Recension: Sweet Alchemy

Det går undan, det är fartfyllt och helt enkelt något helt nytt som är unikt med fokus på detalj.

Det här fartfyllda slotspelet från den svenska tillverkaren Play’n Go är inspirerad av det populära spelet Candy Crush Saga, men det har packats fullt med med många unika detaljer. Spelplanen är utformad i ett 5×5 rutmönster och symbolerna består av olika färgglada godisbitar.

Fyra eller fler matchande godisar ger vinst och efter att vinsten har betalats ut smälter de bort för att låta nya godisar falla på plats från ovan. Vid sidan av spelplanen står den tecknade figuren alkemisten Candy som arbetar i ett godislaboratorium där hon rör ihop en perfekt kombination av karameller. Sweet Alchemy har massvis med roliga bonusfunktioner som både är underhållande och vinstgivande.

Olika wilds skapas med Sugar Rush Meter

Vid spelplanens sida finns en Sugar Rush Meter som mäter vilken sockerchocksnivå man ligger på. Varje gång man vinner något på hjulen fylls den upp och när det sker skapas ett antal Wilds på hjulen. Mätaren nollställs vid slutet av varje spelrunda. Det finns två olika Wilds som kan skapas. Striped Wilds är randiga karameller som kan ta bort en hel rad eller kolumn när de är med i en vinst. Dotted Wilds är prickiga chokladbollar som tar bort alla exemplar av en slumpmässig symbol när de formar en vinst. Det här är en kul och medryckande funktion!

Bonus: Mix the Elixir Free Round

Får man upp 38 vinnande symboler under en runda fylls Sugar Rush Meter och då triggas funktionen Mix The Elixir Free Round igång. Bonusspelet spelas i ett rutnät på 9×9 och alkemisten Candy trollar fram olika Candy Spells som hjälper en att vinna och samla in olika godisar. Här kan man komma upp i tre olika nivåer av insamling. Nivå 1 triggar igång bonusen Elixir of Power. Nivå 2 och 4 förbättrar priserna i bonusen.

Elixir of Power Bonus

När bonusspelet Elixir of Power sätter igång dyker en stor chokladkaka upp på skärmen. Då gäller det att hitta tre likadana elixir som gömmer sig bakom rutorna. Det finns 5 olika elixir att välja mellan och alla elixir har olika värden. Som mest kan man vinna 10x insatsen.

Kartor och skattkistor

Varje gång man har genomfört en runda i Elixir of Power öppnas spelets karta upp och man går vidare på stigen som tar en till olika gömda skattkistor. När man har nått fram till en kista öppnas den och man får då en vinst. Värdet i en skattkista är lika mycket som 15 % av vinsterna från huvudspelet, från och med den tidpunkt när den senaste kistan öppnades. Det går även att se var man är på kartan genom att klicka på skattkistan när som helst under spelets gång.

Grafik och Ljud

Sweet Alchemy är en grafiskt snygg slot med ett härligt färgschema. Play’n Go är mästare på att skapa moderna videoslots med oslagbar grafik och det här spelet är inte en besvikelse. Det är mycket som händer på skärmen hela tiden och det märks att det har lagts ner mycket fokus på detaljerna. I bakgrunden hör man en upplyftande melodi och alkemisten Candy förklarar hela tiden vad som händer på hjulen i form av glada tillrop.

Sammanfattning av Sweet Alchemy

Gillar du Candy Crush Saga kommer du förmodligen att älska det här spelet. Sweet Alchemy har en återbetalningsprocent på 96,52 % vilket är lite över medel för slots. Med tre olika Wilds och flera olika bonusfunktioner är det lätt att underhålla sig i flera timmar. Det enda som saknas är free spins, men tack vare alla andra intressanta funktioner tänker man inte så mycket på det. Bonusfunktionerna triggas dessutom igång ganska ofta under rundorna, vilket såklart drar upp betyget ytterligare.