Nytt år nytt Call of Duty och denna gången är det fjärde Black Ops dock är det endast fokus på multiplayer denna gången. Är detta vad vi vill ha av COD?

Call of Duty, COD kalla det vad ni vill nu är det dags för ett nytt och det är tidigare än någonsin denna gången som vi får ett nytt COD.

Det handlar denna gången om ett fjärde (4) Black Ops som enligt mig är bland dom bättre spelen i spelserien. Jag är personligen inte mycket för framtids krigande utan vill ha lite mer nutid fast en liten touch av framtid, precis som Black Ops erbjuder.

Call of Duty har mer eller mindre blivit en tradition att det ska komma ett nytt varje år men oftast brukar det då handla om ett spelsläpp i november, inte denna gången. Black Ops släpptes i oktober denna gången och varför vet jag inte, men gissar på att man vill vara bland dom första spelen i höst då det är flera stora spelsläpp som ska slåss i november.

En nyhet, eller något som Activision valt bort i Black Ops 4 är att man har lagt all fokus på multiplayer denna gången och då inte endast multiplayer samt Zombie-läge utan man har även ett helt nytt läge för COD som är ett Battle Royale läge som går under namnet Blackout. Blackout blir en värdig konkurrent mot bland annat PUBG men har en helt annan spelstil vilket enligt mig gör att man inte kan jämföra dessa två.

Att vi får fler Battle Royale-spel är ingen nyhet, det har släppts en hel del men inte särskilt många som är såpass välpolerade som Blackout.

Det finns alltså inget storyläge denna gången, eller det finns ingen kampanj att ta sig igenom, dock har varje klass i spelen en bakgrundshistoria som man kan spela igenom och vi får oss en närmare titt på varje karaktär vilket enligt mig är helt klart intressant och man vill veta lite mer om hur Black Ops 4 faktiskt kom till. Jag var till en början orolig för att det inte finns en kampanj att spela igenom då det oftast var det som jag la fokus på först då jag gillar spel med en story, kan säga redan nu att jag saknar det inte särskilt mycket i Black Ops 4 som jag trodde att jag skulle göra. Black Ops 4 har fokus på multiplayer och det som Treyarch lärt sig från sina tidigare spel är att man inte ska bland ihop PC och konsol spelet, utvecklarna sa redan i ett tidigt skede att just PC-versionen av Black Ops 4 kommer ha ett helt annat team samt en helt annan optimering än den till konsol och det märks må jag säga.

Black Ops 4 är enligt mig det bästa COD som släppts på PC där jag varken varit med om någon som helst bugg eller några fel, det är välpolerat precis som ett multiplayer spel ska vara och balanseringen är redan från dag ett väldigt bra när det kommer till Blackout. Men allt är inte frid och fröjd.

Blackout har just nu ”endast” 88 spelare per game samt att FPS i spelet in kommer gå över 120 men detta ska enligt utvecklarna vara något som kommer öka med tiden, främst antalet spelare men även ha en ”unlimited” bilduppdatering i Blackout-läget.

Något som jag bara inte kan släppa gällande Blackout är att man har tagit referenser från flera av dom tidigare COD-spelen till denna kartan, vi kan till exempel hitta Estate samt Nuketown som vi tror dom flesta känner till om man spelat COD tidigare. En liten detalj som gör väldigt mycket för ett spel som Black Ops 4. Storleken på kartan är tillräckligt stor för upp till 100 spelare men det som oroar mig lite är om vi kommer få se fler kartor i framtiden och om utvecklarna kommer hinna med detta innan nästa Call of Duty släpps 2019, kommer Blackout fortsätta då eller är det endast Black Ops 4 som får detta nöjet?

Några andra mindre detaljer som är nytt är till exempel att hälsan inte ökar automatiskt utan man måste göra detta med hjälp av stimpacks eller liknande. Hela healing-systemet är ett väldigt positivt lyft och spelstilen kan förändras ganska drastiskt. Man behöver heller inte stå still medan man healar sig utan det går att springa runt till och med skjuta samtidigt fast räkna med att ha svårt att träffa fienden då.

Grafiken i Black Ops 4 är kanske det som drar ner spelet mest men något gör att det ändå passar in. Det känns som att just grafikdelen i Call of Duty har stannat upp rejält och gjort detta under ett par nu. Black Ops 4 är tyvärr lika tråkigt när det kommer till grafiken där man försöker få till mycket detaljer men ändå ser det på något sätt, tecknat ut. Det som Call of Duty lyckas bäst med gällande grafiken är karaktärerna och deras rörelser, karaktärerna är det som imponerar på mig fastän det inte är det bästa så är det imponerande hur man kan få till såpass bra karaktärer i spelet men att resterande inte alls ser lika bra ut. Hoppas att grafikmotorn inom kort får sig ett rejält lyft eller byts ut helt då den är utdaterad för längesedan.

Multiplayer vet vi redan hur det är då vi känner igen det nästintill exakt som i tidigare COD där vi dock denna gången kan välja bland olika Specialister som har olika förmågor såsom granatkastare, barricade, taggtråd, K9 hundar osv. Varje specialist har sin speciella förmåga och även här har Treyarch lyckats balansera detta väldigt väl där man egentligen alltid kan behöva nån utav dessa specialister.

Zombie-läget har jag inte lagt allt för mycket energi på tyvärr men det lilla jag har testat är det helt klart underhållande och jag kommer definitivt lägga fler timmar bland zombies. Det som Black Ops gör så himla bra fastän man bara har tre olika spellägen är att varje spelläge har sin spelstil, har sitt nöje. Man kan i ett spel egentligen spela nästan tre olika spel fast inom samma miljö. Det jag vet är att zombie-läget kommer ha en massa hemligheter och kanske även lite hint om vad nästa Call of Duty kommer att handla om, men att hitta dessa är inte det lättaste och för många bara det är värt att köpa ett nytt COD.

Vågar jag säga att Call of Duty: Black Ops 4 är det bästa Call of Duty hittills? Nja inte riktigt, Modern Warfare ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och är ett COD som jag nog aldrig kommer glömma då jag mer än gärna skulle vilja ha tid att spela igenom kampanjen på igen. Men Black Ops 4 kan jag nog säga är det spelet som kommer på andra plats och detta då helt utan någon kampanj, men allt annat som Black Ops 4 har att erbjuda görs så himla bra och jag kan spendera flera timmar i Black Ops 4 i tre olika spellägen.

Call of Duty: Black Ops 4 finns tillgängligt till PC, Playstation 4 och Xbox One.

[wp-review id=”31946″]

Tidigare artikelAndroid Pie kommer till Samsung början på 2019