Mitt första Anno-spel och kan säga redan nu att det garanterat inte kommer vara mitt sista, resan är långt men tillfredsställande.

Detta är inte första Anno-spelet som släpps men det är det första spelet som jag både har visat intresse för men även spelet som jag velat spela sedan en tid tillbaka, varför? Inte en aning ärligt talat.

När man hör Anno 1800 var min första tanke att vad kan man egentligen göra på den tiden som skulle vara av intresse för ett spel, tekniken finns inte där och alla kämpar i stort sett med sina problem såsom export och import. Men så fel jag hade redan från start.

När man börjar ett nytt spel så får man börja från noll och det gäller helt enkelt att bygga upp sina städer, byar eller vad man nu väljer att göra. Allt från att odla potatis till att börja bygga sina egna vapen, introducera tågtrafik till folket eller enkelt som att tillverka öl, bröd och annat som vi idag ser som en självklarhet kanske.

Det finns en bra tutorial i spelet som guidar en hur man redan från start kommer kunna utveckla sin stad, sitt samhälle, sitt folk. Det gäller att alltid hitta en balans när det gäller allt som folket kräver såsom kläder, råvaror m.m. Men det finns ett problem, alla öar i spelet kan inte odla allt som man är i behov utav, ibland måste man till och med ta sig till en annan kontinent om man inte väljer att importera dessa råvaror från en annan spelare, vilket kan bli väldigt dyr historia i längden.

Just den delen av import och export är något som jag lärde mig ganska sent in i spelet men som har en stor betydelse, både för ens egna ekonomi men även för att kunna fortsätta utveckla och tillslut ge möjligheten till ett mer modern samhälle och bättre skydd mot pirater och andra spelare som kan begära att man antingen betalar en viss summa eller helt enkelt bara gör att för att förgöra en.

Byggandet i spelet är lätt, när man väl har gjort det en gång tar det inte lång tid att komma in i det en andra gång och tillslut bygger man upp sina egna strategier för att kunna överleva för att slippa folket vrede. Vill man få det rakt och snyggt så finns det ett enormt rutnät till hjälp vilket många sett som något negativt men jag tycker det är en stor hjälp speciellt om man vill får det att se symmetriskt och bra ut.

Kampanjen i spelet avgör man själv hur lång man vill den ska vara, antingen så tar man det lugnt och växer till något mäktigare men i stort sett handlar det om hämnas något som har hänt familjen och som vanligt blir det till något mycket större än man har räknat med, man har några bra och intressanta timmar att se fram emot men när det är färdigt så kan man antingen ge sig på sandlådeläget eller köra ren multiplayer mot andra spelare.

Grafiskt i Anno 1800 så var jag inte med på att det skulle vara så detaljerat som det är när man bland annat zoomar in helt, det går till och med att gå runt i första persons vy i sin stad om man vill det, men detaljerna på byggnader överraskade mig positivt, visst ser kanske inte karaktärerna inte särskilt bra ut men det är kanske inte riktigt där fokus ska ligga heller.

Musiken i Anno 1800 är bland det bästa jag har hört, det är stor variation plus att musiken ändras om man går från att ha en lugn och fridfull stund med att bygga till sin stad, till att pirater attackerar en och det gäller att gå upp i högsta beredskap. Visst kan vissa dialoger i spelet vara upprepande, störande och man vill bara klicka bort det, men det brukar oftast vara så i spel som Anno 1800 tyvärr.

Kort och gott finns det mycket jag gillar med Anno 1800, det finns mycket detaljer och det finns mekaniker som jag tycker fler spel i samma genre borde ta del av, främst för att dom är lätta men även för att dom faktiskt tillför ganska mycket för spelaren.

Anno 1800 har redan nu tillfört många roliga timmar men kommer tillföra många roliga timmar till, jag är glad att det inte är nutid fastän man kommer väldigt nära nutid i spelet, främst för att kraven blir mycket högre idag än dom var då. Då var lite öl och bröd lagom för att få folket att bli på gott humör och när man även lägger till lite snaps gör dagen för många.

[wp-review id=”35242″]

Tidigare artikelFinal Fantasy VII Remake första riktiga trailer
Nästa artikelRazer släpper Stormtrooper edition produkter