Mercedes är oftast svåra att hålla ögonen borta ifrån, men hur är deras tekniska aspekter egentligen. En bil för såpass högt pris får man det man förväntar sig? Vi har fått chansen att kolla upp detta.

När vi kom i kontakt med Mercedes-Benz och fick chansen att testa deras “flaggskepp” inom komfort, E350 Bluetech som självklart var full med ny teknik och nya funktioner, detta gjorde oss genast nyfikna och det var dags att se vad en bil för över en halv miljon kronor kan göra för oss egentligen.

Mercedes-Benz (MB) är kända för att vara lyxiga, snygga och självklart även ha den senaste tekniken där de mesta bara fungerar. E-serien som är deras bilar i den lite större klassen när det kommer till sedan och kombi är också bilen som oftast får “prova på” den nya tekniken som MB introducerar. Teknikintresserade som vi är på redaktionen vill vi ha så mycket nytt och så många knappar som möjligt att knappa på i bilen vilket MB lyckats bra med för falla oss i smaken.

Första intrycket när vi satte oss i bilen (förutom den ljusa inredningen) var alla knapparna vi såg samt rattens alla knappar. Vi gillar knappar, men när vi tog oss en närmare titt så såg vi att många är ganska “standard” knappar, som stolsvärme, P-hjälp osv. Vi såg även en display på nästan 6″ som ska ge den informationen man behöver men mycket mer än så som vi kommer till.

Vi körde försiktigt iväg med bilen på MB-parkering och det var tyst, ovanligt tyst för en V6-Diesel, även den 9-stegade växellådan som fortfarande är relativt ny och inte riktigt kommit in många bilar hos MB gjorde sitt jobb riktigt bra, t.om bättre än vi hade väntat oss vid högre växlar eller vid ett större gaspådrag. Tog lite tid att vänja sig att se att man har i såpass hög växel och man var tvungen att vara uppmärksamhet för att se det då man väldigt sällan kände att bilen växlade, speciellt i högre hastigheter och vid en jämn hastighet.


mercedes-benz-e350-test-5

Att köra en bil värd ca 700 000kr var en annorlunda känsla men man kände sig ändå trygg och det känslan av att köra en lite “lyxigare” bil fanns där och då menar vi inte med en massa krimskrams inne i bilen utan komforten, ljud, möjligheterna och bara känslan av att sitta i förarstolen och inte behöva tänka på sin körning på samma sätt som man gör med en äldre bil med långt ifrån samma teknik som idag.

Exteriör

Men det finns en del aspekter både utvändigt och invändigt som skapar en del frågetecken och fråga om man bara vill att det ska se bra ut och inte tänkt på funktionen. Utvändigt är det första man la märke till avgasrören som har den ovala formen men titta in så ser man dom klassiska runda vilket min mening skapar en “fusk” känsla och något som man kunde gjort mycket snyggare, en detalj som kanske inte många tänker på men finns där och syns från bilarna som kör bakom en. Men det finns många bra funktioner också såsom LED ljus fram samt LED ljus bak som helt klart gör även dom icke bilintresserade nyfikna och bilen får sig en och annan blick.

Fronten som har lite av en kurvig design nertill ger den sportiga känslan och passa utmärkt till denna bilen fastän det är en större serie och man satsar mer på komfort än sport. Det märks att MB jobbar hårt med att få bort “gubb” känslan både utseendemässigt men även vid körning av bilen, man vill skapa bilar som passar alla fastän det är såpass hög prislapp.

Interiör

När vi jobbar oss in i bilen är känslan lite blandad, man får både känslan av nytt men även en hel del retrostil som vi sett i äldre bilar, en kombination som kanske inte passar alla men i min mening var riktigt snyggt. Mellan luftuttagen fram hittar vi en analog klocka som ger blandade känslor och inte uppskattas av alla. Det märks att MB även invändigt vill jobba på de mer sportiga och skapa en interiör som även faller i smaken för dom yngre och ratten t.ex är helt klart bekväm och ger en sportig-look. Materialvalen man gjort inne i bilen är av högsta kvalitet och man får ganska snabbt känslan av att bilen är av den dyrare prisklassen.

Skärmen som till en början många hade hoppats på är touch får tyvärr tänka om men gör det noga, att använda touchskärmar när man kör är långt ifrån säkert eller praktiskt, MB har här istället precis som andra tillverkare dragit nytta av ett “hjul” som sitter på mittkonsolen och genom denna kan man navigera sig igenom hela systemet, allt från ljudinställningar till navigatorn. Men vill man inte använda mittenskärmen kan man alltid styra i stort sett allt genom skärmen vid hastighetsmätarna som man enkelt kontrollerar med hjälp av rattknapparna. I vissa fall har man fler inställningar där än via mittenskärmen såsom att justera ljus inne i bilen, ställa in AC eller bara välja hur bilen ska bete sig såsom växling, fjädring m.m.

mercedes-benz-e350-test-2 mercedes-benz-e350-test-1

Materialvalen som man hittar inne i bilen är helt klart av toppklass och uppskattat, det känns att man får vad man betalar för och det är allt från sömmarna i ratten, stolarna till hur knapparna känns och möjligheten till att använda skärmen. Bilen som vi testade hade en funktion som heter “Splitview” och med hjälp av detta kan medpassageraren ha möjligheten till att se på film eller liknande på skärmen samtidigt som föraren drar nytta av navigatorn eller liknande, man kan alltså visa två olika bilder på en och samma skärm och detta gör man genom ett enkelt knapptryck i mittkonsolen. En funktion som helt klart uppskattat för medpassageraren vid längre sträckor och ljud kan man få via hörlurar som MB skickar med bilen som även dessa ger ett helt OK ljud vid t.ex filmtittande.

Splitview har en relativt hög prislapp men vi kan nog vänta oss att se det som mer eller mindre standard i framtida bilar och då inte bara från MB. Ljudet i bilen som spelades upp av Harman Kardon gjorde ett strålande jobb med ett klart ljud med en kvalitet man inte alltid förvänta sig när det kommer till billjud. Man kopplar enkelt upp sin telefon via bluetooth och efter det är det bara att börja spela upp sin musik via youtube, spotify eller om man har något på telefonen i sig. Det är precis som det ska vara, enkelt och bara funka. Har man på bluetoothen på telefonen kopplas den automatiskt upp mot bilen samt fortsätter där man sist var med sin favoritmusik.

Under de veckorna som vi testade E350 så sa vi flertal gånger att det bara funkar och då menar vi i stort sett med allt i bilen, allt från tekniken utvändigt till tekniken som skapar en underhållning invändigt, enkelt och lätt att komma igång med.

Tekniken

Att köra bil idag har nog aldrig varit lättare eller mer underhållande än det är just nu. Vår testbil hade i stort sett allt man kan tänka sig idag allt från att hjälpa till att hålla bilen på sin sida av vägen genom sensorer som läser av filen man kör på till att justera bilen till bilen framför och man kan i sin takt byta fil utan att behöva stressa eller känna sig stressad att behöva köra om. Att kunna koncentrera sig på körningen istället för att hela tiden behöva justera ljuset vid körning i mörker är något vi hoppas få se på allt fler bilar då MB automatiskt ger dig den bästa ljusbilden framför bilen utan att behöva tänka på att stänga av eller sätta på helljuset vid körningen.

Att parkera sin bil och speciellt en bil med såpass högt pris är det många som är rädda för och rädda att inte ha någon kontroll fram eller baktill, men även här har MB tänkt till och det finns möjligheten till att ha 360 graders kamera runt hela bilen så man enkelt kan se om det är några som helst hinder. Men vi hade en del problem med dessa kameror, då det var fuktigt och kallt under vår testperiod av bilen så var kamerorna oftast immiga och det blev genast svårt att använda dessa. Kamerorna är inte gömda på något vis utan är synliga både fram och baktill vilket kan ställa till de under vinter och hösttider.

mercedes-benz-e350-test-4

Precis som vi nämnt tidigare så all teknik som ska underlätta körande bara fungerade, vi behövde inte ställa in särskilt mycket utan bilen kända av själv vad för typ av väg vi körde på och vid högre hastigheter började tekniken automatiskt att hjälpa till. Det finns fortfarande många förare där ute som inte litar på dagens teknik och ärligt talat var jag själv lite skeptisk till en början, men efter att ha fått chansen att prova på denna teknik i flertal timmar så märkte man snabbt att tekniken är ett verktyg som underlättar körandet och gör även så att säkerheten förbättras både för en själv men även andra.

Körning

MB E350 är en relativt tung bil på nästan 2ton men samtidigt som det är en tung bil så har man även tänkt på att utrusta den med motoralternativ som gör att köra denna bil är både underhållande samtidigt ekonomiskt. Bilen vi hade var utrustad med en 6-cylindrig diesel på 252hk och 620 Nm där bilen drar igång redan vid 1600 varv.

mercedes-benz-e350-test-6

Med en såpass stor motor börjar man direkt tänka på att förbrukningen kommer bli löjligt hög och ack så fel man kan ha. MB säger själva att förbrukningen vid blandad körning ligger på 5,9-6,4 l/100 km och vi fick den att hamna på lita högre, ca 7.1 l/100 km vilket enligt oss är helt ok med tanke på motorvolymen samt vikten på denna bjässe. Att ta sig till 0-100 tar cirka 6.6 sekunder och draget finns där då den börjar jobba för fulla puckar redan vid 1 600 varv. Att antyda att denna bil har sportbilsanda är nog lite att ta i då 0-100 fortfarande tar relativt lång tid med tanke på andra bilen men tiden för sin klass är utan tvekan bra och att köra en bil med både komfort som E-klassen och draget som denna gör upplevelsen roligare.

Omdöme

Men då kommer man till frågan är det värt och köpa sig en MB och en E-klass?

Vi skulle säga JA, vill man ha en bil med mycket komfort i sig och ha teknik som bara fungerar utan att behöva ställa in en massa så är MB det rätta valet. Det är ett högt pris men som man brukar säga om allt annat “Man får vad man betalar för” och så är det i detta fallet. Man får teknik som fungerar utan massa krångel samt man har materialval i bilen som skapar en betydligt bättre känsla. Har man nu inte råd att köpa sig en E-klass bil så ska man helt klart i alla fall provköra en hos återförsäljaren för att få sig en känsla av hur bilarna kan komma att vara utrustade i framtiden när det kommer till dom tekniska aspekterna samt till en bil med högt komfort.

Ska man välja MB istället för sin konkurrenter såsom Audi och BMW? Svårt att säga och där är det vilket val man har och av tidigare erfarenheter. Både Audi och BMW i samma klass är mycket bra bilar och det blir en tuff kamp där det oftast i slutändan är priset som styr ens köp.

Mercedes-Benz E350 Bluetech

Motor Sexcylindrig på 2 987 cm³
Hästar 258hk
Förbrukning – Stads 6.1 l/100 km- Landsväg 4.5 l/100 km

– Blandad 5.0 l/100 km

Bränsle Diesel
Acceleration 6,4 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 250 km/h
CO2-utsläpp 133 g/km blandad körning
Växellåda 9G-Tronic
Pris Från 362.900kr

 

 

 

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här


8 + 7 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.