Artikel: Inför Retrospelsmässan 2014

Retrospelsmässan (RSM) är ett forum och en mötesplats för retrospelsfantaster runt om i Sverige. I år fyller mässan fem år.

En stor del av retrospelskulturen består av musiken från de äldre spelen. Idag finns en egen genre som kallas bitpop alternativt chipmusik. Så för att komma i rätt stämning inför kommande artikel så rekommenderar vi dig att lyssna på vår spellista nedan som innehåller både klassiska spellåtar men också nyare alster från band som SMK, FantomenK, Bossfight och Rushjet1.

Den svenska spelkulturen tog avstamp 1978 med det textbaserade spelet Stuga. Stuga skapades av två bröder och en kamrat vid namn Kimmo Eriksson, Viggo (Eriksson) Kann och Olle Johansson. Stuga kördes i DOS via 3,5”- alternativt 5,25” diskett. Därefter har spelkulturen bara gått uppåt, här i Sverige och resten av världen. Idag är Sverige ett stort land inom spel, vi skapar stora spel som Battlefield, vi anordnar världens största LAN -DreamHack, vi är stora inom e-sport och vi har Youtube’s största spelstjärna PewDiePie som har miljontals följare världen över.

Det är inte konstigt att det finns ett stort intresse för gamla spel i vårt avlånga land då det är en stor del av vår historia. Alla som växt upp på 80-talet har någon form av koppling till NES (Nintendo Entertainment System), antingen en direkt koppling eller en indirekt. I slutet av 80-talet så var ett NES i stort sätt lika utbrett som TV:n. Ju mer åren går desto fler konsoler har det samlats på den svenska marknaden.

Retrospel är ett begrepp som växer sig allt starkare, 80-talister börjar bli vuxna och spelen från deras barndom börjar rensas bort. Mitt i all denna retrohets så anordnas det mässor runt om i världen för att hedra retrospelen och ge retrospelssamlare en möjlighet att få träffas och byta/ köpa/ sälja spel, erfarenheter och minnen. Här i Sverige så har vi idagsläget två mässor som täcker upp året. Först kom RetroGathering i Stockholm (nu mer Västerås). Därefter, 2010, så startade RSM i Göteborg, en mässa som växt något otroligt på bara fem år.

img_0656

En överblick på marknadsavdelningen med storascen, pyssel och utställningar i bakgrunden.

Teknikhype var naturligtvis på plats förra året för att känna pulsen på retrospelsintresset. Pulsen var så hög att den slog alla förväntningar både av arrangörerna, besökarna, oss på TeknikHype men också boende i området. Flera förbigående frågade vad det hela handlade om och att de aldrig sätt en folksamling så stor kring Eriksbergshallen.

Hur blir då årets mässa? Naturligtvis är det ingen som säkert vet ifall det blir samma succé som i fjol, men Teknikhype har träffat arrangörerna bakom mässan för att ge er en inblick i hur de tänker om årets mässa men främst också deras egna syn på retrospelsvärlden, men vi börjar med mässan.

super-mario-nes

Nintendo – NES – Super Mario Bros. – World 1-1

Vad är Retrospelsmässan?

RSM är en mässa som görs helt idéellt av ett gäng killar från södra Sverige. I år är det tolv personer som jobbar med att anordna mässan, ett jobb som görs vid sidan av deras vanliga vardag. Att anordna en mässa i den här storleken är ett projekt som sträcker sig över hela året. Många bitar ska sättas på plats, maskiner ska köpas in, kontakter ska bindas, sponsorer ska jagas och inte minst funktionärer ska raggas, för på ”dagen D” så är det 100% fokus som gäller och 1000-tals besökare.

Här kommer förra årets köbildning utanför mässhallen, en lite tankeställare på hur populär mässan är.  Som tur är finns det mer utrymme och bättre förberedelser i år.

För dig som inte besökt mässan tidigare så kan du räkna med många timmars underhållning i form av arkadspel/flipperspel (gratis såklart), tävlingar där du kan visa upp dina spelkunskaper (eller bara kolla på), demorum där du kan testa 40+ olika konsoler, pysselhörnan där du som besökare kan skapa pärlplattor. Sist men inte minst har vi den otroliga marknaden! Här har vi allt från klassiska spel, sällsynta samlarexemplar, nyproducerad merchandise, egentillverkad konst och mycket mer.

Att gå in på Retrospelsmässan är lite som att gå in i det där rummet man inte öppnat sen -89 och känna nostalgin forsa över en.

