Jag skulle säga att Destiny 2 har gjort en comeback och detta är vad vi ville ha dag ett, men vad har gjort spelet bättre med en expansion?

Det har varit mycket snackis gällande Destiny 2 i år och främst för att Bungie som är utvecklarna bakom spelet tagit en hel del snedsteg och ställt till det både för sig själva men även för sina fans, något som ingen accepterat.

Det har redan släppts två expansioner innan Forsaken men det gjorde inge större lyft för spelet förutom lite mer story och några mindre nyheter, Forsaken däremot är det som har lyft spelet och denna gången gjort det på rätt sätt.

Forsaken ger en massa extra speltimmar till spelet, förutom en story som är ganska hjärtkrossande då många favoritkaraktär mister livet men även nya karaktärer dyker upp samt gamla karaktärer som vi känner igen så långt bak som till första Destiny.

Man kan kort och gott säga att vi ska hämnas döden på denna karaktär som så många haft en relation till och detta ska göras med ilska och taktik. Prison of Elders som många känner igen från första Destiny har varit med om en massflykt av fångar där vi nu har i uppdrag att inte fånga dessa utan döda dom. Vi har två helt nya världar The Tangled Shore (tidigare känd som The Reef) samt The Dreaming City att ta oss an i Forsaken där vi på sätt och viss känner igen oss, tuffare fiender, tuffare terräng och helt enkelt ännu mer adventures och quests att göra för få engramen vi är ute efter. The Dreaming City är det mest utmanande området hittills men egentligen från fiender vi redan känner igen fast högre level och betydligt fler än vi är vana vid. Men för att få tillgång till The Dreaming City så måste man göra flera steg som man egentligen inte från nån guide till utan det får man lista ut själv och göra ”rätt” quest för att komma till rätt plats.

Storyn i Forsaken är väldigt intressant och enligt mig för första gången hänger man med om vad som faktiskt händer. Denna gången är det inte bara en rak linje att ta sig igenom storyn utan man måste denna gången även göra lite sidouppdrag vid sidan av för att kunna ta sig vidare, få förtroende från olika karaktärer och i sin tur nya ledtrådar var dessa fångar håller hus.

Mellansekvenserna i Destiny 2: Forsaken är som vanligt helt enastående och man vill bara ha mer och mer, det är precis som i tidigare Destiny 2 spelet väldigt välgjorda och manuset stundvis välskrivet utan för mycket komedi.

Förutom två nya områden att utforska samt en ny story så finns det nya strikes, en ny raid som hittills är den bästa och svåraste Bungie skapat hittills. Men spelet har fått sig en rejäl förändring när det kommer till balansering av vapen och utrustning samt att spelarna ska ha större möjlighet att få engrams som innehåller utrustning som man faktiskt har behov utav. Forsaken innehåller massvis med nya vapen, utrustning, shades m.m. Vi får även ta del av ett helt nytt vapen i spelet, pilbåge som är en smaksak om man gillar eller inte, men skada gör det.

Förutom PVE och PVP spellägen så finns det en helt nytt spelläge som heter Gambit och är en kombination av PVE och PVP där man spelar i två olika lag, fyra spelare per lag. Man börjar på två olika områden där man måste döda fiender för att få ”motes” som dessa fiender tappar, dessa motes ska man sedan lagra i en bank och försten till 75 motes ska döda slutbossen. PVP delen kommer in när varje lag får ihop 25 motes och man kan teleportera en av sina spelare till motståndarens spelplan för att förstöra och helt enkelt få ner fienderna så dom tappar alla sina motes. Matcherna kan svänga till rejält då det finns flera mekaniker som kan ställa till det, till exempel på slutbossen som tål en hel del, skulle man dö medan man försöker ta kål på slutbossen så kommer slutbossens hälsa att fyllas på, så det gäller att överleva både PVE och PVP-fiender.

Gambit är ett spelläge som jag har haft en massa nöje med och detta både med vänner men även med random spelare. Detta är ett spelläge som kan vända väldigt snabbt, där man både själv kan påverka sin spelplan men även motståndarens vilket kan skapa en och annan frustrations moment.

Destiny 2 är enligt mig äntligen tillbaka och vi har äntligen ett spel som vi längtat efter och som vi egentligen velat ha från första början. Tyvärr så kostar det oss också, för att kunna spela Forsaken så måste man först äga Destiny 2 grundspelet tillsammans med dom två tidigare släppta expansionerna, när man väl har dessa kan man köpa Forsaken som är priset av ett fullspel och helt plötsligt får man nästan betala 1000 kronor för att kunna få spela ett ”komplett” spel som Destiny 2.

[wp-review id=”31743″]

Tidigare artikelNokia visar upp sina egna hörlurar
Nästa artikelThe Walking Dead-spelet får ett avslut