdig arvtagare till Left 4 Dead och jag skulle mer eller mindre säga att detta är en uppföljare fast med ett nytt skal och jag hoppas vi får se mer utav Back 4 Blood framöver, inte enbart i form av DLC men även kanske uppföljare, men då gäller det också att utvecklarna kommer på något nytt, fräscht och som sticker ut mot mängden.

9
7
4
9
Tidigare artikelNärmare titt på nya kartor i Battlefield 2042
Nästa artikelPlaystation Plus spelen i november bekräftade
recension-back-4-bloodBack 4 Blood är ett spel som många väntat på och med all rätt, grymt underhållande och perfekt co-op om man är fyra spelare. Tack vare crossplay så spelar det ingen roll vilken plattform man är på. Nu hoppas vi att Back 4 Blood uppdateras kontinuerligt med nytt material i form av DLC och större uppdateringar.