Men det är inte bara mässan vi vill uppmärksamma i år, vi vill också lyfta fram de fantastiska människorna som gör denna dag möjlig!

MegaManIV-DiveMan

Nintendo – NES – Mega Man IV – DiveMan

Tre frågor till Crew

  1. Din största förhoppning av RSM när dörrarna öppnades för första gången 2010?
  2. Nämn en sak som du aldrig trodde skulle hända i ditt liv, men som hänt tack vare RSM.
  3. Har du något mål med RSM? Vad?

Kralleman

1. Hoppas det kommer i alla fall 200 personer så att vi har råd med hyran. Det kom nästan 700 personer. 2013 hade vi nästan 3.000 besökare, så förhoppningen uppfylldes.

2. Svår fråga, man har blivit en spindel i nätet och har kontakt med mycket roliga människor. Det är kul men ibland också jobbigt. Det är inte alla som förstår att vi gör detta på vår fritid och att vi alla antingen pluggar eller jobbar i vanliga fall. Men det är förstås roligt också, man har hjälpt till att ge retrospelskulturen ett erkännande, något som till exempel leder till många nya vänner och till trevliga intervjuer som den här.

3. Målet är nog löpande, jag vill att vi aldrig ska göra två helt identiska mässor. Vad jag menar med det är att jag har som mål att det alltid ska finnas något nytt inslag på mässan så att folk som varit på en tidigare mässa fortfarande har en anledning att besöka nästa. Ser man ur ett ännu större perspektiv så ser jag mässan lite som ett redskap för att vi ska kunna nå ut med att spel faktiskt är en kulturform och retrospel därför borde anses vara kulturhistoria.

Mikael Forslind:

1. Jag var inte med 2010, bara som besökare.

2. Egentligen inget som jag inte trodde skulle ske men massa saker har ju förstås skett på grund av RSM. En känsla som är ganska ny för mig är den känslan man får ibland när man träffar sponsorer, besökare, utställare och liknande som ser upp till Retrospelsmässan och det arbete vi gör. Att dom vill något av än, på grund av att jag är med i RSM. Den känslan är intressant, rolig och inget jag upplever ofta i vanliga livet.

3. För mig är RSM en möjlighet att få uppleva massa spännande saker, att möta massa trevliga människor samt få prova på saker man inte gjort innan. När det gäller mål så är det att göra besökarna glada. Att ständigt utvecklas och alltid pusha gränserna för vad som är möjligt. Även om man nästan stryker med på köpet.

Magnus Hjerpe

1. 2010 var jag besökare och hade förhoppningen att fynda retrospel.

2. Jag har träffat en hel del trevliga människor som jag antagligen aldrig skulle ha träffat annars.

3. Att fortsätta utveckla mässan och främja spelkulturen i Sverige.

Robert Kreese

1. Jag hoppades att folk skulle komma, ha roligt och trivas. Det kom många fler än vad man hoppats på.

2. Att jag skulle stå inför hundratals folk och hålla i speltävlingar!

3. Att fortsätta skapa en mötesplats och ett evenemang för retrospelsintresserade. En mässa där man kan återuppleva (eller upptäcka) alla härliga spel som man växt upp med!

Peter Björkman

1. Min förhoppning var att hitta så många spel som jag bara kunde, då jag var där som besökare och ganska nybliven samlare.

2. Att jag skulle få stå och presentera en spelmässa för tusentals människor i Eriksbergshallen som vanlig dödlig privatperson.

3. RSM blir Nordens största och bästa mässa inom retrospel och dess kultur.

Roger Hammar

1. Hade varit kul om vi fick över 100 besökare

2. Jag fick en gratis operation som annars hade kostat mej pengar (om man nu kan ha med det)

3. Göra det femte året till det bästa hittills

David Lowe Larsson

1. Jag höll tummarna för att mina kompisar skulle få ett lyckat första år.

2. Att jag skulle ordna en fest för över 2000 personer

3. Jag önskar att RSM växer och utvecklas i många år framöver. Det kommer bli spännande när de ”senare” konsolerna blir retro.

