Bygga sin egna Jurassic Park har länge varit en dröm, men det kan lätt gå över till mardröm även i spelet, dinosaurier har sina temperament även dom.

Att bygga en stad eller nöjespark har vi gjort flera gånger om tidigare. Men hur är det egentligen att bygga en nöjespark full med dinosaurier egentligen? Hur är det att bygga en Jurassic Park som vi annars bara känner till i filmformat?

Min första tanke när det kom till att ha ännu ett spel där vi ska bygga nån typ av park är hur enformigt det kan bli, hur det ganska snabbt blir tråkigt då variationen på det man gör är så liten, men här har utvecklarna på något sätt lyckats med Jurassic World Evolution och variationen är inte stor men den finns där.

Eftersom det inte riktigt finns några dinosaurer att fånga in till parken så måste man skapa dessa själv, man måste alltså ut och leta efter vad man kan hitta i berg och jord för att från den DNA:n skapa specifika dinosaurer till sin park som sedan besökarna kan få ”njuta” utav. Det kan låta lätt och det är det, man kommer lätt in i hur mekaniken för detta fungerar och det ända man egentligen lägger mycket energi på för att få allt och rulla är ekonomin samt att varje dinosaurie är nöjd med miljön dom lever i. Det finns olika öar som man måste låsa upp genom att ta sig igenom olika uppdrag/krav som man har på sig och sin park. Det handlar då inte alltid om att få in pengar utan handlar också om att forska fram olika specifika arter av dinosaurierna samt bygga specifika byggnader för att locka till sig mer gäster. En av öarna är som en ”sandbox” ö vilket betyder att man har obegränsat med pengar samt tillgång till alla byggnader och dinosaurier, man får helt enkelt bygga och skapa sin park precis som man själv vill utan några krav.

För om komforten för ens dinosaurier skulle vara helt fel och dom inte trivs alls, då rymmer dom och oftast inte ensamma utan i flock där alla ens besökare är, här gäller det då att vara snabb och hitta en lösning på hur man enkelt och på ett smidigt sätt ska slippa denna faran.

När det kommer till just dessa typ av spel när vi ska bygga stad, parker eller något annat i den stilen så är just en tutorial väldigt viktig, inte för att man ska lära sig att placera ut olika byggnader utan för att lära sig dom olika system i spelet, varje spel har sina unika spelmekaniker som man måste lära sig och i Jurassic World Evolution är det samma sak, dock är det väldigt lätta och snabbt kommer man in i allt för att få sig en överblick på hur man snabbt, billigt och enkelt kan bygga sin unika Jurassic Park.

Det som jag tycker om med Jurassic World Evolution och när det kommer till dinosaurierna denna gången är deras beteende, varje dinosaurie har ett unikt beteende och är dom flera inom samma område, om man skapar som en liten flock av dom så beter dom sig på ett speciellt sätt, dom små detaljerna hos varje är så unikt och ger en annan känsla i spelet. Även om djuret är kött- eller växtätare spelar roll på deras beteende och en köttätare kommer till exempel inte gå på en stor växtätare men en liten däremot kommer ganska snabbt att få fly och tyvärr inte lyckas.

Många detaljer som tutorial inte alltid avslöjar utan är sådant man får testa sig fram själv med för att förstå hur det fungerar och efter man har testat det brukar det oftast blir att det är faktiskt ganska logiskt att det är så men ändå vill man testa.

Gällande grafiken i Jurassic World Evolution så är det egentligen inte allt för mycket man har att jobba på, men det lilla man har gjort är gjort bra. Fullt med detaljer och det märks kanske inte helt oväntat tydligt att fokusen har legat i att skapa bra dinosaurier som inte bara låter bra utan även ska röra sig på det sättet som vi är vana vid att se i filmerna till exempel. Dock det som jag la märke till som man inte har tagit med sig från filmerna är ljud, ljud på hur dinosaurierna låter i spelet är inte alls lika tilltalande som i filmen.

Visst känner vi igen hur vissa av arterna låter specifikt från filmerna, men en T-rex i spelet låter inte alls som i filmen, stor, aggressiv och helt enkelt bara väldigt högljudd. En rolig detalj dock som utvecklarna har fått med i Jurassic World Evolution som egentligen inte är så användbart i det långa loppet men som finns där och det är att man kan styra bilarna samt helikoptrarna i spelet, man kan till och med få möjligheten till att skjuta i spelet med bedövning, det är inte särskilt bra gjort men det funkar och finns där om man känner för att ta sakerna i egna händer.

Överlag så har jag kul med Jurassic World Evolution, det finns inge stress och press på en förutom när dinosaurierna får för sig att fly från det inhägnade men här gäller det helt enkelt att ha alla nöjda, både gäster och djuren så fungerar allting utan problem. Problemet som jag alltid hade innan men spel som Jurassic World Evolution är att min ekonomi kraschade, problemet hade jag inte denna gången men samtidigt så krävs det inte mycket för att den ska krascha med tanke på hur farlig parken egentligen är.

Jurassic World Evolution är ett underhållande spel, gillar man dessa typ av spel där vi ska bygga och skapa något helt eget så är Jurassic World Evolution spelet som går i samma spår. Vi vet redan nu att flera DLC är på väg till spelet och vi har alltså ännu mer att se fram emot, äntligen kan vi bygga vår egna Jurassic Park precis så som vi vill.

[wp-review id=”30361″]

Tidigare artikelSummer Games Done Quick slog nytt rekord
Nästa artikelThis Is the Police 2 har fått släppdatum