Lara Croft är tillbaka och det är dags för nya äventyr men vad är nytt och vad kan egentligen göras om med Laras äventyr?

Sedan Tomb Raider fick sig en rejäl ”makeover” 2013 så har jag fastnat för Lara Croft på riktigt och det har varit riktigt intressanta både story, pussel och i sin helhet bra äventyr som hamnar varmt om hjärtat och spel som vi sällan glömmer. Men även detta kan bli uttjatat och det var det första jag var rädd för när det kommer till Tomb Raider.

När Shadow of the Tomb Raider utannonserades och när jag fick reda på att det inte är samma utvecklare Crystal Dynamics som ligger bakom utvecklingen blev jag genast skeptisk, men så fel av mig. Crystal Dynamics finns med i ett hörn och hjälper till förmodligen för att behålla känslan av Tomb Raider som nu har lärt oss.

Shadow of the Tomb Raider är som vi känner igen Lara från dom två tidigare spelen där jag får känslan att hon har betydligt mer ”skinn på näsan” nu än tidigare och vågar verkligen ta för sig. Denna gången handlar mestadels av spelet att vara ute i djungeln och precis som tidigare har vi fortfarande grottor och andra hemliga områden att utforska för att lösa olika pussel, pusslen är relativt varierande men även pussel som vi känner igen lite från dom två första spelen, det är inte mycket nytt nytt.

Första vi lägger märke till som är ett stort plus enligt mig är att svårighetsgraden i spelet kan ställas in i olika delar, man kan till exempel välja svårighetsgraden på bara pusslen om man vill ha det svårare och svårare menas att det är samma pussel men man får inga ”tips” av Lara utan här måste man lösa allt själv, är man dock van vid pussel i spel så är pusslen i Shadow of the Tomb Raider lätta och tyvärr ganska enformiga.

Vi känner igen väldigt mycket från dom två andra spelen och om det är meningen eller inte vet jag inte, men jag hade mer än gärna velat se lite mer nytt istället för en ”fortsättning” som detta egentligen är från Rise of the Tomb Raider. Det som dock är nytt hos Shadow of the Tomb Raider att vi får se och höra betydligt mer från Laras barndom både gällande sin pappa men denna gången även mamma samt Laras uppväxt, vad var det som hände egentligen med mamma och pappa?

Striderna finns kvar som är lika enformiga och tråkiga som i dom tidigare spelen, en nyhet dock är att man kan smyga betydligt mer nu genom att bland annat täcka sin kropp av lera och gömma sig i någon typ av lervägg eller liknande, smidigt och ganska effektivt mestadels tills dess att AI:n ballar ur helt och ser en fastän man inte rört en millimeter samt fienden har ryggen mot oss.

Klättrande finns kvar och vad vore egentligen ett äventyrsspel som Tomb Raider utan klättrandet, dock är just denna delen den lättaste i hela spelet där nästan känns som att allt går per automatik, man behöver inte göra särskilt mycket och man ser snabbt vilket håll man ska klättra åt samt vilka finesser man ska använda sig av för att ta sig fram.

Som vanligt när det kommer till Tomb Raider så blir detta spelet bara snyggare och snyggare, mer och mer detaljer och Shadow of the Tomb Raider är verkligen inget undantag. Shadow of the Tomb Raider är enligt mig nog det mest detaljrika och snyggaste spelet i år men tyvärr är det inte smärtfritt. För att få till allt detta och för att få med varje detalj krävs även en kraftfull maskin på PC (vårt recensionsex var till PC) men där även FPS:en drabbades till och från tyvärr. Det fanns även en del buggar väl i spelet som till exempel en helikopter som fastnade mitt i luften och aldrig kom därifrån, fiender som försvinner plötsligt eller pussel som vi än idag inte riktigt fattat varför, dock löste det sig efter mycket om och men.

Röstskådespelarna är desamma som i dom två tidigare spelen vilket är ett enormt plus och dom gör precis lika bra jobb som i dom tidigare spelen. Man får återigen känslan av att detta äventyr betyder enormt mycket för Lara och att hon är beredd att offra sitt liv men inte någon annans för denna skatt eller egentligen inte bara skatt utan även svar på en massa frågor. Dock känner vi redan igen oss när det kommer till storyn, vi känner igen oss i väldigt mycket hos Shadow of the Tomb Raider där vi inte får känslan av att detta är ett nytt spel utan istället en fortsättning som tagit några år att göra.

Nu låter jag kanske bortskämd och väldigt otacksam, långt ifrån, jag spelade igenom hela Shadow of the Tomb Raider och gjorde det med ett leende, men nu känner jag att det räcker, nu vill jag tyvärr inte ha mer av Tomb Raider om det inte handlar om något helt nytt och väldigt unikt, precis som Tomb Raider gjorde 2013.

Har man redan spelat Tomb Raider (2013) samt Rise of the Tomb Raider så är det nästan ett måste nu att spela Shadow of the Tomb Raider men förvänta er inget nytt egentligen, Lara Croft är tillbaka och hon är mer ivrig än någonsin, frågan är bara får hon svar på alla sina frågor i slutändan?

[wp-review id=”31550″]

Tidigare artikelTest: Blue Yeti Nano
Nästa artikelPlaystation Plus spelen för Oktober bekräftade