Snyggaste FPS-spelet är tillbaka och tro det eller ej men i en djungel som växt till sig i New York och ni kan nog gissa vad vårt uppdrag blir. Men håller detta verkligen hela vägen?

När vi första gången fick höra om Crysis 3 så fick vi se omtalade Prophet i en djungel med en pilbåge, Pilbåge!? Men som annars brukar säga så ska man inte döma innan man gett det en chans och så lurad man kunde blivit.

Det märks ganska snabbt att Crytek har gått tillbaka till första spelet och då menar vi djungeln och det intensiva som saknades en hel del i Crysis 2.

crysis-3-5

Även denna gången får vi kriga mot både Cell och Ceph som man trodde var utrotade en gång för alla, men tyvärr inte denna gången heller. Första som händer är att ens gamle ”vän” Psycho räddar en från Cell som även i denna delen gör allt för att få tag i omtalade nanodräkten. Psycho har inte förändrats särskilt mycket i sitt beteende förutom att han förlorat sin dräkt vilket han själv ser som en enorm förlust medan andra säger att det var de som räddade hans liv. Konstigt nog så pratar Prohphet betydligt mer i detta spel vilket vi inte är vana vid men ändå passar in då han måste förklara sig en hel del och göra allt i sin makt för att för en gång skull få ner Cell.

New York som en djungel… vem kunde gissa

Men den största nyheter i Crysis 3 är utan tvekan naturen eller ”staden ” som man spelar i som är storstaden New York men där naturen har tagit över totalt och man får se staden som aldrig tidigare sett den. Staden håller på att förstöras totalt och skyskrapor och byggnaderna i staden kollapsar sakta och att det är krig mellan alla gör inte processen långsammare.

crysis-3-4

Men när man väl är mitt i gröten och spelar så tänker man egentligen inte på att det är en storstad man fastnat i utan att det är en djungel med det höga gräset som kan dölja de mesta. Men förutom djungel och det gröna får man även ta del av leriga och helt utrotade delar av staden där kriget aldrig verkar ta slut.

Vad vore man utan sin Nanodräkt…

Precis som i tidigare Crysis spel så är man utrustad med nanodräkten som ger möjligheten till att vara osynlig eller förvandla dräkten till ett riktigt pansar-skydd som inte många fiender lyckas få ner. Men för dom som spelat tidigare Crysis är detta inga större nyheter som man behöver gå in på. Vapenvalet är enorm och det finns en hel del vapen att välja mellan och förutom det kan man modifiera sitt vapen med olika tillbehör något som utökar möjligheten något så enormt. Ljuddämpare, kikarsikte, laser-punktsikte m.m.

När det gäller grafiken finns det nog inte mycket mer att säga än ”Wow!”. Cryengine 3 gör sitt jobb bättre än vi hade väntat oss och då fick vi fick (om man kan säga så) endast testa spelet på Xbox360, men även där var spelet helt grymt snyggt och man för en gång skull kunde njuta av spelet och inte hitta fel och annat som oftast brukar vara något man gör automatiskt av nån anledning. Det går omöjligt att jämföra konsolversionen med PC och då utvecklarna själva är mer för just dessa typ av spel på PC så rekommenderas det att se det på just en PC med prestanda. Men förutom den helt otroliga grafiken så har crytek verkar även ha lyssnat på sina fans och nu tagit tillbaka dom mer större och öppnare banorna som vi kunde se i första men inte i andra tyvärr.

Cryengine 3 slår dom flesta på fingrarna…

Ljudet och musiken i spelet är så perfekt att man blir rädd ibland, det känns mer som att det är en film man spelar i än att det verkligen är ett spel. Allt känns så välplanerat och välgjort vilket gör att intresset för att fortsätta spela blir oemotståndlig. Rösterna till dom olika karaktärerna har man inte snålat på och ibland känns det som att man tvingat dom att göra sitt yttersta för att få till det perfekt för dom olika situationerna som kan uppstå.

Oftast brukar det bli att ju längre in man kommer i en serie och där bland även spel så blir det sämre och mer uttjatat, men inte hos Crysis 3. Tredje delen är ett enormt lyft om man jämför med tvåan och ganska enkelt kan man säga att man plockat ut dom bästa bitarna från både första och andra delen samt förbättrat dom till Crysis 3.

Crytek + next-gen konsoler = Framtid

Det är inge tvekan om att jag fastnade för Crysis 3 ganska snabbt och man drog inte ut på det utan det vara action redan från början, nackdelen som kan uppstå är att det kan vara en stor fördel att spela Crysis 2 innan om man vill hänga med i handlingen men man försöker i spelet göra tillbaka blickar hela tiden som kanske inte alltid avslöjar tillräckligt mycket. Fastän Crytek är stolta över sin grafik på PC så har man ändå fått till det riktigt bra på Xbox360 och PS3.

crysis-3-1

När det gäller multiplayer-delen så har vi inte lagt ner allt för mycket energi på detta och det lilla vi har testat så är det ganska likt multiplayer från Crysis 2 där det precis som hos andra FPS-spel finns olika spellägen med alla mot alla, flaggan eller två lag mot varandra. Men det finns ett lite mer exklusivt spelläge som dom valt att kalla för ”Hunter” där man är två spelare mot 10 cell-soldater och utrustad med sin pilbåge och för varje cell-soldat man får ner går den soldaten över till respektive lag och tillslut kan det blir riktigt tufft och en större utmaning.  Annars en multiplayer som funkar och har sin charm men precis som i tidigare spel inte erbjuder mycket mer än så och blir ganska snabbt uttjatat.

crysis-3-6

Omdöme:

Innan lanseringen av Crysis 3 blev jag skeptisk och att man ska tillbaka med pilbåge och en djungel lät inte som ett crysis borde vara, men så fel man hade! Ett spel där man har plockat ut det bästa från dom två tidigare spelen och bakat ihop till ett samt förbättrat mycket utav det kunde inte bli mycket mer än bra. Handlingen är fortfarande lika spännande som tidigare där man fått in momenten där man inte kan sluta spela utan vill veta vad som tillslut ska hända. När man väl tror att allt är frid och fröjd händer det som inte får hända och striden fortsätter. Crysis 3 bjuder även på sina tråkiga och sorg-stunder men något som både Prophet och Psycho får ta med en nypa salt.

Tyvärr är fortfarande multiplayer-delen lite för snål och man hade önskat att det skulle vara något som hade förbättrats också. Men då multiplayer inte är allt så får Crysis 3 utan tvekan en ”bättre”-stämpel som håller måttet och en handling som man inte vill ska ta slut men tyvärr har allt gott även ett slut. Har man en PC med lite krut i sig så rekommenderas spelet utan tvekan till PC och inte konsol, men missta mig inte då spelet fortfarande överraskar på PS3 och inte allra minst Xbox360.

Tidigare artikelNyhet: Ubisoft lanserar Assassins Creed 4: Black Flag *Uppdaterad*
Nästa artikelRykte: Galaxy S4 specifikation läckt ut