Larian Studios är tillbaka med en uppföljare och när vi inte trodde det kunde bli bättre får vi oss årets kanske största överraskning.

Jag ska vara ärlig och säga att jag äger första Divinity Original Sin men har aldrig spelat det, inte ens installerat det fastän jag vill och verkligen ge det en chans. Men när vi sen fick höra att en uppföljare kommer, Divinity Original Sin 2 så valde vi att hoppa över första och istället ge oss på detta äventyr och vi ångrar oss inte en sekund.

Innan vi drar igång detta äventyr ska vi skapa oss en huvudkaraktär och detta gör vi genom att välja olika klasser och mitt första val var en Knight som jag hade fokus på att använda som en tank men detta ändrades ganska så snabbt och flera gånger under spelets gång.

Det första som händer i Divinity Original Sin 2 är att vi vaknar upp som en fånge på ett skepp där man inte vet särskilt mycket om vad som hänt eller vad som kan komma att hända. Vi börja dialogerna med vakter och här kan vi från start säga att alla dialoger får vi uppläste och här har vi röstskådespelare och ett manus bland det bästa vi har sett och detta trodde vi aldrig att vi skulle få vara med om i ett RPG-spel som Divinity Original Sin 2.

Men alla dessa äventyr behöver man inte ta sig igenom ensam utan kan vara en grupp på fem hjältar där man rekryterar dessa själv samt där varje hjälte har sina fördelar och detta kommer även fram vid de första raderna från dessa hjältar, men eftersom vi kan välja olika svarsalternativ så finns tyvärr risken att man väljer fel och dessa karaktärer bli istället våra fiender, men vi blev vänner med alla tack och lov.

Redan från start när man lyssnar på alla dialogerna så är man fast och det känns mer som en saga eller en riktigt lång och välgjord film än ett spel som jag inte har något emot och det finns spel med bra story och välskrivet manus, men vi får känslan om att Larian Studios har tagit detta ett steg längre och höjt ribban rätt så rejält.

Vi ska inte gå allt för djupt i storyn men var bered på att att ta sig igenom själva handlingen i spelet har flera vägar samt att för att kunna ta sig vidare brukar ibland kräva att vi gör en hel del annat och hjälper karaktärer i spelet som vi kanske ser som den största fienden egentligen.

Precis som i första spelet kan vi springa helt fritt fram tills dess att en strid träder i kraft och då är det tur baserade strider som gäller som jag till en början inte var något riktigt fan över men är riktigt passande till Divinity Original Sin 2. Eftersom varje karaktär har olika förmågor och vapen så gäller det även att planera sina strider in i minsta detalj vilket till en början inte är avgörande men ett tips är att göra det redan från start då striderna blir allt mer svåra och komplexa ju längre in vi kommer i storyn.

Eftersom vi aldrig spelade första Divinity Original Sin så kan vi inte jämföra grafiken men vi gillar verkligen stilen och detaljerna som studion lyckats få till i Divinity Original Sin 2. Gillar man att loota så kommer ni inte bli besvikna här då man kan nästan öppna upp alla lådor, hyllor, byråer m.m. Miljöerna som Divinity Original Sin 2 utspelar sig på är väldigt varierande och kan vara till ljusa fina stränder till att vi hamnar i en mörk, tråkig och obehaglig grotta. Men fastän man egentligen aldrig spelar inzoomat eller nära sina karaktärer och miljöer så finns möjlighet att zooma in och det är då vi ser alla detaljer som studion lagt ner på grafiken fastän det egentligen inte gör något för spelet mer än att man lever sig in i miljöerna betydligt bättre och upplevelsen blir så mycket bättre.

Precis som vi nämnde tidigare så är spelets dialoger bland de bästa vi har hört men så är det även med musik och allt annat när det kommer till ljud och detaljerna kring allt ljud. Det märks tydligt att studion har polerat spelet rätt så rejält då vi inte hittar särskilt många brister förutom att några av utrustningen som vi hittat kunde vara lite obalanserade men vi har redan nu märkt att studion uppdaterar spelet då och då med ombalanseringar.

När det kommer till spel som Divinity Original Sin 2 finns det mycket positivt och något som vi verkligen gillar med spel som dessa är att alla som spelar spelet kommer har olika upplevelser, man kommer gå olika vägar, ha olika partners och helt enkelt helt andra äventyr där storyn i sig är densamma men har helt andra vägar att ta sig från punkt A till punkt B.

All striderna i Divinity Original Sin 2 är turordnings baserat så redan innan en strid så gäller det att placera ut sina karaktärer rätt såsom till exempel om man har en karaktär med pilbåge att den står längre bort, om man vet att fienden använder sig av eldförmågor att karaktärerna som är svaga mot eld inte alls är i närheten. Men denna turordningen är endast under striderna, när man springer runt för att utforska dom olika världarna så springer man fritt och behöver inte oroa sig över hur många steg man kan eller får ta.

Ett stort plus som vi inte riktigt hade räknat med är att Divinity Original Sin 2 har stöd för co-op både lokalt och online, varje karaktär kan alltså ha en annan spelare och när det väl kommer till striderna är då samarbetet drar igång på allvar. Det finns även stöd för multiplayer där vi kan träffa på andra spelare under samma äventyr men detta gäller då att dra igång redan från början innan äventyret startar på allvar. Tyvärr la vi inte mycket fokus på detta då vi spelade innan spelets ens hade släppts vilket gjorde att det var svårt att hitta andra spelare bland annat.

Att gå från att vara ett kickstarter projekt till att leverera ett av det bästa RPG spelen någonsin trodde vi inte var möjligt och det var nog många som var skeptiska. Första Divinity Original Sin som vi har hört var också ett riktigt mästerverk men att jämföra första med andra spelet är svårt där studion lärt sig enormt mycket från första spelet och tagit med det i tvåan samt att Divinity Original Sin 2 är betydligt större, längre och fler valmöjligheter.

Vi vågar nog säga med säkerhet att Divinity Original Sin 2 är det bästa RPG spelet vi spelat på väldigt, väldigt länge och frågan är om det kommer finnas något spel som kommer kunna slå det på fingrarna.

Den ända nackdelen eller största nackdelen just nu är att Divinity Original Sin 2 endast finns på PC, men Larian Studios har redan sagt att spelet kommer att släppas på PS4 och Xbox One nån gång under 2018 vilket är ett stort plus men PC-versionen var i fokus från dag ett därav att det dröjer. Att vi vill se det på konsol är för att fler ska ha möjligheten att spela detta mästerverk och uppleva ett äventyr som aldrig kommer vara densamma.

[wp-review id=”27715″]

Tidigare artikelOculus prissänker och visar fristående headset
Nästa artikelTest: Razer Wildcat