När jag trodde att jag fått nog av all zombieapokalyps så kommer World War Z som överraskar och underhåller.

När jag såg World War Z första gången presenteras blev jag skeptisk, zombie-tiden var liksom över och hade fått nog med allt som har med zombies att göra. Men lanseringen flyttades gång på gång framåt och ju längre tiden gick och ju mer jag fick se från spelet ju mer nyfiken blev jag ändå.

World War Z har både story samt ett multiplayer med antingen överlevnad eller PVP. När det kommer till storyn så är det episodbaserat där vi får följa med olika karaktärer från olika delar av världen och vi får se hur denna zombieapokalyps ser ut från deras perspektiv. Storyn är intressant i varje episode där karaktärerna är väldigt olika och har olika mål, antingen överleva, leta efter nära och kära eller helt enkelt bara vill ge upp.

Jag gillar att man är i olika delar av världen, dock gillar jag inte hur korta episoderna är. Man kanske innerst inne inte hade förväntat sig att dom är särskilt långa men för en gång skull vill jag bara ha mer och här kommer DLC passa in perfekt med nya episoder i nya delar av världen. För varje episode som man kan välja så går dessa att spelas i olika svårighetsgrader där ju högre svårighetsgrad desto mer får man i belöning om man tar sig till slutet. Kan säga att redan där så började jag på Hard då allt under var alldeles för lätt och levelsystemet funkar lite sisådär.

Levelsystemet är enkelt där för varje level så får man perkpoints som man sedan kan använda till nya förmågor som ska underlätta. Karaktärerna som man kan välja mellan spelar ingen roll men klasserna som man kan välja spelar stor roll och det finns totalt sex olika att välja mellan där det mer eller mindre är dom vanliga DPS, tank och healer. Men här heter klasserna istället:

• Gunslinger
  • Hellraiser
  • Medic
  • Fixer
  • Slasher
  • Exterminator

Hela detta systemet hur man kan jobba upp en klass är väldigt enkelt, man kommer snabbt in i det, efter varje ”omgång” av zombieslakt får man XP och man ser lätt vad man får XP för samt hur mycket. Även varje vapen i spelet går att levla för att till exempel göra mer skada eller för att helt enkelt bli lättare att sikta med. Det finns tyvärr inte jätte många vapen att välja mellan men tillräckligt många för att kunna lägga fokus på och dra nytta av för att överleva.

Men det största pluset i World War Z är utan tvekan för en gång skull hur Zombies beter sig, när du ser horde av zombies på flera tusen komma mot dig och det ända du kan göra är att skjuta så mycket man bara kan rakt in i högen. Ammunition kan dock snabbt ta slut så det gäller att vara lite taktiskt med ammo och spara eller använda dom vid rätt tillfälle. Precis som i filmen så bygger även zombies i World War Z som en pyramid för att ta sig till högre höjder och här kan stressen slå till rejält, för det går fort ibland, såpass fort att minsta snedsteg kan vara hela lagets öde.

Saber Interactive som är gänget som utvecklat World War Z har dock gjort ett riktigt bra jobb med att optimera spelet och rensa spelet på buggar, ärligt talat så märkte jag inte en ända bugg under timmarna som jag spelade och World War Z flyter på riktigt bra. Med tanke på hur mycket det faktiskt händer på skärmen och med tre andra co-op spelare så flyter spelet på hela vägen utan några som helst FPS-drops. Grafiken är helt klart över förväntan men kunde ha polerats lite mer, kartorna som man rör sig på kunde ha varit lite större, alltså större yta att röra sig på då det är väldigt begränsat och endast en rak linje man kan gå. Detta är ett online co-op som till och från tog tid att hitta andra spelare men när man väl hittade så körde man på utan lagg eller att spelare skulle disconnectas ofrivilligt. Väljer man att spela själv så är man fortfarande fyra spelare totalt men då är dom andra tre AI-baserade och kan inte riktigt säga att den AI:n är den bästa utan mer i vägen och gör dumma beslut som man kanske inte vill när man försöker vara så tyst som möjligt och smyga sig på från start.

Mycket påminner om Left 4 Dead-serien när det gäller antal karaktärer, zombies, spelstilen delvis men fastän det liknar en hel del så tycker jag inte det är dåligt, tvärtom så gillar jag det starkt och det spelar ingen roll om jag spelar själv eller med vänner i co-op så har jag kul, vill har större och svårare utmaningar samt helt enkelt bara ha nöjet att slakta så många zombies som möjligt. Det är nån tillfredsställelse att slakta horder av zombies som gör att man vill bara mer.

Jag har haft mycket nöja i World War Z och fastän det inte finns så många episoder så vill man ändå spela om dom, med högre svårighetsgrad och helt enkelt utmana sig själv och andra online spelare. PVP-läget var inget jag la fokus på då jag efter några få omgångar insåg att detta var inget för mig men heller inget för spelet egentligen, PVP i World War Z kunde man uteslutit helt, hade varit mycket bättre att lägga all fokus på episoderna.

Ser fram emot framtida DLC till World War Z där jag är ganska så säker på att vi får se fler episoder, fler utmaningar och helt enkelt en massa mer zombies. World War Z blev betydligt bättre än vad jag hade väntat mig och jag ser fram emot att få se mer vad Saber Interactive har att bjuda på framöver.

[wp-review id=”35352″]

Tidigare artikelSamsung har löst problemet med Galaxy Fold
Nästa artikelDagens Huawei-telefoner utesluts inte från Google