Nintendos nya tillskott är The Wonderful 101 är en härlig blandning av kaos och action med massor av superhjältar.

Platinum Games som ligger bakom spel som Bayonetta och Mad World är tillbaka med ett roligt, actionfyllt spel med stora fiender och mängder av olika superhjältar. Det kan beskrivas som en blandning av Super Smash Bros och Pikmin. Med Hideki Kamiya som regissör som även gjort Viewtiful Joe tillsammans med Atsushi Inaba har gått ihop för att göra The Wonderful 101 som är exklusivt till Wii U. Nintendo behöver få ut bra spel till Wii U och frågan är om de lyckas med The Wonderful 101.

Jorden har blivit attackerad, en invasion av gigantiska utomjordiska styrkor som heter Geathjerk. De enda som kan skydda jorden är dess superhjältar som tyvärr inte är kraftfulla nog att möta Geathjerksen ensamma och måste arbeta som en grupp. Superhjältarna är helt vanliga människor fast med ovanliga superkrafter, tillsammans kan de förvandla sig till olika vapen och olika former för att kunna ta sig vidare. För att ta sig upp för en hög byggnad kan de förvandla sig till en stege för att sedan förvandla sig till en hängbro eller ett segelflyg för att komma över till byggnaden bredvid.

wonder101stege

Spelet har samma stil som Pikmin där man ser allt snett uppifrån där man påminns snabbt om att det är från den japanska kulturen spelet har fått sin inspiration. Det är stora byggnader som förstörs av stora jätterobotar som för tankarna tillbaka till Godzilla och Super Sentai som de flesta känner igen som Power Rangers.

Längs vägen hittar man vanliga personer som man kan omvandla till superhjältar och tillsammans försöka besegra alla fiender som man stöter på. Det är mycket fighting och action med mycket förstörelse och strategi då vissa fiender påverkas olika beroende på vilket vapen man förvandlat sig till.
En sak som är typiskt japanskt som också är väldigt roligt i spelet är när man behöver återhämta sig när man fått stryk. I Super Mario åt man en svamp, Resident Evil användes av medicin och örter. I The wonderful 101 finns det olika variationer av Ramen (nudlar) som höjer livsmätaren. Mer japanskt blir det inte, nudlar, jätterobotar, stor förstörelse och härlig action.

Kontroll & Spelläge

Det finns en storymode där man spelar handlingen och får göra uppdrag efter uppdrag. Sedan går det att spela co-op med fyra andra spelare som får använda Wii U Pro Controller.
När man spelar storymode använder sig man av Wii U Gamepad där man kan styra vissa saker med hjälp av skärmen. När man vill bli ett vapen måste man göra en rörelse i form av ett mönster med höger styrspak, det kan vara en cirkel eller ett sträck. Det är enklare att göra det på touchskärmen då det är lite problematiskt att göra vissa mönster med bara styrspaken. Det kommer ibland vissa action sekvenser lite som i Shenume eller Resident Evil 4 där man måste göra ett mönster med styrspaken för att klara av det. Här misslyckas jag flertal gånger då det är svårt att utföra det med bara styrspaken och det blir väldigt frustrerande. Som tur är så får man börja om direkt innan sekvensen startar. Kontrollen kan vara lite krånglig då det händer mycket på skärmen och det blir stressigt när fienderna anfaller och man vill ändra vapen. Attackerna man gör är att slå, hoppa och springa. Det går låsa upp flera attacker ju mer man spelar och under resans gång stöter man på flera super hjältar som man kan sedan välja att använda. The Wonderful 101 går att spela på gamepaden istället för tvn om man skulle vilja. Gamepaden utnyttjas ganska bra och det lägger upp idéer för intressanta kombinationer mellan tv och gamepad. Allt man spelar sparas på automatik om man väljer det.

Bossarna i spelet är enorma och det krävs en del omspel att klara av dom. Det som är bra att man börjar där man dog utan att behöva spela om. Vissa fighter tar uppåt 20 minuter att klara av. Ibland får man tänka till lite då man måste växla mellan olika karaktärer och utföra vissa moment. Det blir ibland väldigt svårt då man inte får några instruktioner om vad som fungerar bäst. Man får helt enkelt prova sig fram.