Per-Inge Ahlin-Johansson

1. Att folk besöker oss så att vi inte bakat ihop en mässa som ingen vill besöka.

2. Uppleva magin när Laurent Kollberg vrider tillbaka klockan 20år och visar att han fortfarande är herre på täppan.

3. Att den ska leva kvar så jag en dag får uppleva Retrospelsmässan som besökare, dom verkar ha det så mysigt!

Vi märker tydligt att arrangörerna får valuta för deras arbete, RSM handlar så mycket mer än om bara inkomster. Detta handlar om en atmosfär, en gemenskap och en lyckad dag. Något som Crew verkar vara gemensamma om att tycka.

contra_l17png

Nintendo – NES – Contra – Level 7

Ett intresse eller livsstil?

Som med de flesta typer av samlare så är retrospelssamlandet något som växer inom en. Men för att kunna utveckla sitt samlande idag så krävs mer än ett intresse för gamla spel. Sen början av detta millennieskiftet så har priserna för gamla spel ökat lavinartat vilket gör att många nya intressenter blir ”bortskrämda” från retrospelsdjungeln. Med andra ord så bör spel och spelintresset ha varit vid ens sida under livets gång för att man ska komma in i samlandet. Detta märks extra tydligt på större samlare som ofta startat sitt samlande tack vare sin barndom, minnen som ska bevaras med hjälp av kassetter, böcker, specialutgåvor och ocirkluerade boxar.

Hur bred är då denna livsstil i Sverige? Med forum som SNBD.se, arkadtorget.se och vintagegames.se så kan samlare träffas på nätet mellan RetroGathering och RSM. SNBD.se är Sveriges största retrospelsforum där samlare och entusiaster samlas för att prata om retrospel och samlande.

castlevania_level_1

Nintendo – NES – Castlevania – Level 1

RSM – Bakom kulisserna

I början av mars tog vi oss tiden att besöka Kristofer “Kralleman” Hansson Aspman, en grundpelare i RSM’s Crew. Kralleman är en frontfigur inom retrospelssverige och har en hel del guldkorn i sin samling. Vi på TeknikHype fick äran att besöka honom i hans nyinflyttade lägenhet i Göteborg där vi hittar en mindre Retrospelsmässa. Ett av rummen i lägenheten var möblerat med spel, högt och lågt. Allt från små prydnadsfigurer och äldre pappersark till stora arkadmaskiner från Atari och Capcom.

rsm-kralleman-kasett

En födelsedagspresent till Kralleman som fungerar fint i ett NES

Kralleman säger att han inte är ute efter de mest exklusiva titlarna man kan få tag på, så som “Nintendo World Championship” till NES. Det som intresserar är snarare de där udda fynden som folk inte känner till, saker som har en historia bakom sig. Ja, jag säger saker, för här finns så mycket mer än spelkassetter och konsoler. Men allt går inom temat retrospel. Ett tydligt tecken på Krallemans historiasamlande är samlingens guldklimp. Ur en garderob plockar han fram en gammal vit kartong, kartongen är fylld av bubbelplast som innehåller en Super Nintendo Campus Challenge 1992. Enkelt sagt så är detta SNES-versionen av Nintendo World Championship och just denna kassett användes under Nintendo SM -92.

rsm-snes-kasett

Här är kassetten av Super Nintendo Campus Challenge 1992

Totalt finns det två till tre kända exemplar av dem i världen, men intresset och kunskapen för dom är betydligt mycket mer begränsat jämfört med NES-versionen. Det som gör kassetten till en tävlingskassett är att det är tre spel förinstallerade: Super Mario world, F-Zero och Pilotwings. Reglerna är som följer:

  1. Samla 50 mynt på Super Mario World så snabbt som möjligt

  2. Klara första banan i F-Zero så snabbt som möjligt

  3. Få så många poäng i Pilotwings som möjligt

Vad tycker då Kralleman att man ska leta efter på RSM 2014?

Nintendotrenden står sig stark och spelen till de tidigare konsolerna kommer garanterat kännas i din plånbok. Men är man inne på Nintendo så är Nintendo 64 en prisvärd investering säger han. Nintendo 64 är -90 talisternas barndomskonsol vilket gör att detta är en konsol som kommer bli allt mer populär inom de närmsta åren. Kollar vi på tillverkare så väntas SEGA ligga i ett uppsving och här finns en hel del bra spel som, än så länge, har en human prislapp. Känner du att du vill ha stenkoll på spelens värde, tillgänglighet och kvalité så rekommenderar Kralleman boken NES-xx-scn som finns att köpa på Game eller Thomas Sunhedes (författaren) hemsida. I denna boken finns alla NES-spel som såldes i Sverige från alla olika aktörer med information och bilder på kassett och kartong.

rsm-bok

Här är en sida ur Thomas Sunhedes bok NES-xx-scn där vi ser ett icke licensierat spel vid namn ”Tasac”

Här nedan kommer lite bilder från Krallemans härliga samling, något som gav oss mersmak av vad som väntar den 3 maj!

