Explosioner, action, humor och att röra sig fritt är vad Just Cause 4 är men jag undrar vart det brister när vi får allt detta.

Jag har aldrig tidigare spelat ett Just Cause-spel men dock äger jag dom av någon konstig anledning men inte tagit mig tiden till dom. Frågan jag ställer mig är då varför har jag inte gjort det och det var ganska enkelt insåg jag ganska snabbt redan i fyran, stökigt kort och gott.

I Just Cause 4 så får vi ännu en gång spela som karaktären Rico Rodriguez där vi även denna gången ska göra allt i vår makt för att ta ner en diktaturmakt i Latinamerika som styrs denna gången av en kvinna och som inte riktigt lyssnar på någon utan vill endast ha det på sitt sätt. Detta märks snabbt då folket i landet man spelar i lever fattigt och vi som en oberoende soldat ska hjälpa folket att störta denna märkliga ledarskap.

Till sin hjälp har man som vanligt tillgång till sin fallskärm, gripklo och wingsuit för att kunna ta oss fram om man inte väljer att ta till det tråkiga sättet, fordon. Men även dessa tillbehören har fått sig en liten uppdatering där vi i gripklon till exempel nu kan fästa nån typ av ballonger på i stort sett vad som helst och skicka upp i luften, en liten detalj som man kan ha riktigt roligt med för att skapa kaos och tro mig kaos blir det i Just Cause 4.

Eftersom Just Cause 4 är en öppen värld man ska ta sig fram på så finns det även olika områden man måste hjälpa folket att ta över och då klan det handla om att ta ut en militärbas eller helt enkelt bara spränga en massa saker i luften i just det området. Eftersom det är en öppen värld finns det mycket sidouppdrag och uppdrag överlag, tyvärr många av dessa tråkiga i slutändan då det oftast handlar om att förstöra och skapa så mycket förstörelse som möjligt. Inte nog med det så tar det en evighet att ta sig mellan uppdragen antingen med fordon eller med hjälp av sin gripklo och wingsuit.

Men den största fienden för alla är utan tvekan modernatur där vädret i spelet kan variera och då är det inte naturligt utan detta är istället Black Hand om skapat maskiner för att kontrollera vädret och det kan bli riktig kaos återigen, tornados kan skapas och en tornado är det ingen tvekan om att den skapar kaos, dock rolig kaos.

Grafiskt så hade jag stora problem med Just Cause 4 att tycka det ser bra ut, jag har pratat med andra kollegor som var mer eller mindre imponerade av spelet men jag tyckte allting såg så gammalt, grafiken var inte uppdaterad och det var inte alls som jag hade väntat mig. Tyvärr fanns det alldeles för mycket buggar i spelet också, inte alltid grafisk men visst hände det att fordon, karaktärer eller andra saker i spelet flöt ovanför marken men även AI:n i spelet var inte den bästa där fiender kunde dyka upp från ingenstans eller tappa bort en fastän man var efterlyst, tappa bort en när man står precis bredvid fienden.

Ljud när det kommer till explosioner och vapen var helt ok, detta är något jag tycker ändå utvecklarna kunde polerat lite mer. Men där det fallerar totalt är dialogerna, manuset och allt som har med karaktärerna att göra där det enligt mig var så stor variation, ena karaktären kunde göra ett utmärkt jobb medan andra karaktären var rena katastrofen och man ville bara hoppa över allt som hade med dialoger att göra, men manuset i spelet var väldigt tunt. Aldrig varit med om att ett spel med så öppen värld med fokus på just missions kunde få en att vilja hoppa över alla dialoger så fort som möjligt.

Just Cause 4 blev kanske inte riktigt den succén som jag misstänker studion hade hoppats på, visst har spelet fått lite uppmärksamhet men alldeles för lite och mycket kan bero på att detta är som sagt fjärde spelet och kanske är det dags att gå vidare med något nytt, helt nytt med nya karaktärer, ny värld och pensionera Rico Rodriguez som ändå varit med oss sedan 2006 när första Just Cause släpptes.

Jag har ändå haft kul med Just Cause 4 men detta inte när jag har gjort uppdragen utan när jag har utforskat, använt mig av ballonger samt små mini-raketer för att skicka iväg fordon eller personer i spelet, helt enkelt skapat en massa kaos för rent nöje. Uppdragen gav jag tyvärr upp med ganska snabbt och storyn i spelet fastnade jag aldrig för så även det gav jag upp med.

[wp-review id=”33240″]

Tidigare artikelFinal Fantasy kommer till Nintendo Switch
Nästa artikelSteam fortsätter att växa men börjar det avta nu?