Mysigt och läskigt på samma gång låter kanske omöjligt, men inte hos Little Nightmare som är ett stort frågetecken.

Little Nightmares är utvecklat av svenska Tarsier Studios och är ett spel som vi hört och sett om bra länge, det har gått såpass lång tid att spelet till och med bytte namn mitt under utvecklingen.

Men när det äntligen släpptes så hade inte alla grepp om spelet eller vad det är för spel förutom att man spelar som en liten figur vid namn Six och iklädd en gul gammal regnkappa i miljöer vid namn The Maw som vi inte vet särskilt mycket om.

Allt är en dröm, en mardröm som ni kanske kunde lista ut på namnet men vi vet inte mycket mer än så från start utan det är just det vi ska ta reda på och äventyret kan börja. Redan från start får vi reda på att vi varken kan slåss eller har några större hjälpmedel förutom en tändare som hjälper till att lysa upp dom allra mörkaste platserna. Största delen handlar om att klättra, flytta på objekt och lyckas tajma in vissa pussel i rätt tillfälle.

Har man tidigare spelet spel som Limbo eller Inside så kommer man känna igen sig när det kommer till spelstilen och vilka typ av pussel som man måste lösa för att kunna ta sig vidare på äventyr. Man går från rum till rum och ibland även tar hissen till en ny våning, men ju längre in man kommer i spelet får man även nya fiender, fiender som det ända man kan göra egentligen är att springa ifrån och det gäller att göra det smart. Det finns även möjligheten att smyga förbi fienderna ibland men det låter lättare sagt än gjort flera gånger. Ett bra exempel är tidigt in i spelet får man vara med om en kock som står och ”lagar mat” för att ta sig förbi måste man smyga sig förbi, gömma sig under bord och se till att röra på sig när kocken har ryggen mot en, men det gäller också att inte göra för mycket oljud ifrån sig eftersom kocken verkar ha bra hörsel, väldigt bra hörsel.

Att man inte kan slåss mot fienden gör det hela lite svårare men ärligt talat så gillar jag att det är just så för att få lite mer utmaning och för att för en gång skull inte har just attacker i fokus utan att man ska hitta den smartaste lösningen för att ta sig vidare.

Grafiken hos Little Nightmares har utvecklarna gjort ett riktigt bra jobb där det är mörkt, lite känsla av goth och bara dystert som det ska vara i en mardröm, även de få karaktärer som finns är ärligt talat läskiga men även äckliga på samma sätt då de kanske inte är det vackraste man sett till utseendet.

Varje rum man går in i för att lösa nästa pussel har sin design, sina detaljer och sina lösningar där varenda liten detalj kan i rummet kan hjälpa en att komma vidare.

Allt som har med grafiken överlag är smutsigt, grått, mörkt och bara väldigt dystert för att skapa en så obehaglig och obekväm miljö som möjligt vilket man lyckas väldigt bra med.

Det är just atmosfären och miljön i sig lämna avtryck hos mig då jag hade svårt att släppa spelet och ville ta mig igenom hela och det gjorde man ganska så snabbt, det är inte långt spel och vi klarade av det på två sittningar (totalt ungefär sju timmar) och det är precis lagom för ett spel som detta där vi har en story som skapar allt fler frågetecken redan från start.

Vi kan inte säga att Little Nightmares är ett måste att ta sig igenom, men har man spelat spel som Inside och Limbo tidigare så är även detta ett måste och man kommer inte ångra sig när det kommer till mystiken som Little Nightmares har att bjuda på.

Omdöme

Bara att titta på trailers till Little Nightmares skapar en hel del frågor och vi kan inte lova att det blir fler frågor när ni väl börjar spela också, men det är just detta som är charmen i spelet att man inte vet allt för mycket vad allt handlar om och att vi får vara med om en smutsig, grå, dyster miljö med fiender som vi aldrig tidigare sett, det är som grädde på moset.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


9 + 6 =