Igår kväll så presenterade Facebook sitt omdesignade nyhetsflöde under ett pressevent i Menlo Park Kalifornien.

Man hoppas nu att användare ska vilja spendera mer tid på sajten när konkurrensen från andra tjänster som Google+ och Twitter hårdnar.

Det man nu har ändrat i nyhetsflödet är att man har skapat en mer minimalistisk design med större bilder och en ny indelning i ditt flöde där du kan välja om du bara vill se inlägg som handlar om t.ex musik. Uppdateringen är resultatet av Facebooks försök att få användarna att spendera mer tid på sidan samtidigt som man vill försöka förbättra relationen till annonsörerna, som vill få uppmärksamhet av användarna utan att ses som irriterande spam i nyhetsflödet. Mark Zuckerberg hänvisade upprepade gånger till den nya designen som grundpelaren för att skapa “den bästa personliga tidningen”.

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg talade även om att det är väldigt lätt att låsa sig vid tanken om att man bara har ett flöde där alla saker som händer hamnar men målet är mycket bredare. I och med den nya designen så kommer bilderna som dina vänner tar att vara mycket större och delade artiklar kommer att innehålla större bilder, text och logotyper för den som delade artikeln.
Inläggen kommer också att bli större för incheckningar som kommer innehålla en stor karta över destinationen.

Facebook kommer även att göra upplevelsen mer konsekvent över alla plattformar samt ge användarna mer kontroll över sitt flöde och om man vill se alla ens vänners inlägg eller om ett visst intresse som dans eller musik.
Genomsnittsanvändaren spenderar ungefär sex timmar i månaden på Facebooks datorhemsida medans man spenderar den dubbla tiden på företagets applikation.

En annan anledning till den nya designen i flödet är utan tvekan ett försök från Facebooks sida att höja värdet på sin aktie samtidigt som man försöker få både annonsörer och användare nöjda. Aktien steg med ungefär fyra procent efter eventet vilket ger den ett värde på cirka 28 dollar dock fortfarande tio dollar under börsnoteringsvärdet. Analytiker är skeptiska till att den nya designen kommer att öka intresset för annonser mer än vad det är nu.

I månaderna som har varit så har Facebook fått kritik för att dem har för stor kontroll över vad du som användare ser av dina vänners inlägg. Just nu så styrs det av en konstant ändrande algoritm som visar användarna en del men inte alla inlägg från ens vänner.
Genom att man nu ger användare möjligheten att se alla inlägg av en viss vän har så har man nu gått tillbaka till att ge användare en möjlighet som man eliminerade för flera år sen, då man lätt kunde byta mellan att se alla inlägg eller bara en del.

Facebook kommer att börja rulla ut den nya designen redan nu så förhoppningsvis kommer det nya Facebook att dyka upp här i Sverige om några dagar till alla användare och en uppdatering till applikationen ska dyka upp snart.

Källa: WallStreetJournal

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.