Farming Simulator är tillbaka och detta gången vackrare än nånsin, detta är ett perfekt spel att slappna av till ute på fältet.

Att spela Farming Simulator tror inte många inte är ett spel som många spelar, men för varje nytt spel som släpps så slår studion nya rekord på hur många som faktiskt spelar spelet och Farming Simulator 19 är långt ifrån ett undantag.

Mitt första Farming Simulator var faktiskt 17 som jag och några vänner tro det eller ej spelade på bra många timmar och körde på rätt så seriöst till en början tills vi insåg att det finns moddar och lite annat gott som gör det lite lättare att få ihop pengarna man är ute efter och kan köpa dom största, kraftfullaste och helt enkelt överj-vligaste traktorerna i spelet.

När jag starta upp Farming Simulator 19 första gången så märker man lite nya menyer men väl inne i spelet så får jag inte känslan av att särskilt mycket ha hänt grafiskt då spelet ser minst lika bra ut som Farming Simulator 17. Detaljer på fordonen som verkligen överraskar och som man annars kanske inte riktigt tänkt på. Det som är nytt däremot och största nyheterna hos Farming Simulator 19 är att vi har nya kartor att spela och ta hand om samt att spelet UI har förändrats lite och det finns nya sätt att tjäna pengar på som till exempel bomull.

Det gäller att lära sig vilken ordning man ska göra saker och ting i spelet, det finns en relativt bra tutorial men som jag alltid sagt i tidigare Farming Simulator-spel är att man får helt enkelt testa sig fram och lära sig av sina misstag eller bara kolla på Youtube.

Något som jag hade hoppats på att utvecklarna jobbat lite mer på dock är AI:n som i spelet har ett och annat problem, ett exempel är om man hyr in en medhjälpare som ska jobba ute på fälten och måste korsa en trafikerad väg för att kunna vända på sitt fordon, då kan trafiken som är på denna vägen ställa till det, allt stannar upp och svindyra utrustningen som man måste hyra blir betydligt dyrare för att ens medhjälpare inte klarar av att kommunicera med trafiken och allt stannar upp, detta borde enligt mig vara något som utvecklarna kan ordna så att AI:n pratar med varandra och till exempel släpper fram trafiken innan man korsar vägen eller helt enkelt någon ana lösning på det. Trafiken i spelet kan vara lite som att betta och esc odds kan som sagt variera då variationen av musik är minst lika stor.

Jag har alltid tyckt om hur utvecklarna till Farming Simulator-spelen har fått till känslan när man kör fordonen i spelet och när man verkligen tar sig an dom större fordonen så får man även tänka till hur man kör, detta är som sagt en simulator och dessa detaljer spelar stor roll. Detta är något som har fått sig en liten förbättring men värt att nämna är att detta endast vid lansering gällde fordonen som följer med spelet och inte fordon som man kan ladda hem vid sidan av via moddar m.m.

Men något som Farming Simulator 19 verkligen lever upp till är att det helt klart är ett simulator-spel där minsta lilla detalj i spelet spelar roll och man måste tänka på sådant som man inte skulle göra i ett icke-simulator spel. Det finns självklart brister men överlag har jag riktigt kul med Farming Simulator 19 fastän man kanske inte är 100 procent seriös alla gångerna så är spelet relativt buggfritt och kartorna är lagom stora för att kunna tas hand om och tjäna en slant på.

Det tråkiga med Farming Simulator 19 är att det inte är jätte stor skillnad mot föregående spelet Farming Simulator 17 då detta känns mer som en lite större uppdatering eller större DLC helt enkelt. Men man fastnar lätt i spelet och detta främst för att man vill tjäna in pengar, man vill köpa sina egna fält, egna verktyg, fordon m.m. för att kunna få inkomst och utkomst att gå hand i hand utan att hamna för mycket på minus sidan.

[wp-review id=”33224″]

Tidigare artikelHyperX Cloud Orbit S utrustas med 3D-ljud
Nästa artikelElgato släpper egen studiobelysning Key Light