WonderfullBoss

Karaktärer

Spelets huvudkaraktär som man börjar med är en vanlig kille som har ett alterego. Hans superhjälte namn är Wonder Red och via en liten flashback i tutorial så får man veta lite mer om honom. Han förmåga är att han kan förvandla sig till en stor hand som kan slå och ta tag i saker och manipulera vissa objekt. Alla karaktärer har sina unika egenskaper och namn men alla börjar på Wonder och sedan dess förmåga eller färg.

wonderful-101-2

En annan karaktär man stöter på strax efter är Wonder Blue vars riktiga namn är Eliot Hooker och arbetar som polis. Han kan förvandla sig till ett svärd som man kan svinga och hugga fienderna. När man förvandlar sig till svärdet så varierar storleken beroende på hur många hjältar man ringar in. Ju fler hjältar ju längre blir svärdet och räckvidden ökar rejält. Mycket effektivt när man blir omringad av små fiender.

Den tredje karaktär som man stöter på heter Jean-Sebastian Renaud vars alter ego är Wonder Green kan förvandla sig till en pistol och skjuta fiender på långa avstånd. Wonder Green stöter man på efter en tids spelande och kommer väl till hands med sina egenskaper. Ju mer som är med i förvandlingen av pistolen ju kraftigare blir skotten och fienderna tar mer skada.
Det finns många karaktärer med olika egenskaper där man får växla mellan de olika för att avancera och besegra fiender. De som spelat Viewtiful Joe kanske känner igen stilen på karaktärerna då de har små kroppar och stora huvuden.

Grafiken

Den är helt okej om man ska gå efter snygga detaljer och effekter. Det är inte det snyggaste spelet men absolut inte det fulaste heller. Grafiken fungerar alldeles utmärkt till vad spelet har att erbjuda. Mycket glansiga färger, stora miljöer med mycket saker på skärmen samtidigt. Spelet flyter på utan några som helst lagg. Ibland kan det bli väldigt rörigt när det blir för mycket som händer. Det är det där kaoset jag beskrev tidigare som kan kännas igen från Super Smash Bros.
Det är mycket smådetaljer, explosioner, gnistor rasande byggnader, fiender och alla sina egna superhjältar.

Spelet har humor, stora miljöer och framför allt superhjältar som jag tycker mycket om. Det är mycket som sker samtidigt i spelet i ett så kallat organiserat kaos och spelet kan beskrivas som en blandning av Pikmin och Super Smash Bros. Både Pikmin och Super Smash Bros är populära titlar Nintendo har och jag tror med The Wonderful 101 att Nintendo kommer hitta en ny publik och spelet kommer få ett bra mottagande. Se bara på mig, jag tycker Pikmin är gulligt och kul tills det blir svårt och Super Smash är för rörigt och nu har jag båda elementen i samma spel och kan inte låta bli att ändå tycka om det. Jag är en av de nya som Nintendo riktar sig mot och de lyckas. Spelet är kul och ganska svårt då man slängs in i striderna direkt utan några bra förklaringar. Stort plus att det går spela utan tv och bara på gamepaden. Många tycker om superhjältar och här finns det gott om dom. The Wonderful 101 är ett bra spel som kommer hitta hem till många nya spelare.
Humorn är rolig, striderna finns där hela tiden och bossarna är enorma och det har allt man kan förvänta sig av denna sorts spel.
Enda som drar ner på betyget är styrningen. Det är svårt att ibland utföra vissa mönster i stressade situationer och det blir ofta fel. Att rita en cirkel eller ett sträck är fungerar ganska enkelt men när det kommer nya karaktärer som förvandlas när man gör en rektangel eller vågor mm, då har kontrollen en tendens att svika. Trots detta så kan jag inte låta bli att spela och beundras hela tiden av de smarta bosstriderna och hur hjältarna tillsammans förvandlar sig och bekämpar utomjordingarna. The Wonderful 101 är egentligen 100 stycken hjältar men det är DU som är den 101. Du spelar inte bara hjältarna, du är en av dom. När jag stänger av spelet kommer tankarna fram om att ta på mig en mask och vara superhjälte på stan.  Det behövs mer superhjältar och The Wonderful 101 gör ett bra jobb och konceptet fungerar.

Betyget svajar mellan ett Bra och ett Bättre. Teknikhype ger inte spelet ett Bättre på grund av styrningen och ger istället ett starkt Bra. Det är ett bra spel som alla Wii U ägare borde ha.

101bra

Tidigare artikelNyhet: iWork för iCloud är nu tillgänglig för alla med ett Apple ID