Kingdom Come: Deliverance är eller har kunnat vara allt vi nånsin önskat oss, men är det verkligen så mycket fel?

Det var på kickstarter som allting började gällande Kingdom Come: Deliverance och detta var tro det eller ej för fyra år sedan, 20 februari 2014 för att vara exakt.

Det dröjde inte länge innan man fick ihop pengarna man begärde och utvecklingen kunde börja och visst tog det tid, vi hörde inte mycket av spelet förrän lanseringen närmade sig och när det väl släpptes den 13:e februari så var det ett RPG spel som tog oss med storm, som överraskade på flera sätt men även hade en del konstiga mekaniker som vi annars inte är vana vid.

Att spela i en enorm öppen värld har för mig personligen alltid varit lite av ett problem där jag inte kan bestämma mig var jag ska börja eller har jag ska ta mig igenom hela spelets story då man har en lång lista med quests man ska ta sig igenom och den ena kan påverka den andra.

Vi har en enorm öppen värld att utforska där allting utspelar sig på 1500-talet och man spelar som karaktären Henry där det handlar om att jobba upp sig från att vara nästintill en slav till att bli en respekterad riddare där rädsla och respekt spelar stor roll i Kingdom Come: Deliverance. Att få denna respekten kan göras på olika sätt, allt från att göra ”rätt” uppdrag till ”rätt” personer, till att man ska ha ihjäl viktiga karaktärer i spelet och att ryktet sedan ska spridas om en för att visa hur badass man egentligen är.

Uppdragen i Kingdom Come: Deliverance kan vara väldigt varierande där vi inte enbart har ett stort och fantasifullt spel att ta oss igenom, vi har några väldigt bra dialoger, stundvis bra manus samt en del överraskningar där det ena kan leda till det andra, exakt vad är nog bäst att man upplever själv.

Det finns dock ett stort problem med Kingdom Come: Deliverance och det är hur man väljer att spara i spelet. Antingen så sparas det man har åstadkommit efter varje lyckat uppdrag och tänk då på att det kan dröja flera timmar mellan varje uppdrag, det andra sättet är att man antingen köper i spelet ”save schnaps” eller om man väljer att tillverka dessa själv längre fram, det går alltså inte att stänga av spelet och hoppas på att det ska sparas. Utvecklarna har dock redan nu sagt att man kommer hitta en annan lösning på detta men tiden vi testade det så var detta ingen bra lösning och något som var ärligt talat ganska frustrerande.

Ett stort plus för Kingdom Come: Deliverance är dock att man kan använda fast travel till nästan vart man vill på kartan och det kan behövas med tanke på hur stor värld vi har att röra oss på, men fastän man väljer fast travel så kan man bli stoppad antingen av att man måste strida mot andra eller att man ska besvara en gåta och tjäna en liten slant på det.

Kingdom Come: Deliverance har utvecklats i CryEngine 3 vilket märks väldigt tydligt då spelet ser riktigt bra ut, med tanke på hur många olika karaktärer det finns så ser även dessa bra ut och det känns som att utvecklarna har lagt en hel del fokus på detaljer i spelet som vi uppskattar och det gör att hela miljön och upplevelsen gör det möjligt att leva sig in i spelet betydligt lättare. Spelar man på PC så har man även möjligheten till att modda spelet och det brukar oftast släppas moddar som gör att spelet ser ännu bättre ut och det är nu Skyrim kan få sig en värdig konkurrent gällande detta.

Kingdom Come: Deliverance är ett vackert spel, massvis med dialoger och en handling om en karaktär som börjar nere på botten och jobbar sig uppåt, det låter kanske lätt men resan till toppen är lång, tuff och väldigt väldigt krävande från flera håll. Vill man investera tid och pengar i ett spel där vi får göra nästintill vad som helst i denna värld så är Kingdom Come: Deliverance ett givet val. Det finns buggar i spelet men det är även något som vi har räknat med med tanke på storleken och detaljerna i spelet, men kan inte få allt och ibland kan vi tycka att även buggar kan ha sina lilla charm och sina stunder.

Vi har haft många roliga och spännande timmar i Kingdom Come: Deliverance och fler kommer det garanterat att bli. Har man möjligheten samt en PC som klarar av Kingdom Come: Deliverance så skulle vi nog säga att vi helst spelar det på PC med tanke på stödet för moddar men det går minst lika bra att spela på konsol, vår testversion valde vi att köra igenom på Xbox One och det gick utan problem, såg bra ut, inte allt för många FPS-drops samt att spelet patchas relativt snabbt av utvecklarna.

[wp-review id=”28887″]

Tidigare artikelRaspberry Pi 3 Model B+ är här
Nästa artikelHellblade: Senua’s Sacrifice kommer till Xbox One