[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/04/project-scorpio-chip.jpeg’ attachment=’25610′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Microsoft jobbar just nu på vad som kommer bli världens mest kraftfulla spelkonsol och vi överdrivet inte denna gången.

Microsoft har som dem lovat pratat med om specifikationerna i kommande Project Scorpio och detta gjorde dem inte själva utan tog hjälp av Digital Foundry som gått igenom detta i detalj och vi ska göra desamma, så gott vi kan.

För dom som inte vet så är det alltså ett SOC-chip som Microsoft kallar för Scorpio Engine, Scorpio Engine är ett chip som bland annat består av CPU och GPU. Chipet är baserat på 16 Nm tekniken och det är TSMC som står för tillverkningen av detta chip.

Men vad gömmer sig då i detta Scorpio Engine?

Själva processorn är en vidareutvecklad Jaguar Core vilket är samma processor som sitter i våra Xbox One idag, tillsammans med detta hittar vi även två Quad Core Clusters som också sitter i Xbox One men som denna gången är betydligt vassare, för att vara exakt med 31% i jämförelse med Xbox One.

När det kommer till GPU så har det hänt en hel del och det ser ut att bli ännu mer. Microsoft bekräftade redan förra året att GPU kommer kunna leverera sex teraflops fördelat på 40 enheter och för att jämföra med Xbox One som fördelar det på 12 enheter och Playstation 4 Pro på 36 enheter. Microsoft har lyckats klocka upp detta rejält till 1172 MHz medan Xbox One får nöja sig med 853 och PS4 Pro på ”endast” 911 MHz.

Även minnet i denna GPU har fått sig ett rejält lyft som kommer ha 12 GB GDDR5 av en hastighet på 6,8 GHz samt en hastighet på hissnande 326 GB/s. Men spelutvecklarna kommer inte få tillgång till alla 12 GB utan får nöja sig med 8, men detta är fortfarande några gigabyte mer än vad PS4 Pro erbjuder speltuvecklarna.

Men för att Microsoft ska kunna ta fram denna hårdvaran har dom gjort massvis med tester och detta med dagens mest krävande spel samt flera hårdvaruemuleringar för att hitta var bristerna kan finans samt vad i spelkoderna som kan ställa till det, enligt Microsoft finns det fortfarande mycket jobb kvar att göra men är redan rätt säkra på att dem kommer kunna få ut mer kraft ur hårdvaran.

Lagringen i Project Scorpio kommer inte att vara SSD utan man kommer få nöja sig med en traditionell 2.5 tums mekanisk hårddisk som till en början hamnar på 1 TB i lagringsutrymme.

Vi kommer även här få ta del av en 4K UHD Blu-ray spelare, förmodligen samma som vi redan nu kan hitta i Xbox One S, något som PS4 Pro av någon anledning saknar.

Kommer vi kunna spela i ”riktig 4K? 

Microsoft har testat att spela Forza Motorsport 6 med Project Scorpio och spelade då i 4K 60 FPS vilket ska fungera utan problem, faktum är att grafikkortet endast jobbade i 66% av sin kapacitet och nådde som högst 70%. Men Microsoft var noga med att poängtera att det var en konvertering och det ända tillägget var 4K-upplösningen.

Men det är alltså inge tvekan om att vi kommer få se och ha möjligheten att spela i riktigt 4K med Project Scorpio vilket var något som många hade tvekat över ett bra tag.

Men med så mycket kraft och så mycket information som ska röra på sig så krävs det också att hålla nere temperaturen, men detta har Microsoft tänkt på denna gången. Detta genom Hovis-metoden vilket betyder att varje Scorpio Engine-chip samt moderkort kommer att ha en egen inställning och balansering för att kunna få ner temperaturen samt för bästa möjliga prestandan. Ovanpå chipet kommer vi först hitta en vattenkammare där värmen sen går vidare till destillerat vatten och vidare in i en vakumkamare, vattnet som sedan förångas av värmen kommer sedan att leda till kylflänsarna som där kondenseras och tillslut en stor fläkt som ska leda bort all värme bak på konsolen, samma typ av kyllösning kan vi hitta hos Nvidias GTX 1080.

Sammanfattning

Kort och gott kan vi säga att Microsoft inte överdriver när dem säger att Project Scorpio kommer bli den mest kraftfulla konsolen på marknaden och detta kommer nog även få många datorer att svettas lite med tanke på att spel i 4K kommer bli verklighet och inte bara nån typ av uppskalning.

Microsoft berättar även att dem jobbar nära med flera stora studios för att ta fram spel som ska vara möjlig att spelas i äkta 4K.

Det som vi fortfarande saknar nu är hur konsolen kommer att se ut samt vilka spel vi har att ta del av när konsolen väl släpps, Microsoft har varit väldigt noga med att säga att alla spel som funkar till Xbox One kommer att fungera till Scorpio och detta inkluderar även Xbox 360 bakåtkompatibiliteten.

Gällande priset är det inget bekräftat men Microsoft har redan nu sagt att konsolen kommer bli dyrare än Playstation 4 Pro som idag ligger på cirka 4000 kronor. Kommer inte som en överraskning men frågan är hur mycket mer.
[/av_textblock]

[av_video src=’https://youtu.be/RE2hNrq1Zxs’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]

[av_social_share title=’Share this entry’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_comments_list]

Tidigare artikelBioware har börjat patcha Mass Effect: Andromeda
Nästa artikelNvidia presenterar Titan XP

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn