Jag är en av dom få kvinnor som kanske har lite mer intresse än vad en vanlig kvinna i svenska hushåll är. Min största passion har alltid varit mobiltelefoni men med tiden så har även hushållsartiklar växt för mig. Där måste jag ändå säga att tekniken inom den produktkategorin är en djungel.

Det är inte lätt alla gånger och veta vilken robotdammsugare, fönsterputs, skaftdammsugare, kyl- eller frys som är bäst. Det finns så många olika tillverkare, märken och ännu fler varianter som gör det omöjligt för oss kvinnor och veta skillnaden.

När vi kvinnor måste helt plötsligt ta oss tiden till att läsa, ta redo på fakta och göra en prisjämförelse. Det är även då jag tror vi kvinnor tappar intresse. Vi kvinnor är väldigt lättpåverkade och kör mest på reklam, marknadsföring, rekommendationer och självklart att produkten ska vara snygg. Vi älskar trots allt design.

Kanske är det därför vi är så impulsiva och kan upplevas emellanåt lite nonchalanta när vi handlar. För vi handlar de som faller oss i smaken, just där och då. Speciellt om vi blir påverkade av reklamen. Om man tänker efter, riktigt noga, hur många eltandborstar eller epilator reklam är inte väldigt flashiga och ursnygga gjorda? – Jo, för att lura oss. Stimulera våra köpnerver.

Ett annat bra exempel kan vara telefoner där kameran kanske ligger i fokus många gånger, men sen är även färgen viktig, designen och tillslut lite av vad vi faktiskt kan göra på telefonen. Man kanske vill ha möjligheten att spela på till exempel bet365 och då helt plötsligt spelar det ingen roll hur telefonen ser ut, men däremot spelar prestandan roll och ju större skärm desto bättre i många fall. Dock är det fortfarande färger och design som ligger i fokus och kommer förmodligen göra det bra länge till, om inte för alltid.

Om man ska jämföra de lite krast med en man. Vi skulle kunna ta det med en robotgräsklippare som ett exempel. Om du tänker efter lite så kanske vi delar samma tankar, hur många robotgräsklippare reklam har du sett på t.ex. tv eller sociala medier?

Har du tänkt?

Har jag då inte lite rätt att den reklamen finns knapp?! Vet du varför? Jag tror för att ni män, när ni ska köpa något så tar ni er tiden till att läsa fakta, jämföra olika märkena och gör mer än gärna en prisjämförelse. Är det inte sant? Alltså har ni inte de behovet som vi kvinnor har att bli stimulerade, bli impulsiva eller imponerade av en produkt för att köpa de. Förstår ni vad jag menar?

En rätt rolig tanke som faktiskt har slagit mig många gånger när jag ser skillnaderna på marknadsföringen av “manliga” teknikprodukter vs. “kvinnliga” teknikprodukter. Det blir verkligen extremt tydligt när dom ska göra reklam för dom olika målgrupperna.

När det gäller att göra reklam till den yngre målgruppen så har företagen förstått att med vissa produkter så måste dom stimulera kvinnan i hushållet och vänt den reklamen till den gruppen för att nå ut till den faktiska användaren.

Jag ger eloge till er företagare som har förstått sig på skillnaden mellan man och kvinna inom den tekniska delen. Ni har lyckats och vi kvinnor, vi må vara lättpåverkade och uppenbarligen så verkar det fungera. Även för mig som ändå är teknikintresserad i grund och botten.

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.