A Plague Tale Innocence hamnade lite under min radar men vilket äventyr och en story som blev väldigt gripande, får vi mer?

När jag fick se och höra om A Plague Tale Innocence första gången så var det ett spel som jag ärligt talat bara bläddrade förbi, noll intresse och främst kanske för att jag inte visste vad detta egentligen handla om samt att namnet på spelet var lite krångligare än andra. Plus att karaktärerna vi spelar är två barn, syskon som ska göra allt dom kan för att överleva och inte bli mördade eller tillfångatagna.

Men när jag fick förfrågan om att testa på spelet, när jag började gräva lite mer i vad detta egentligen handlar om så gav jag det en chans och jag ångrar det inte en sekund. Det är inte allt för ofta som vi spelar som barn eller ungdomar i ett spel och denna gången gör vi det och det passar in så himla bra.

A Plague Tale Innocence utspelar sig på den franska landsbygden under 1300-talet där England har attackerat landet och av någon anledning så är just detta syskonparet, storasyster Amicia och lillebror Hugo som är karaktärerna vi spelar men egentligen är det lillebror som är mest intressant och även han som är sjuk och vi till en början försöker vi hitta ett botemedel. Vad som till en början ser ut att vara pesten som sprider sig av alla råttor som finns lite här och var, leder till något helt annat ju längre in i storyn kan kommer.

A Plague Tale Innocence är ett väldigt linjärt spel där det inte finns särskilt mycket att utforska eller att få alternativ väg utan det finns en väg och det är den man måste följa, jag kan dock tycka om det i spel som A Plague Tale Innocence där det faktiskt passar in och största delen ligger i storyn i spelet. Det finns loot att hitta lite här och var i spelet och detta används för att uppgradera det ända vapnet man är en slunga som man kan kasta olika typer av ammunition med för det finns olika fiender som man måste ha lite olika strategier mot.

Förutom att man kan tillverka olika ammunition så kan man även utöka sin väska m.m. så man kan bära med sig mer material,ammunition samt att vapnet blir bättre, tystare och mindre, kanske inte lika nödvändiga uppgraderingar.

Grafiskt så är A Plague Tale Innocence extremt vackert, vackra miljöer allt från grönt och fint till ett krigsfält som är allt annat än vackert och det är mest bara lerigt och blodigt. Jag spelade A Plague Tale Innocence på PC med RTX 2080 och lyckades maxa spelet vilket gjorde en hel del där vi fick se hur ljus och skuggor jobbar i spelet, vackert med stor fokus på detaljer.

Miljöerna varierar ganska så stort och hur utvecklarna Asobo Studio gjort detta jobb är väldigt imponerande och jag gillar hur studion har lyckats få fullträff på det som är viktigast i ett spel som A Plague Tale Innocence, miljö, dialoger och karaktärerna.

Dialogerna i A Plague Tale Innocence är bra men det är en stor skillnad på olika karaktärer i spelet och då handlar det både manus och röstskådespeleriet där det i vissa fall kan vara imponerande men i andra fall så faller det extremt.

Men fastän det finns lite brister i A Plague Tale Innocence både grafiskt och ljud, men helheten i A Plague Tale Innocence är det som imponerar. Vi får spela under en tid där det fanns mycket problem och bekymmer på vår planet, vi får följa med två karaktärer som precis börjat sina liv men som måste kämpa för att överleva och dom gör det först med hat men längre in mer och mer kärlek.

Vi får följa med två syskon som knappt träffat varandra men som till slut bygger upp en band mellan varandra och i slutändan så är A Plague Tale Innocence mycket mer än bara något mellan två syskon och helt plötsligt vill vi bara ha mer, mycket mer.

A Plague Tale Innocence är till en början ett mörkt spel, mycket tragedier, mycket ont men som jobbar på att få allt att se ljusare ut och till en viss del lyckas man, men ibland är det helt enkelt försent eller det onda har för stor makt. Jag hoppas på att få lite mer av A Plague Tale Innocence, annars vill jag helt klart se mer av Asobo Studios som utvecklat spelet som har enorm potential till fler spel i denna genren.

[wp-review id=”35811″]

Tidigare artikelGoogle visar teaser på Pixel 4
Nästa artikelTest: Plantronics RIG 600