Får vi nånsin nog av vilda västern med cowboys och indianer? Verkligen inte och Call of Juarez: Gunslinger visar just varför.

Spelet utspelar sig året 1910 som huvudpersonen Silas Greaves som är en före detta prisjägare som är känd bland dom flesta. Allt börjar med att Silas sätter sig i en lokal pub för att återberätta om sina äventyr han varit med om och sin hämnd han varit ute efter en längre period, allt detta till en grupp människor som har bättre koll än Silas själv på vissa detaljer och dom får rätta en del faktafel och liknande under berättandets gång som märks av ganska snabbt i spelet också.

Call-of-Juarez-Gunslinger-2

Som man ganska snabbt listar ut så ska man alltså spela det som Silas berättar och man får själv vara med i all action och se vart dessa berättelser når en. Men det är inte alltid att Silas berättar rätt eller hela sanningen så det händer att man får spela om och ibland till det jobbigare stadiet. Ett gott exempel är att man i ena sekunden kan ha sina strider mot cowboys som valt fel sida av lagen och i andra är det helt plötsligt byts fienderna ut mot indianer som är lika emot en som dom andra. Spänningen kan öka rejält och många överraskande moment kan uppkomma vilket gör att spelet blir lite mer annorlunda mot andra FPS. Lite roliga detaljer som man fått med är skurkarna som är bland annat Billy the Kid, Jesse James och andra välkända skurkar som oftast är namn man känner igen från olika sammanhang såsom filmer och böcker.

För varje fiende,boss osv. man får ner så får man XP-poäng som gör att man levlar upp och då kan använda dessa poäng till att uppgradera sina vapen såsom fler kulor i fickan, bättre förmåga att sikta och mycket annat.

Call-of-Juarez-Gunslinger-4

Serietidning i 3D

Grafiken i Gunslinger har Techland som är utvecklare fått till riktigt bra. Det första som slog mig när jag såg det var Borderlands-grafiken men Techland valde att använda något som heter cel shading som omvandlar en 3d-bild/modell till en mer tecknad grafik och vi måste säga att detta var det perfekta valet för Gunslinger speciellt då allt är som en berättelse och känns som att det kommer ur en serietidning.

När det gäller musik och rösterna så känns som varje pusselbit sitter där den ska och karaktärerna med sina mörka och hesa röster gör att stämningen hamnar på sin plats. Musiken inte allt för varierande men finns där i bakgrunden för att öka både spänningen och tempot i spelet.

Techland har lyckats få in lite kombinationer under spelets gång som att bland annat kunna väja för kulor i slowmotion eller varför inte ha lite mer precision skjutning som en litet minispel som kan underlätta, om man nu lyckas. Vad vore cowboys och banditer utan dueller och självklart finns även detta i Gunslinger där oftast bossarna är de utsatta och man måste verkligen hålla tungan rätt i mun här då man både måste sikta rätt under en längre tid samt hålla handen nära revolvern för att snabbt kunna dra upp den.

Vad vore en Cowboy utan dubbla pistoler…

Call of Juarez: Gunslinger är ett enkelt spel där det helt enkelt går ut på att få ner fienden utan att dö. Vapen valet är inte allt för stort då det finns fåtal olika pistoler, hagelbössa och ett gevär för längre distanser, ibland kommer det även upp lite ”special” vapen men inge man vill använda i längden. Gunslinger har tyvärr inte allt för många speltimmar framför sig då varje kapitel tar cirka 30minuter och det finns inte ens tio kapitel, spelet är även väldigt linjärt och ger inte till många valmöjligheter utan det är redan förutbestämt vart man ska och vilka fiender som väntar på en.

Call-of-Juarez-Gunslinger-5

Skulle gärna vilka se lite mer variation när det både gäller banor och fiender. Det finns några fåtal boss-fighter samt dueller som i längden blir uttjatade och inte lika uppskattade som första duellen. Skulle man nu ha svårt med dueller så finns det Arcade-mode där man kan öva på dessa och även samla på sig XP.

Men fastän att spelet har sina brister så gillar jag det och visst kan det vara linjärt men ser man på Steam bland annat så är de inge spel för fullpris utan kostar istället 160-170 kr vilket är ett bra pris för ett spel. Tyvärr saknas en multiplayer men möjligheten till olika ”arcade”-spel och dueller finns fortfarande för att öva upp sina skills.

Call-of-Juarez-Gunslinger-6

Vi får se om Call of Juarez-serien lever vidare efter detta spelet eller om detta är slutet, jag skulle gissa på att vi kommer få se en hel del mer från Call of Juarez.

Tidigare artikelVideo: Sonic Lost World trailer