Artikel: Hur de största teknologiska genombrotten i UX har förbättrat kundupplevelsen

Det kanske känns som en glömd tid när telefonen var stationär och satt fast med sladd, när datorskärmen var lika stor som en mindre flyttlåda och touch-skärmen var något man aldrig hört talas om.

Det var inte så länge sedan, men med de jättekliv som teknologin har tagit de senaste ca 20- 30 åren kan det kännas som en livstid sedan.

Med teknikens framgång tillsammans med uppfinnare och ingenjörsvetenskap har inte bara det vardagliga revolutionerats utan även de program och system som används. Genom användarupplevelsen, recensioner och direkt riktad kritik kan man numera förutse vad kunder och framtida användare vill ha. Vare sig dessa ingenjörer sitter och spånar på nya innovationer i ett konferensrum eller i ett garage så är det användarupplevelsen, den så kallade UX, som bestämmer om det är en hitt eller miss. 

Användare har inte alltid gillat förändringar; när telefonen uppfanns var det många som var emot den. Detsamma var även sant när Viritual Reality headset kom ut på marknaden. Men idag så kan många inte tänka sig att vara utan de båda. Några få av dessa teknologiska genombrott som numera är en del av teknikens vardag är som följande.

Touchscreens (touch-skärm)

Det är många som antar att touch-funktionen på smartphones och surfplattor påbörjades med Apple och deras Iphone. Men det stämmer inte helt. Dock var det Apple som först integrerade touch-funktionen med ett mobilt operativsystem, och därmed skapade minidatorn som nästintill alla numera går runt med.

Touch-funktionen revolutionerade mobiler, datorer, möjliggjorde surfplattor och har inspirerat många fler idéer och teknologiska genombrott. Som ”pinch to zoom”, swipe tangentbordet, eller hels touch-skärmen i sig. Det är på grund av folkets välkomnande reaktion och användarupplevelse (UX) som dessa har fortsatt att utvecklas och finjusteras till de touch-skärmar som finns idag.

VR

Virtual Reality har varit en dröm sedan långt innan tekniken gjorde det möjligt. Det finns mycket som talar för att till och med den senare halvan av 1900-talet försökte möjliggöra teknologin innan dess tid. När VR väl introducerades som ett fungerande koncept och kom ut på marknaden var det därför väldigt viktigt att ta vara på all UX information som registrerades. 

VR har gjort spelfantasin till en verklig upplevelse som är unik inom grafisk design och UX-design. Att fysiskt vara på en plats medan VR systemet tar en till en annan, har bara kunnat bli så pass bra som den är i dagens läge med UX analys av vad kunden och användaren ville ha. Finjusteringen har varit så pass bra att VR system inte bara används för fantasyspel utan även för att stimulera riktiga hädelser som live konserter eller att försöka överkomma flygrädsla. Spelvärlden erbjuder även möjligheten att spela Texas Holdem på nätet, där kunder kan vara vid ett äkta pokerbord och uppleva allt som riktiga pokerspel i verkligheten har att erbjuda.

AI

Artificiell Intelligens är i ett nötskal ett program som är programmerat för att lära sig själv om människor och världen, med vissa begränsningar. Likt en digital butler eller smart systemet i vardagsrummet är Alexa, Bixby, och Google Home bland många AI system som dominerar AI kretsarna idag. Att ha en personlig AI är något som majoriteten som äger en smartphone har, då telefonen nu mera kommer med en inbyggd personlig AI assistent.

AI är den bästa insamlaren av UX data som ett system kan ha. Vad kunden tycker om och inte tycker om sparas och skickas till det krypterade systemets databas för att i de flesta fallen bli anonymt och analyserat. Vissa AI assistenter har även funktionen att anpassa sig direkt till sin användare utan att en annan människa behöver analysera kundupplevelsen för att göra den bättre därefter. Det är delvis på grund av detta som gör AI unik för UX.

Hashtags och @-omnämnande

Med flera miljoner av människor som uppkopplade till nätet varje dag finns det alltid chansen att någon har gjort en hastag av det man söker efter. Hashtags och @-omnämnanden har gjort användarupplevelser och UX interaktion till något som är omedelbart. De kopplar samman produkter, organisationer, rörelser och människor jorden runt. 

Dessa är mest använda på Twitter, Instagram och Facebook för att nå ut snabbt och effektivt; inom bara en timme kan en hel rörelse med miljoner människor vara i gång. På grund av socialmedia sidor kan dessa organisationer och människor få omedelbar respons på produkter och tjänster, vara sig det är bra, bu eller bä.

Predictive Analysis (predictive analytics)

Annonser, hemsidor och sociala medier lämnar ofta ifrån sig digitala smulor som visar vart man har varit på nätet. Det är inte alla användare som kan märka av dessa men webbrowsern gör det. Det är därifrån all de personliga annonserna och individuellt riktade sökresultaten kommer ifrån.

Det kallas predictive analytics. Det går igenom dem smulor, eller så kallade cookies, som följer med från olika hemsidor och genererar potentiella sökresultat som systemet förutser att användaren kommer att vilja se. Systemet baserar användarupplevelsen, UX, för att likt AI förutse och analysera vad användaren tycker om och inte tycker om. Därifrån gör den en profil som kontinuerligt ändras och uppdateras enligt användarens sökningar och hur lång tid som spenderas på var hemsida. Systemet i sig har gjort mycket UX formulär överflödiga då systemet kan samla in informationen själv.