The Elder Scrolls Online lever vidare och expansion efter expansion så blir spelet bara större men denna gången har vi bara en sak i fokus, dragons!

The Elder Scrolls Online: Elsweyr har äntligen lanserats både på PC och konsol där mitt recensionsex spelade jag på PC. Jag har tidigare spelat ESO men aldrig tillräckligt länge för att komma upp till en level med min karaktär för att komma åt svårare dungeons och utforska nya områden.

Med Elsweyr så är det annorlunda där vi direkt hamnar ute i ett ökenlandskap och ganska så snabbt hamnar i trubbel med fiender men samtidigt försöker skapa oss en uppfattning om hela situationen samtidigt som dom olika städerna eller kanske ska kalla dom byar är emot oss, till en viss del.

Elsweyr är i ett kaos där en härskarinna har tagit över en del av Elsweyr-regionen där vi kommer in i bilden men hon är inte det ända problemet då även drakar finns med i bilden denna gången och är mer eller mindre det största problemet då och då.

Då jag tyvärr inte har jätte stor koll på själva grundspelet ESO och tidigare expansioner så har jag egentligen bara Elsweyr att gå på och det är välpolerat och innehållsrik expansion som imponerar mig och suget för att spela mer finns där. När jag skapade min nya karaktär för Elsweyr hade jag inte riktigt någon koll på vad för ras eller klass jag skulle välja.

En stor nyhet i Elsweyr förutom drakar, nya fiender och nya ökenlandskap är en ny klass, Necromancer där ni nog kan lista ut att man väcker dom döda som i sin tur strider vid din sida. Varje lik man ser ute i världen och kommer åt kan i sin tur bli en soldat och plötsligt kan man ha en hel ström av döda kroppar som strider och beskyddar en. Necromancer kan jag säga redan ni inte är en klass jag rekommenderar som nybörjare då det finns många mekaniker att ta in och lära sig innan man tar på sig alla mekaniker från Necromancer. Jag gjorde mest bara ett test några levlar och Necromancer är ingen klass som passar mig utan jag vill vara mer en DPS/healer liknande karaktär.

Det jag gillade mest med Elsweyr var helt klart drakarna i spelet som blir ett stort lyft och som spelar en stor roll i spelet både när man är ute och gör quests men även i dungeons dock det bästa är att dom finns ute i den öppna världen och flyger, för att kunna få ner en drake så måste man vara en grupp på flera spelare och det är här jag blir överraskad hur fort man får ihop en grupp av andra spelare och hur samarbetsvilliga dom är och delar med sig av utrustning m.m vid behov. Detta är något som jag saknat i spel i denna genren där just samarbete kan spela stor roll men oftast blir det att man endast ser efter sina egna behov eller bara ser vad man själv förtjänar efter en lång raid eller dungeon.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr är en expansion som är helt klart välpolerat där vi snabbt kan se att Elsweyr endast är början på vad utvecklarna har på gång till ESO och att expansionerna blir allt mer polerade och välgjorda. Problemet jag ser med ESO fastän jag är ny spelare är allt som går att göra, det känns som att det finns lite för mycket och det blir så himla mycket att ta in på samma gång.

Till exempel att inreda sitt hus/rum är en sak som enligt mig ser ut att endast handla om att få in så mycket mikrotransaktioner som möjligt och egentligen inte vad spelarna vill ha eller behöver ha. Sen tycker jag också utvecklarna har krånglat till det när det gäller att ta fram nya potions, ny utrustning m.m. där det tar sin tid innan man kommer in i det och egentligen måste jaga ”rätt” material för rätt tillverkning av bland annat potions. Detta är självklart inga måsten utan man kan välja att strunta i detta helt, dock kommer spelet att introducera dig till det så att du vet att det finns samt hur det fungerar via en väldigt snabb tutorial.

Elsweyr erbjuder nya områden att utforska, ny story, drakar samt mycket annat men vi blir helt nya mekaniker där denna gången ersätts detta med en ny klass och Necromancer blir den stora nyheten fastän kanske inte alla kommer spela klassen. Vare sig man tycker att Elsweyr är värt pengarna och tiden så har man inte mycket till val när det gäller ett MMO då man bara måste ta sig den tiden och helt enkelt följa med alla andra till nya områden för att få ny utrustning och följa med i storyn så gott det går.

Elsweyr konceptbild

Det finns även nya PVP områden som jag inte la någon energi på denna gången och främst för att jag själv är mer av en PVE spelare än PVP så det är något man får prova på själv, men ärligt talat tror jag inte det skiljer allt för mycket från tidigare expansioner.

Jag spelar fortfarande The Elder Scrolls Online: Elsweyr lite då och då främst för att jag gillar världen som jag inte kan få nog att utforska men också för att jag kan spela detta i min takt och questa lite som jag vill. Dock kan questen vara ganska så enformiga där det då och då kommer ett mindre pussel men annars är questen kanske så enformiga tyvärr men det brukar dom vara i ett MMO spel som ESO.

The Elder Scrolls Online är här för att stanna ett tag till och det gör dom med all rätt, spelet hade en väldigt tuff början men nu märker man tydligt att det är fokus på kvalitet och välpolerade expansioner, önskar bara att Bethesda kunde tänka så om sina andra spel också där just kvalitet och det välpolerade har varit ett stort problem.

[wp-review id=”36221″]

Tidigare artikelTest: Mophie trådlös laddare och powerbanks
Nästa artikelDags för Raspberry Pi 4