Först och främst har vi en överblicksbild  på större delen av samlingen hos Kralleman. I hyllorna framför oss har vi mängder med (främst) Nintendospel i alla dess former. I högra hörnet ser vi SEGA-hyllan och framför den ett arkadspel vid namn Breakout, Steve Jobs första projekt på Atari.

rsm-samling Samling-2

Vad gör då Steve Jobs i en retrospelssamling? De flesta som läser namnet drar säkerligen direkta kopplingar till iPhone och designade laptop’s. Men Steve Jobs har gjort det mesta inom digital underhållning, så även animerad film. Men denna härliga arkadmaskin med namn Breakout släppte Atari (och då även Steve Jobs) redan 1976. Det är två kontroller på var sida av skärmen. Det gick dessvärre inte att spela samtidigt, så när det var den andres tur så vändes bilden på skärmen och ens motspelare kunde spela sin omgång.
Här nedan har vi en närmre bild  samt hur den ser ut på insidan. Till höger ser vi en nyare, Svensk, variant av Breakout. Denna gången är det inte Atari som står för tillverkningen utan Svenska Cherry. Idag är Cherry mest kända för sina BlackJack och ”enarmad bandit”-spel som står uppställda på diverse krogar och varuhus runt om i landet.

Alla känner vi till Jukeboxen, en musikspelare som spelade valfri låt efter man betalat med ett mynt. Här har vi Nintendos svar på Jukeboxen, en Famicombox som kan hålla 15 spel samtidigt där spelet startar när man betalat med ett mynt.
Famicomboxen sägs ha stått på hotellrum, köpcentrum och andra offentliga eller passande platser. Som vi hör på namnet så var denna lådan riktad till den Japanska marknaden då Famicom är Japans version av NES.

Här nedan ser vi hur boxen såg ut, inte riktigt lika stylad och flådig som en klassiska Jukebox, men här i fylls timmar med underhållning av hög kvalité!

Vilken var då den första konsolen för privat bruk? Många tänker NES då det är den mest klassiska konsolen från 80-talets Sverige. Men det fanns faktiskt en hel del konsoler innan Nintendos succé. Atari till exempel var tidigt ute med digital underhållning och såklart Commodore 64. Men först ut var faktiskt Odyssey som kommer två år innan Ataris debutkonsol, året var 1972 när företaget Magnavox lanserade konsolen i USA.

Tyvärr stod saker lite dåligt till efter flytten, men här har vi kartongen till konsolen samt en separat bild på själva konsolen.

rsm-odyssey  SONY DSC

Om ens spelsamling växer sig så stor som i Krallemans fall så rekommenderar han att man inte behöver satsa på de stora platskrävande sakerna från förr. En sak som blir allt mer populär är papper så som utskick från gamla klubbar, manualer, reklamblad. Kralleman går fram till hyllan och plockar fram ett par pärmar där vi hittar de första exemplaren av Nintendoklubben och ett reklamblad från, tidigare nämnda, Cherry.

giana-sister

Commodore 64 – The Great Giana Sisters – Level 31

Läsarnas intresse

I samband med nedräkningen till årets Retrospelsmässa så ville vi mäta av tempen hos våra läsare vad gäller spel, retrospel och indiespel. Här fick vi det svart på vitt att majoriteten av våra läsare faktiskt uppskattar retrospel vilket glädjer oss på TeknikHype. Varför vi vill lyfta fram indiespel beror på två anledningar. Först och främst så finner vi en viss koppling mellan retrospel och indiespel i flera fall, dock inte alla. Sen kommer det vara en hel del fokus på just indiespel på mässan den 3 maj vilket passar bra med redaktionens tankar. Detta verkar även stämma överens med våra läsare då endast 20% tycker att indiespel inte bör kopplas ihop med retrospel.

Här nedan följer en del statistik på våra frågor:

undersokning

Siffrorna är baserade på de 66 svar vi fått in på undersökningen.

