Recension: Ace Combat 7

Äntligen har ett nytt spel släppts i en av mina favorit genren som både har en bra story och ser riktigt bra ut. Äntligen!

Jag har länge varit en sucker för ”combat flight simulation” spel och tyvärr så släpps det inte allt för ofta spel i denna genren som jag hade velat eller önskat, men nu äntligen har Bandai Namco släppt efterlängtade Ace Combat 7.

Jag har ärligt talat aldrig tidigare spelat ett Ace Combat-spel vad jag kan komma ihåg men spelet innan Ace Combat 7 släpptes 2014 och detta var Ace Combat Infinity till PS3 så detta var helt klart på tiden samt att samtliga populära plattformar fick ta del av detta.

När jag starta upp Ace Combat 7 första gången så gick jag all in på storyn, en story i spelet som jag inte hade en aning om och detta medvetet då jag ville bli antingen positivt eller negativt överraskad för vad jag har att se fram emot. Första jag lägger märke till är grafiken, detaljerat och märks ganska snabbt (redan innan jag kolla upp det) att det är Unreal Engine 4 som får stå för denna skönhet.

Vi får lite bakgrundshistoria till vad som hänt och vad som håller på att hända, första uppdragen är inte helt oväntat men ack så viktigt tutorials där vi får oss en genomgång på flygningen och tekniken man behöver använda sig utav.

Det ända som förvirrade mig till en början men som man kom in i allt mer ju längre tid man spelade var alla olika vapen, alla flygplan man kan låsa upp, missiler m.m. där allt var som en stor djungel där jag inte fattade nånting till en början men som jag snabbt kom in i ju mer tid man spenderade i cockpiten. När man gör uppdragen så är det viktigt att hålla koll på vad för mål man har då det gäller att anpassa flygplan och vapen beroende målet man ska kriga mot.

Storyn i Ace Combat 7 är överraskande nog intressant, det handlar mer eller mindre om ett världskrig som håller på att uppstå och länderna som krigar är inga riktiga länder utan detta är namn som utvecklarna hittat på själva samt storleken på länderna, till en början hade det varit roligare att se våra riktiga länder men ganska snabbt förstår man varför man valt att göra så som man har gjort vilket passar betydligt bättre i spelet och storyn får en helt annan innebörd.

För varje uppdrag man klarar av får man olika poäng, med dessa poängen kan man i sin tur låsa upp nya vapen, flygplan m.m. i vad som kallar för ”Aircraft Tree” och tro mig när jag säger att det finns en hel del flygplan att välja bland, nya som gamla. Uppdragen kan man genomföras på olika sätt vilket ger olika mycket poäng vilket i sin tur gör att vi kan låsa upp bättre och dyrare flygplan inför nästa uppdrag.

Det som alltid oroa mig när det kommer spel i denna genren är hur spelkontrollerna kommer att vara, kommer jag nu behöva investera i en joystick för flera tusen eller kommer det går lika bra att spela med min Xbox-handkontroll. Jag har tyvärr inte testat att spela med tangentbord och mus utan endast med handkontroll där kontrollerna är tighta och det är väldigt lätt att komma in i även utan en tutorial. Istället för att behöva lägga mycket fokus på spelet kontroller så kan man istället lägga fokus på sina taktiker då det inte alltid är att köra pang på i spelet utan även behövs lite finess.

Men det man ska tänka på när det kommer till Ace Combat 7 så är inte detta ett simulator spel, det finns inte jätte mycket detaljer när det kommer till flygning utan detta har fokus på strid och utvecklarna vill underlätta flygningen så mycket som möjligt vilket är precis det jag vill, jag vill ha en kombination av strider samt flygning på ett enkelt sätt. Här ska man enkelt egentligen bara hålla koll på höjd mätaren samt hastigheten för att sedan bara lägga all fokus på sina dogfights som händer väldigt ofta i detta spel. Men ibland känns det omöjligt att träffa fienderna, känns nästan lite som att betta på Bet365 innan man ens når fram med sin missil på fienden.

Det finns ärligt talat inte mycket illa jag kan prata om när det gäller Ace Combat 7, spelet är perfekt för mig då som jag nämnde i början älskar denna genren, det är riktigt snyggt, flyter på bra, inte särskilt mycket buggar under mina 20+ timmar jag lagt på spelet hittills. Jag spelade på PC där jag hade en stabil FPS och inga som helst problem grafiskt sätt i spelet. Multiplayer är väl kanske det jag kan ”klaga” mest på men detta främst då det är brutalt svårt att möta andra spelare som är riktigt bra och ännu värre när det laggar och inte alls flyter på lika bra som när vi kör story. Storyn kan vara lite tunn till och från men det håller ändå hela vägen i slutändan där man ändå lyckas skapa en viss nyfikenhet vilket gör att man fortsätter men främst vill man ha mer poäng, fler flygplan, nya vapen och möta bättre och tuffare fiender.

Har man tidigare tyckt om genren ”combat flight simulation” så kan jag med säkerhet säga att Ace Combat 7 kommer helt klart vara ett spel som faller en i smaken, jag har haft riktigt kul med spelet men då fokus på storyn och inte lagt allt för mycket fokus på multiplayer. En rolig detalj när det gäller multiplayer dock är att man har lyckats få in ett Battle Royale-läge med spelare upp till åtta spelare eller om man vill köra ett klassiskt team deathmatch för fyra till åtta spelare.

Jag hoppas och håller verkligen tummarna för att detta inte är slutet för Ace Combat-serien utan att vi får se mer, kanske lite DLC till Ace Combat 7 men att serien lever vidare fastän att just den genren inte är jätte stor precis.

Ace Combat 7
  • 9/10
    Grafik - 9/10
  • 9/10
    Ljud - 9/10
  • 7/10
    Story - 7/10
  • 5/10
    Multiplayer - 5/10
7.5/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI GTX 1080 Ti Gaming X (Vårt test)
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


2 + 5 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.