Ancestors: The Humankind Odyssey är något som inte liknar något annat och minsta lilla kunskap är viktig här, men ändå kan det kännas ensamt, oroligt och spännande.

När jag fick se Ancestors: The Humankind Odyssey för första gången på årets E3-mässa blev man nyfiken men samtidigt lite orolig, fastän att tanken är god att vi faktiskt får vara med om människans början för flera flera miljoner år sedan, men vad kommer spelet att gå ut på mer då ingen av karaktärerna pratar, kan vi ha en story i detta samt vad är målet i det hela?

Det är mannen bakom Assassin’s Creed som velat testa på något eget och gjort detta nu med Ancestors: The Humankind Odyssey där vi ännu en gång får oss en historielektion men på en helt annan nivå denna gången. Bara tanken av att vi får vara med om mänsklighetens start och faktiskt påverka olika beslut man tar bra som dåliga.

Ancestors har ett enormt skill-trä där vi måste lära oss allting, verkligen allting från att kunna se vad man kan äta och inte till att kunna hålla en sten först i en handen sen i andra handen till att tillslut ha en sten i varsin hand.

Men jag kan säga redan nu att Ancestors är långt ifrån ett lätt spel, det finns alltså ingen som helt tutorial eller några hjälpmedel på hur man ska ta sig framåt, det finns alltså ingen story att följa utan det man ska göra är alltså att utveckla det som ska bli mänskligheten tillslut, men det är en lång väg att gå och det är många miljoner år som måste passera.

Men det är svårt, det är svårt att veta hur gränssnittet fungera, det är svårt att veta vilka steg man ska ta i början för att kunna utvecklas och kanske till och med ha en pinne som försvar, för att försvar behöver vi med tanke på alla farliga djuren som är våra fiender i början så gäller det att vara snabb att kunna beskydda sig, sin stam och alla runt omkring sig som förtjänar det, valet är helt upp till oss. Jag lyckades aldrig komma så långt som att kunna beskydda mig men att klättra upp i ett träd funkar lika bra och hoppa mellan dom, det fick bli min lösning.

Grafiskt sätt så ser Ancestors bra ut och jag gillar det grafiska, detaljer såsom ljus och skugga har en stor betydelse men även små detaljer såsom t.ex damm i spelet har också lyfts fram och kan i vissa fall ha sin betydelse. Fastän vi egentligen bara befinner oss i en stor djungel så är själva känslan med grafik och ljud väldigt bra kombination där känslan verkligen finns där och man lever sig in i denna djungel ganska så snabbt.

Jag gillar verkligen hur Ancestors är ett annorlunda spel och det kan behövas, men fastän att jag tyckte Ancestors såg intressant ut på papper och när vi fick se en första trailer så har jag tyvärr långt ifrån kul med detta spelet. Främst för att jag kanske varken har tid eller vill behöva lära mig allt i minsta detalj, fastän många säger att dom vill ha ett så verklighetstroget spel som möjligt så är Ancestors enligt mig lite för mycket, lite för svårt och lite för tidskrävande för min smak.

jag har svårt att se att vi kommer få se ett nytt Ancestors men jag hoppas ändå att utvecklarna och mannen bakom Ancestors spinner vidare lite på denna iden och faktiskt släpper ett spel som tar oss riktigt långt bak i tiden men som gör det lite lättare och lite mer spelbart med en story som kan få oss att fastna.

[wp-review id=”38099″]

Tidigare artikelArlo presenterar nya Pro 3
Nästa artikelGoogle lanserar Google Play Pass