Som vi ser i siffrorna så betyder minnen och känslor mer än något annat när det kommer till retrospel. Minnen och kulturen är också det som lockar flera av de som samlar på spel. De spel som lockar mest är Chrono Trigger (SNES) samt en uppföljare i Fallout 1 och 2-anda.

sonic

SEGA – Mega Drive – Sonic The Hedgehog 2 – Emerald Hill Zone Act 1

Indiespel vs. Retrospel

I samma takt som retrokulturen växt fram så har även indiespelsutvecklingen tagit stormsteg i spelvärlden de senaste åren. Ofta när man pratar indiespel så tänker folk på Minecraft, ett spel som inte har den senaste grafiken men lyckas ändå nå ut till en så bred massa. Det finns mycket som skiljer indiespel från AAA-titlar från EA eller Ubisoft. Men den största skillnaden är troligtvis känslan i spelen. Indieutvecklare strävar mer efter att få fram budskapet de vill förmedla eller känslan de går och bär på. Det grafiska hamnar oftast längre ner på priolistan.

En annan stor del till att grafiken blir begränsad är på grund av ekonomin. Grafik kostar pengar, både för utvecklare och spelare. Pengar som inte nödvändigtvis krävs för att få fram det utvecklaren vill förmedla. Det är det som kallas indie, indiependent, oberoende.

I år vill Retrospelsmässan lyfta fram indietrenden genom att, tillsammans med gruppen indiespelgbg.se, göra en gamejam där mindre grupper á 3-4 personer programerar ett spel var på 24 timmar. De spel som skapas under dygnet visas sedan upp spelbara på RSM där besökarna får lägga sin röst på det bästa spelet.

För att få en lite djupare inblick i det hela så har Teknikhype pratat med några som kommer ställa upp i gamejam. Vi fick svar på några frågor vi ställde.

indiespelgbg

Frågor

1. Vad tycker du är den största kopplingen mellan retrospel och indiespel?

2. Hur skulle du beskriva en GameJam?

3. Är GameJam’s något som du brukar vara med på, vad är det med GameJams’s som intresserar?

4. Hur känns det att utveckla ett spel under en så pass hög press med folk som ser dig/er jobba live?

Erik Einerbrant
1. Komplexiteten av produkten samt den experimentella andan. Det finns även en viktig likhet i att retrospel ofta inspirerat nuvarande indieutvecklare som barn, alltså i alla avseenden. Jag skulle dock säga att retrospel är en väldigt bred term, mycket mer så än termen indiespel vilken ju också är jättebred. Det gör att det är svårt att jämföra. Många tidiga retrospel var ju just indiespel.

2. Ett game jam är en metafor för spelutveckling för vad musiker gör när de ”jamar”. Istället för att ha en stark produktionsstruktur är målet att experimentera, inspireras och generera prototyper. Det kan även vara en fråga om utmaning för utvecklare som känner att de förlorat gnistan i sitt vardagliga utvecklande. Strukturen är vanligen sådan att människor med olika ursprung och kompetens paras ihop i nya grupperingar. De har en tid som typiskt är från ett till två dygn på sig att åstadkomma en spelprototyp per grupp. Detta understöds ofta av aktiviteter för gruppbildning och idégenerering samt teman, utmaningar och priser. Jamets natur innebär ofta att mat- och sovlösningar krävs.

3. Jag är personligen ingen superräv när det kommer till game jams, men jag har varit med på och arrangerat flera. Jag gillar möjligheten att göra ett avbrott i vardagen och att få en presenterbar produkt klar vid slutet av jamet. Det kan också vara kul att göra projekt med vänner man inte gör det med så ofta samt att träffa nya människor med liknande intressen.

4. Retrospelsmässan är ett spännande arrangemang att få vara en del av. Det stora antalet besökare gör även att det är svårt att komma in vanligt. Sedan kan det ju för vissa vara ett bättre sätt att uppleva mässan genom ett jam istället för att stressa i affärerna och inte hinna anmäla sig till tävlingarna. Bra helt enkelt, jams är alltid pressande fast med självvald press.

Ebbe Rutström

1. Indiespel och retrospel passar som hand i handske. Retrospel har uppnått en sorts kultstatus, och det är ofta indiespelen tar inspiration från retrospel. Titta bara på vågen av 8/16-bit och nu senast voxel-grafik som rusat igenom indiespelsgenren. Som spelutvecklare vill jag designa kraftfulla och estetiska upplevelser för mina spelare, och nostalgi är ett kraftfullt verktyg för att göra detta.

2. Ett gamejam samlar personer som är intresserade av spelutveckling, oavsett bakgrund och tidigare kunskap, för att skapa en hög med spel. Detta sker ofta under 48 timmar, och med ett gemensamt tema man ska ta inspiration från.

