Recension: Anthem

Stora robotar, stora vapen, massa explosioner, vackra miljöer vad är det som egentligen kan gå fel? Allt som händer i bakgrunden tyvärr.

BioWare ska äntligen få göra en värdig comeback, när Mass Effect: Andromeda släpptes 2017 blev det en totalflopp och vi fick istället ett halvfärdigt spel som kort och gott skrotades och försvann i dimman lika fort som det kom.

BioWare tar inte nya tag när det gäller att skapa ett nytt spel utan tar nya tag genom att våga, Anthem har tro det eller ej varit under utveckling mellan 6-7 år redan och ärligt talat så nu när man har spelat det har jag svårt att tro på dessa 6-7 åren.

Jag kan börja med att säga att Anthem är inget dåligt spel, Anthem har enormt potential och kan komma att bli något riktigt stort, men då måste BioWare spela korten rätt och när man har ett företag som EA i ryggen är detta svårt, om inte till och med omöjligt.

Allt som har med Anthem att göra är i ett nytt universum, nya världar, nya karaktärer och det är klart man blir nyfiken och vill veta vad som egentligen försiggår här. inte helt oväntat så är det krig, det är inget positivt och vi måste göra allt för att överleva. Hemmabasen Fort Tarsis är ett lugnt område där vi har en massa karaktärer att prata med och lära känna, alla ha sin historia, alla har sina typ av problem och man kan välja att vara en vänlig själ att hjälpa dom eller bara strunta i dom helt.

Men det som jag och säkert många andra var nyfikna på är själva gameplay och dessa robotdräkter som heter Javelins och finns i fyra olika klasser ranger, Colossus, Interceptor och Storm. Alla är bra på sina saker och när jag skulle förklara dom så sa jag mer eller mindre Paladin, Warrior tank, Hunter och Mage för att nya spelare skulle lättare komma in hur dessa Javelins faktiskt funkar.

Varje Javelin har som sagt sin funktion på slagfältet men som jag insett ganska snabbt inte är ett måste, man måste inte ha en tank för att ta sig en större bossar, något som jag nästan hade hoppats på men tydligen har BioWare balanserat spelet såpass bra eller dåligt att detta inte behövs. Allt man gör i spelet förutom Freeplay har matchmaking och kräver att man är fyra spelare totalt. Freeplay är som det låter, man får möjligheten att flyga runt fritt på den ganska stora kartan och utforska samt hitta små mini-uppdrag lite här och var. Ett bra sätt att leta sin utrustning, utforska världen och helt enkelt ”lära känna” sin javelin. Uppdragsstrukturen i spelet är väldigt liten, det ända vi ska göra är egentligen bara döda alla fiender, hålla en viss position viss tid eller placera bomber på en specifik plats, större variation än så är det inte. Det är bland annat just dessa uppdragen, den lilla variationen som får mig och undra vad som egentligen tog 6-7 år att göra.

Mycket handlar om att hitta rätt loot i Anthem och här är loot-systemet lite annorlunda mot andra spel. Det är som vanligt olika färger på all loot beroende på vilken nivå looten är och hur bra och kraftfull den är. Men när man hittar allt detta ute på uppdrag eller Freeplay så får man inte reda på exakt vad det är man har hittat utan man ser bara att man hittat en ”Rare item”, ”Epic Item” osv. Det är först när man är klar med uppdragen eller väljer att ta sig ur Freeplay som man får reda på vad man har hittat för loot och om det är värt att behålla, när man väl är i sin javelin kan man alltså inte byta eller ändra något när det kommer till vapen och förmågor, detta går endast att göra i Forgen där man skräddarsyr sin javelin så som man vill ha det.

Jag kan tycka det lootsystemet är bra, främst för att när jag väl är i ett uppdrag så vill jag lägga all fokus på det och inte behöva se vad för nya vapen man har fått m.m. under tiden. Ett annat plus är om man spelar med andra över internet som är ute efter specifikt vapen eller liknande så vet dom inte vad dom har fått förrän hela gruppen är färdig med uppdraget, dom kan då inte lämna mitt i när dom väl hittat det dom är ute efter utan måste också slutföra uppdragen som alla andra för att få all loot. Finns fördelar och nackdelar såklart men jag gillar det.

Men tyvärr brister det här sen, själva looten man får är tråkig, liten variation och egentligen inget man blir riktigt upphetsad över och gör att man vill leta mer. Vapnen i Anthem är tråkiga men väldigt liten variation och designen på dom är till en början stora och maffiga men ganska snabbt inser man hur tråkiga dom är när vi väl använder dom. Men det är inte bara vapnen som är problemet utan även alla förmågor som man kan få, visst är dom användbara då och då men det är något som gör i Anthem att man inte alls känner glädjen eller tillfredsställd när man hittar loot bra som dålig, alltid samma känsla och väldigt sällan loot som är bra eller som man har någon nytta utav.

Anthem är helt klart ett vackert spel, miljöerna, fienderna, javelins allt i spelet är ett mästerverk och det ser helt otroligt ut. Jag spelade på PC med RTX-kort där jag hade möjligheten att maxa spelet och spelet är verkligen imponerande. Större delen av spelet så ska man flyga, likt Ironman från Marvel och detta är också något BioWare har gjort bra där styrningen är lätt och det tar inte många minuter att komma in i det. Röstskådespelarna i spelet varierar väldigt mycket, vissa delar i spelet låter riktigt bra med ett välskrivet manus, men från ingenstans kan det komma dialoger som man får känslan av kom in efteråt bara för att fylla ut i spelet och för att finnas där för saken skull. Stor variation vilket får mig att undra hur mycket EA egentligen stressade BioWare med Anthem efter att spelet utannonserats förra året.

Som jag nämnde i början så finns det stor potential för Anthem, världen som vi har att röra oss på kommer garanterat att växa med tiden och vi kommer få betydligt mer att göra, men det finns brister i spelet som inte går att ta bort, som till exempel Fort Tarsis (hemmabasen) som är stor och onödig med en massa onödiga dialoger som inte bidrar nånting till spelet.

Anthem är ett roligt spel, när vi väl är inne i ett gameplay, när vi väl krigar och har oss så är det underhållande och kul. Det är snyggt, flyter på bra och det märks ganska snabbt att potential för att Anthem ska växa i framtiden finns verkligen där. Men nu till en början så är Anthem långt ifrån något man ska lägga tid på nu utan istället vänta eller ge BioWare mer tid att lägga mer i spelet, mer att göra, mer variation och helt enkelt skapa en bättre struktur i spelet. Detta måste dock göras snabbt medan ”järnet” fortfarande är varmt och spelarbasen finns kvar och faktiskt ger Anthem en chans.

Ska bli intressant och se hur Anthem utvecklas framöver nu och om detta är ett spel som faktiskt kan konkurrera med Destiny 2 och The Division 2 eller om Anthem bara blir en i mängden som sakta men säkert dör ut.

Anthem
  • 9/10
    Grafik - 9/10
  • 7/10
    Ljud - 7/10
  • 7/10
    Multiplayer - 7/10
  • 6/10
    Story - 6/10
7.3/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI GTX 1080 Ti Gaming X (Vårt test)
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


7 + 4 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.