Försäljningen av iPhone sjönk men allt annat ökade

Apple har nu presenterat sin senaste kvartalsrapport där det blev lite som vi väntat oss, iPhone-försäljningen har minskat men tydligen har allt annat ökat.

Januari lider mot sitt slut och det betyder att vi får se hur bra det har gått för företagen och det jag varit väldigt nyfiken på senaste tiden är Apple, detta främst för att senaste iPhone-generationen inte varit imponerande samt att flera konkurrenter imponerar allt mera.

Tim Cook som är VD för Apple meddelade strax efter nyår att Apple inte kommer nå sina mål och anledningen enligt Tim var Kina. Vi vet sedan en tid tillbaka att Apple inte längre kommer antalet sålda enheter utan istället är det bara summa i dollar som presenteras.

Som väntat så minskade iPhone försäljningen från 61,5 till 52 miljarder dollar vilket betyder att iPhone försäljningen minskade med 15 procent. Dock slog flera av Apples andra kategorier nya rekord vilket överraskar många.

Det positiva för Apple är dock att alla deras andra kategorier ökade, Mac-försäljningen hamnade på 7,4 miljarder dollar vilket är ett nytt rekord. iPads hade överraskande nog en ökning från 5,7 till 6,7 miljarder dollar. Apple Wearables slog också nytt rekord på 7,3 miljarder dollar denna gången.

Apple har även sin ”service” kategori där vi bland annat hittar App Store och Apple Pay som även det slog nytt rekord denna gången och slutade på 10,9 miljarder dollar.

Fastän att iPhone-försäljningen sjönk detta kvartal så ligger ändå försäljningen på över 50 miljarder dollar vilket är riktigt imponerande, men tyvärr kan detta påverka flera andra kategorier hos Apple vilket gör att nu måste Apple hitta en lösning på att öka försäljningen igen.

Frågan är då vad är det som gör att försäljningen sjönk? Priset? Är marknaden ”mättad”? Hårdvaran? Mjukvaran? 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


1 + 3 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.