Recension: Cuphead

Årets kanske mästerverk när det kommer till spel är Cuphead men vad är det egentligen som gör Cuphead till ett mästerverk?

När nya spel släpps idag så vill vi att de ska vara så snygga grafiskt sätt som möjligt samt ett äventyr vi sent kommer glömma, men Cuphead väljer att röra om lite här och istället göra något helt annat.

Grafiken i Cuphead är något vi förmodligen aldrig tidigare varit med om när det kommer till ett modernt spel, här får vi istället vara med om ett arkadspel som ser ut att komma från en Disney-studio från 1930-talet och detta är långt ifrån något negativt.

Cuphead är enligt oss grafisk sätt ett mästerverk, det är en grafik och en stil på grafiken som vi aldrig tidigare varit med om i ett spel, speciellt inte på våra nya moderna konsoler samt PC. För att ta det ett steg längre också så är det mesta i spelet handritat också vilket gör det enligt oss ännu mer speciellt och ger definitivt en helt annan upplevelse.

Storyn i Cuphead är långt ifrån komplicerad utan vi spelar som bröderna Cuphead och Mugman. Det handlar om att göra djävulen ”tjänster” för att få behålla/tillbaka sin själ men för att göra detta måste X-antal bossar att förintas och betydligt fler banor med en rad olika fiender bekämpas.

Varje boss är unik på sitt sätt och är uppdelade i olika steg här bossarna blir svårare och vi kan redan nu säga att Cuphead är svårt, extremt svårt. Anledningen till att det är svårt är först och främst att man endast har till en början tre liv eller tre träffar på sig innan man förlorar och under hela bossfighten får man inte en ända gång något extra liv utan det man början med är det man har att jobba med.

Men förutom att vi har en massa bossar så är spelet uppbyggt så att det ett plattformsspel men en liten mini-öppenvärld där vi förutom bossar har andra banor att ta oss igenom och de är främst för att samla ”coins” som vi sedan kan använda i shoppen för att köpa fler liv, nya vapen samt nya super. Super laddar vi upp i sin tur genom att träffa fiender samt bossar och vi kan redan nu säga att just denna super-attack har varit avgörande till och från flera bossfighter hittills.

Grafiken har vi redan sagt är något som vi mer än gärna vill se mer av, det är unikt, det passar väldigt bra in i denna genren av spel och vår upplevelse med Cuphead blir helt klart annorlunda och betydligt bättre än om det hade varit något vi annars är vana vid. Det finns en hel del mellansekvenser som leder oss i rätt riktning när det kommer till storyn men dessa är tyvärr endast i stillbilder med text, detta hade vi gärna sett i videoformat och få avnjuta stilen även där med samma känsla.

Men förutom att grafiken är unik så är musiken nog det som slår grafiken denna gången. Varje boss har sin unika musik och alla musik i Cuphead är skapat av en orkester samt en kompositör som vi märker vet vad han gör samt lyckats skapa musik perfekt passande för varje boss. Var beredd att spela om samma boss flera gånger för det är sällan man klarar av en boss på första försöket och det är även här musiken kommer in i bilden, vi måste stå ut  med samma musik varje gång och med tanke på hur välkomponerade musik är så är det inga problem, inga problem alls faktiskt.

Vi nämnde tidigare att bossarna är unika och svåra på sitt sätt men med unika så menar vi hur mekaniken hos varje boss är annorlunda och grafiskt väldigt imponerande och fulla med fantasi, allt från att slåss mot en morot till att anden i lampan kommer och vill förgöra oss, det låter hemskt men i Cuphead är ingenting hemskt, inte ens djävulen själv.

Omdöme

Finns det då inget som är dåligt med Cuphead?

Denna gången kan vi nog säga att det är nog inget som vi hittar som brister i detta spel förutom att det är svårt men det är inte spelets fel i sig utan spelaren som bara måste välja att göra rätt val och vara lite mer försiktig i sin fight.

Det ända negativa som vi kan komma på med Cuphead är att det endast släpps på Xbox One och PC vilket gör att det begränsar hur många som verkligen får ta del av detta mästerverk. Ett plus dock är att ett exemplar av spelet gör det möjligt att spela på båda PC och Xbox One samt att sparfilerna sparas i molnet så det spelar egentligen ingen roll vilken plattform man väljer att spela på. Vi hoppas att få se fler spel från denna studio och att då fler plattformar är inräknade.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


4 + 8 =