3. Jag försöker boka in minst ett game jam om året, eftersom jag tycker man lär sig så mycket under ett game jam. Det är ett perfekt sätt att nätverka, lära sig något nytt och samtidigt ha väldigt, väldigt roligt på köpet. Vi har dessutom väldigt bra gamejam-kultur här uppe i Norden. Vi har No More Sweden nere i Malmö, och Nordic GameJam nere i Köpenhamn, för att nämna några exempel.

4. Det får vi se, att allmänheten får kika in direkt på spelskaparprocessen är något vi provar ut för första gången med detta jam. Det är vanligt med samarbete och kommunikation mellan utvecklare på ett game jam, men det är första gången vi öppnar upp gluggarna för folk utifrån som är intresserade av hur spel skapas. Det kommer förhoppningsvis bli en intressant och lärorik upplevelse.

Snutt Treptow

1. Enligt mig är den största kopplingen att gameplay är det som står i fokus. Generellt så anses tekniken bakom retrospel vara rätt så primitiv och anledningen till att de spel som gjordes för längesedan blev så stora som de blev beror på väldesignad gameplay då grafik inte blev mer avancerad än vad hårdvaran tillät den att bli. Det är t.ex. uppenbart under spelkraschen runt -83 då speltillverkare påverkades av effekten av en översaturerad marknad fick lägga mer krut på kvalité på spel för att tilltala köpare. Nintendo t.ex. började använda sig av officiell licensiering och släppte bara ett antal spel om året. Samma fenomen sker just nu inom indiespel, spelutvecklare har inte tillräckligt med resurser för att kunna producera spel i samma skala som AAA-tillverkare och måste då istället lägga mycket mer energi på att göra ett mer väldesignat spel som kan locka spelare.

2. Ett gamejam är en tillställning då ett antal personer inom samma tidsram utvecklar ett spel, antingen för sig själva eller tillsammans med andra. Ett gamejam har oftast ett tema som spel måste följa och ibland tävlar utvecklarna mot varandra.

3. Det finns fyra anledningar till att jag oftast är med på ett gamejam. Ibland vill jag testa någon ny teknik eller idé som jag har som inte går att implementera i de projekt jag redan håller på med. Detta kan vara ramverk eller verktyg som verkar intressanta eller någon teknisk lösning som jag är nyfiken på. Den andra anledningen är för att nätverka. Det är oerhört givande att få träffa andra duktiga människor med samma intresse och försöka produsera någonting tillsammans på kort tid. Den tredje är att det är ett grymt bra övningstillfälle, för det är under gamejams som man inser vad man är duktig på. Detta gäller alla delar som ingår i att utveckla ett spel som att kommunicera och designa kollaborativt. Det är också då som man inser vad man har svårt för, t.ex. om man kanske är dålig på kollisionshantering eller att animera. Den fjärde och sista anledningen är resultatet. I vanliga fall när man gör spel kan man sitta hur länge som helst och ibland kanske man aldrig blir nöjd med ett spel man utvecklar. Men under gamejam måste man bli färdig vid ett visst klockslag och det blir vad det blir.

4. Har inte tänkt så mycket på det. I vanliga fall kan det hända att man streamar det man gör under utvecklingen så att någon tittar på medans man jobbar är inget nytt fenomen. Men på mässan så kommer ju folk faktiskt fysiskt titta på och det kanske skrämmer vissa men jag känner att det bara är kul. Hela poängen med att indiespelgbg kommer finnas på mässan är för att visa folk hur processen går till. Vilka delar som ingår när man gör ett spel. Det är både att sitta och koda och vara kunnig på det, men det handlar också om att designa och att kollaborera med folk som är specialister på helt olika saker och få allting att sammanfalla till ett spel på kort stund.

THpin

Med denna artikel så önskar vi alla i Crew på RSM ett stort lycka till för årets upplaga! Vi tackar även alla i Crew för deras deltagande samt de vi jobbat med i IndiespelGBG. Vi kommer finnas på plats under RSM med våra TeknikHype-tröjor. Förutom att träffa folk, spela spel och samla in material för en genomgång av mässan så pratar vi gärna med er läsare samt delar ut våra nya pin’s till de som vill ha.

Den 3 maj exploderar Eriksbergshallen, vi ses där!

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Inför Retrospelsmässan 2014 […]

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


8 + 8 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.