Rörmockarbröderna är tillbaka, och denna gången i 3D.

Det var ett tag sedan vi fick se Mario & Luigi i ett nytt RPG, men väntan är nu över för Mario & Luigi Dream Team är här till Nintendo 3DS.

Peach och bröderna ska på semester på ön Pi´llo där saker snabbt går på tok. Mario och Luigi får i uppdrag att rädda världen och som vanligt blir prinsessan bortrövad av Bowser och det är dags att återigen rädda allt inklusive prinsessan. Det mesta är sig likt från tidigare spelen där det handlar om tajming i sina attacker. A-knappen är Marios knapp och B-knappen Luigis och det är de enda kontrollerna man behöver hålla reda på i princip. Det låter enkelt men blir snabbt utmanade då det krävs snabba fingrar, precision och koordination.

Inledning

Spelet börjar mycket segt. Mycket dialoger och tutorials. Även om man har spelat de tidigare spelen så är det mycket nytt att lära sig, så att gå igenom tutorials känns som det behövs för att lära sig allt. Dessa tutorials känns dock alldeles för långa och många.

Mario & Luigi Partners In Time är ett av de få RPG jag testat som jag tyckte om och spelade klart. Det var charmigt, roligt och man kom snabbt in i spelet. I Mario & Luigi Dream Team tar det betydligt längre tid att komma in i spelet. Följer man alla tutorials och gör det snabbt så tar det lite mer än 2½ timme att ens komma igång med spelet och även då är det inte klart vad spelet går ut på. Sedan kommer ytterligare tutorials om drömvärlden som tar någon timma till.

Handling

Runt om på ön finns det kuddar som Luigi kan lägga sig och sova på. Han somnar på sekunden och en drömbubbla uppstår. Drömbubblan är som är en slags portal som Mario kan hoppa in i. Inne i Luigis dröm är världen i 2D sidoscrollande äventyr som väntar. Här introduceras nya spelsätt där man kan dra i Luigis mustasch i den nedre skärmen där man ser Luigi sova. Genom att dra i hans mustasch och sedan släppa kan man vid vissa ställen skjuta iväg Mario åt önskat håll (likt en slangbella) eller att klia Luigi på näsan så han nyser och en tornado kommer som påverkar drömvärlden där Mario är. Under spelets gång införs nya sätt att spela spelet på och det blir lite onödigt med vissa saker som hela tiden ska förklaras och det tar längre tid att komma in i spelet och dess handling. Det man ska göra i spelet är så klart att rädda prinsessan och rädda vissa av invånarna i Pi´llo som är fast i drömvärlden och räddas vid varje kudde man hittar under resans gång. Det finns två världar där ena är den stora ön man är på. Där finns det mängder av invånare man kan prata med, butiker att köpa utrustning samt lösa pussel och slåss mot olika fiender. Sedan finns drömvärlden där det är pussellösning och strider mot fiender för att ta sig vidare och rädda de små Pi´llo invånarna som är fast i en lila kristall som Mario måste hoppa sönder. Fienderna går fritt runt och vill man strida är det bara att hoppa på fienden vilket är bäst för då börjar man striden med att ge ett slag, eller bara röra vid fienden så startar striden. Striderna är turordningsbaserade som i de tidigare spelen och det finns olika attacker att välja mellan och det gäller att vara taktisk och trycka i rätt ögonblick. När man kommer upp i level och samlat på sig saker att samla låser man upp nya attacker.

mario&luigi

mario-luigi-dream-team.0_cinema_640.0

Precis som i de tidigare spelen går det att uppgradera sin utrustning och attacker genom att man samlar poäng som sedan gör att man “levlas” och blir starkare och snabbare t.ex. När man går upp i level blir fienderna svårare och det blir en jämn balans i spelets gång där vissa bossfighter kan bli utmanade, men i sin helhet är det lagom svårt.

Grafiken är väldigt bra och gulligt precis som i de tidigare spelen fast det är mycket skarpare nu och i 3D. Miljöerna är mycket färgglada och det är skarpare i 3D än utan. Jag provade att stänga av 3D och Marios ansikte blev mer suddigt än vad den är i 3D. Vissa moment i spelet, som till exempel attacker, utnyttjar 3D-grafiken väldigt bra då det inte attackeras som man är van vid och det blir ett annat djup som underlättar i attacken.

Mario & Luigi Dream Team fortsätter i samma anda som tidigare fast kommer med många nya spelsätt som tycks om eller inte vilket är en fråga om smak. Handlingen är väl inte mycket att hänga i julgranen, men själva fighterna är väldigt kul när man kommer in i det och det känns väldigt bra när man lyckas utföra sina attacker perfekt vilket inte alltid är det enklaste. Det är mycket dialog som mestadels trycks bort för det drar ut på tiden och blir tråkigt och meningslöst. Spelet är charmigt och gulligt med humor men utför det inte lika bra som sin föregångare Mario & Luigi Partners In Time.

Mario & Luigi Dream Team är ett bra spel som tar tid att komma in i vilket kan vara lite frustrerande om man inte är van vid RPG-spel som denna. Det kan känns som att det är mycket att hålla reda på men när man fått en genomgång om hur saker fungerar blir det inte så krångligt längre. Det finns mycket att göra i spelet i form att utföra uppdraget samt att samla olika saker för att låsa upp fler spelmöjligheter och uppgradera sin utrustning. Spelet är barnsligt och humorn är inte lika kul som tidigare men är det första gången man spelar blir det kul. Det är lite som filmen Inception där man är i en drömvärld och saker utifrån påverkar drömvärlden, det finns ytterligare en dröm i en dröm, kan man hamna i Limbo?  Trots en seg start som tar cirka 4 timmar innan man börjar förstå handlingen så  är Mario & Luigi Dream Team ett bra RPG-spel som är lite nytänkande och introducerar nya sätt att integrera med karaktärerna.

Teknikhype ger spelet ett Bra.

marioluigidreamteamBra

Tidigare artikelPodcast: Teknicast #24 (sommarspecial)