Artikel: Spelstreaming närmar sig marknaden

Under flera år har både användare och företag diskuterat möjligheterna för spelstreamingtjänster. Idén är att det ska finnas en streamingtjänst för spel som, likt Netflix, erbjuder sitt utbud för en fast månadskostnad.

Det har gjorts tidiga försök men tjänsterna slog aldrig igenom på grund av olika anledningar. Dels fanns inte tekniken samtidigt som spelutgivarna ännu inte var intresserade.

Nu har intresset väckts och flera spelstreamingtjänster uppges vara i teststadiet eller på väg att lanseras. Först ut är Google Stadia.

Google Stadia kommer i november

Den första spelstreamingtjänsten som lanseras på marknaden är Google Stadia. Den kommer att komma till ett 15-tal länder i november varav Sverige är ett av dem. Det uppges gå att streama spelen i 4K i 60fps men för att få den upplösningen måste spelaren har en anslutning som är minst 35 mbps. Om anslutningen är lägre kommer också upplösningen att bli det.

Till en början kommer det att finnas ett 30-tal spel att välja mellan, men med tiden är det planerat att Stadia även ska släppa egenutvecklade spel som är exklusiva för plattformen. För att få tillgång till tjänsten måste användare första betala en startavgift på 1399 kronor för att få en Google Chromecast Ultra och en handkontroll. Därefter betalar de 99 kronor i månaden för att få tillgång till hela sortimentet.

Kommande spelstreamingtjänster

Stadia kommer troligtvis inte att bli marknadens enda spelstreamingtjänst. Enligt uppgifter håller både Microsoft och EA Games på att testköra egna streamingtjänster. Microsofts tjänst kallas än så länge för Project xCloud och förhandstestas nu av användare i USA, Storbritannien och Korea. Deras tjänst innehåller redan titlar som Gears 5, Sea of Thieves och Halo 5. EA Games är mer förtegna om sin tjänst men det är troligt att den kommer att innehålla spel som Fifa 19, Titanfall 2 och Need for Speed Rivals. När de släpps i skarp version är ännu okänt.

App eller webbaserad plattform 

Tanken är att streamingtjänsterna ska finnas tillgängliga på alla enheter. Det enda kravet är att nätverksanslutningen är tillräckligt hög. Det innebär att du kommer att kunna spela i mobilen, precis som att du idag kan spela alla dina köpta spel genom PS4 Remote Play och Steam Link. Frågan är däremot om tjänsterna kommer att vara webbaserade eller om de kommer som app, eller både och.

Det finns nämligen för- och nackdelar med båda och det är därför som flera storföretag väljer att erbjuda sina spel både via webben och i appar. Spelbolaget Unibet har tagit ytterligare ett steg. Utöver att erbjuda sina spel direkt i webbläsaren har de inte bara en Unibet app utan tre. De har en app för casinospel, en för odds och livestreaming och en för poker. En fördel med att spela direkt i apparna är att innehållet kan anpassas och göras mer personligt. Det brukar också fungera bättre med enheten, eftersom varje programvara är optimerad för t.ex. iOS eller Android. Å andra sidan är utbudet på webbaserade plattformar tillgängligt oavsett enhet och tar inte upp något utrymme.

(Källa: Unsplash)

Mer information om spelstreamingtjänsterna väntas under hösten och vintern. Oavsett i vilket format de kommer att komma är det sannolikt att streamingtjänsterna är här för att stanna.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


8 + 3 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.